Den store punklighetsdiskusjonen

Re: Flyselskapene du kan stole på (regularitet/punktlighet)

Jeg kan ikke se at Skånvik sier noe feil. Hun uttaler seg om DY, og har fullt belegg for uttalelsen om at DY har bedre regularitet enn SK. DY har vel også langt sjeldnere anledning til å slå sammen flighter grunnet høy kabinfaktor og ingen interline med andre selskaper.

Som du sier er SK sin punktighet svært sterk. DY er heldige som har SK å knive med om å være punktlig. Som kjent er det direkte umotiverende å ha svake konkurrenter.

Selv om forutsetningene er totalt ulike operasjonelt, bryr kundene seg lite om det.

SK leverte punktlihet på 75-80% frem til april 2008 og ville ikke kunnet holde på frequent flyer kundemassen om det hadde fortsatt. SK har hevet seg kraftig de senere årene - all honnør!

Nå i februar 2010 kan det se ut som at DY nok en gang smetter forbi, hvertfall på OSL. Sist gang det skjedde var oktober 2010. Forøvrig presterte DY over SK på tullelista til Flightstats i desember.

Med ønsker om en punktlig VM kveld med 100% regularitet :)

Last edited:

Jeg kan ikke se at Skånvik sier noe feil. Hun uttaler seg om DY, og har fullt belegg for uttalelsen om at DY har bedre regularitet enn SK. DY har vel også langt sjeldnere anledning til å slå sammen flighter grunnet høy kabinfaktor og ingen interline med andre selskaper.

Som du sier er SK sin punktighet svært sterk. DY er heldige som har SK å knive med om å være punktlig. Som kjent er det direkte umotiverende å ha svake konkurrenter.

Selv om forutsetningene er totalt ulike operasjonelt, bryr kundene seg lite om det.

SK leverte punktlihet på 75-80% frem til april 2008 og ville ikke kunnet holde på frequent flyer kundemassen om det hadde fortsatt. SK har hevet seg kraftig de senere årene - all honnør!

Nå i februar 2010 kan det se ut som at DY nok en gang smetter forbi, hvertfall på OSL. Sist gang det skjedde var oktober 2010. Forøvrig presterte DY over SK på tullelista til Flightstats i desember.

Enig i det meste her, men Skånevik kommer med en påstand jeg reagerer på, om du ser den quoten jeg limte inn. Men det virker som de fleste synes dette er helt greit. Jeg mener det er utrolig lavmål å snakke usannheter om konkurentene sine, men igjen, dette er ikke første gang.

For de som ønsker seg litt informasjon om regularitet og punktlighet for det to store skandinaviske, her er en liten grafisk oversikt basert på selskapenes egenrapportering og den uavhengige rapporteringen til OSL. Som dere ser så viser tallene 12 måneders rullerende tall, og er oppdatert frem til utgangen av januar i år (siste offisielle tall). Vil egentlig ikke kommentere figurene på annen måte enn at noen har rett i sine kommentarer foran, og dermed er det noen som også har feil.

2011-01_SAS_vs_Norwegian_Regularitet.jpg

Årsaken til nedgangen i april er ganske klar (Eyafjallajökull) og vi ser at Norwegian var sterkest påvirket av de to.

2011-01_SAS_vs_Norwegian_Punktlighet.jpg

Noen snakket om punklighet også her - det er vel klare trender her?

2011-01_SAS_vs_Norwegian_Punktlighet_og_Regularitet.jpg

Slår man sammen disse to blir dette resulatet på OSL

Siden vi er inne på OSL, så har jeg et par overskuddsgrafer som kanskje kan være av interesse også?

Først et øyeblikksbilde for OSL før jul 2010:
Oslo_Punctuality_and_Regularity_2.jpg

Sorteringen er primært på regularitet og sekundært på punktlighet.

Nå en graf som er helt uavhengig av flyselskapene og viser sesongavhengigheten til både punktlighet og regularitet. Siden tallene baserer seg både ankomst- og avgangstider så kommer også frem forbedringer som har skjedd på OSL siden 1. januar 2008 og ikke minst at OSL er en flyplass der flyene som kommer der fra er mye mer i rute enn de som ankommer.
Oslo_Punctuality_and_Regularity_1.jpg

Skånevik sier ingenting feil om regulariteten, men hun bør holde seg for god til å slenge usannheter om konkurentens grunner til å kanselere en flight. SK som et nettverksselskap med interlineavtaler, har muliget til å sende sine passasjerer med andre selskap, for at "skaden" overfor kunden skal bli så liten som mulig. Dette har ikke DY anledning til, og derfor må de ta tildels store forsinkelser. Økonomisk er det dyrt for SK å gjøre dette, er vel derfor DY heller tar forsinkelsen? Koster for mye penger å sende egne pax med andre selskap? Sett med pax sine øyne er det vel ingen tvil om hva som er best??????

Forøvrig er det vel kun en måned DY har vært bedre på punktlighet enn SK, så nok en gang???? Du får det til å høres ut som om det er dette som er normalen, selv om det har skjedd bare 1!!!!!!! gang.

Og hvor finner du at DY ligger over SK i punktlighet for feb????? Iflg osl sine egne sider har SK 89,6% mot DY sine 88.1% denne måneden. Og dagen i dag ser ikke særlig bra ut for DY med 76%, og SK 93%

Desverre er det slik at en løgn som blir fortalt mange nok ganger tilslutt blir en sannhet:
Dy er ALLTID billigere enn SK.
SK kanselerer KUN for å bedre punktligheten osv, osv.........

Forøvrig er det vel kun en måned DY har vært bedre på punktlighet enn SK, så nok en gang???? Du får det til å høres ut som om det er dette som er normalen, selv om det har skjedd bare 1!!!!!!! gang.

Ja, endelig fikk sas-klanen øynene opp for at det finnes andre aktører som klarer gjøre en god jobb - er det ikke ganske utrolig, nesten for godt til å være sant? :headbang

Norwegian har fullt fortjent fått mye ros for sin forbedrede punktlighet - også her på forumet. Som også har vært poengtert - når begge aktører leverer så god punktlighet, og begge strever for å holde nivået - kommer dette alle til gode, både passasjerer og ansatte. Og det er heller ingen grunn til å mase om en prosent eller to når man kommer på dette nivået. Alle leverer. Punktum.

Skånevik sier ingenting feil om regulariteten, men hun bør holde seg for god til å slenge usannheter om konkurentens grunner til å kanselere en flight. SK som et nettverksselskap med interlineavtaler, har muliget til å sende sine passasjerer med andre selskap, for at "skaden" overfor kunden skal bli så liten som mulig. Dette har ikke DY anledning til, og derfor må de ta tildels store forsinkelser. Økonomisk er det dyrt for SK å gjøre dette, er vel derfor DY heller tar forsinkelsen? Koster for mye penger å sende egne pax med andre selskap? Sett med pax sine øyne er det vel ingen tvil om hva som er best??????

Og hvor finner du at DY ligger over SK i punktlighet for feb????? Iflg osl sine egne sider har SK 89,6% mot DY sine 88.1% denne måneden. Og dagen i dag ser ikke særlig bra ut for DY med 76%, og SK 93%

Desverre er det slik at en løgn som blir fortalt mange nok ganger tilslutt blir en sannhet:
Dy er ALLTID billigere enn SK.
SK kanselerer KUN for å bedre punktligheten osv, osv.........

...kraftig benyttelse av utropstegn i innlegget - hadde det i tillegg blitt benyttet blokkbokstaver hadde jeg måttet funnet frem øreklokkene. Ble du provosert av noe?

DY har vært bedre på punktlighet en rekke ganger, dog har SK vært sterke siden SGS(H) fikk ultimatumet om sorte tall innen 18mnd (Feb-08). En rekke måneder har det i tillegg vært jevngode prestasjoner i 2010 (under 2% diff)
2010/OSLDY SK Diff
Mar 88,0 89,3 1,3
Apr 91,8 92,8 1,1
Mai 93,1 93,4 0,3
Jun 91,5 91,7 0,2
Aug 91,3 93,2 1,8
Sep 91,0 92,3 1,3
Okt 93,6 91,2 -2,4
Nov 89,7 91,6 1,9

Enda noen dager igjen av Feb-11 og det er mulig jeg har bedre tallgrunnlag enn deg..dog er det OSL statistikken vi forholder oss til.

Som du forøvrig poengterer med løgner som blir gjentatt til det kjedsommelige. Benektelse/fornektelse av andre aktørers prestasjoner er en hemsko for eget forbedringsarbeid. Kan ikke tenke meg at DY er fornøyd med en punktlighet under 90% - uansett andre aktørers resultat..
God helg!:drink

Har sjekket osl sin statistikk, som går tilbake til 2007, og 3 ganger har DY vært bedre enn SK, feb og mar 2007, samt okt 2010. Ikke akkurat en rekke ganger, i mine ører betyr det at noe skjer tii og ofte. Hvilket tallmateriale du sitter med for feb, vet ikke jeg. Men iflg osl sine egne sider "leder" SK med 1,5%.

Ja, det provoserer meg at noen gjentatte ganger bevist sprer usannheter, og at andre ukritisk gjentar dem. Tenker da på endel uttalelser fra DY personell om SK.

God helg :-)
(Selv om den må tilbringes på jobb)

Ja, endelig fikk sas-klanen øynene opp for at det finnes andre aktører som klarer gjøre en god jobb - er det ikke ganske utrolig, nesten for godt til å være sant? :headbang

En mere idiotisk kommentar skal man lete lenge etter, hvis man skal diskutere på et forum så bør man kanskje vurdere å også lese det som er skrevet.
Både jeg og andre som jobber i SAS har både i denne og andre tråder flere ganger rost Norwegian.
Mere en hva man kan si om det som kommer andre veien.
Så headbang så mye du vil, men når du åpenbart ikke leser, så blir det bare for dumt.

<mod>
Da har vel de fleste fått sagt sitt og kastet skitt om den ene og den andre. Tilbake til punktlighet på saklig nivå hvis dere greier.
</mod>

<mod>
Da har vel de fleste fått sagt sitt og kastet skitt om den ene og den andre. Tilbake til punktlighet på saklig nivå hvis dere greier.
</mod>

De aller fleste har vel vært der hele tiden, men blir til tider litt vanskelig.
Men man får håpe at alle sammen kan klare å komme skikkelige innlegg, så blir det en god og interesant diskusjon.

Selv blind høne kan finne korn.. :)

Er vel heller et spørsmål om man liker det man hører eller ikke tror jeg da. Jeg synes både dette og andre ting de kommer er bra (jupp veldig pro SAS her) Men ironisk å se det enorme hylekoret om SAS, mens nå er det tyst som i graven........ nesten.

Blinde høns finner forresten ganske mange korn, aldri hørt om en høne som har sulta ihjel. lol. ;-)

Hehe, makan til godting :P

Er jo vel og bra at flyplassene og SAS gjør det bra på de testene da media ukritisk legger de til grunn som sannhet, men som jeg spurte i den andre tråden; hva slags materiale legger flightstats til grunn i undersøkelsene? (2% av flygningene?, alle?).

Det har kanskje lite å si, da det for den jevne passasjer fremstår som de aktuelle tall, så grattis til SAS/SVG/OSL :)

PS: At ingen bryr seg her har vel med at det ikke akkurat er konkurransevridende å tulle med statistikken vedr flyplasser contra selskaper som er i hard konkurranse.

Hehe, makan til godting :P

Er jo vel og bra at flyplassene og SAS gjør det bra på de testene da media ukritisk legger de til grunn som sannhet, men som jeg spurte i den andre tråden; hva slags materiale legger flightstats til grunn i undersøkelsene? (2% av flygningene?, alle?).

Det har kanskje lite å si, da det for den jevne passasjer fremstår som de aktuelle tall, så grattis til SAS/SVG/OSL :)

PS: At ingen bryr seg her har vel med at det ikke akkurat er konkurransevridende å tulle med statistikken vedr flyplasser contra selskaper som er i hard konkurranse.

Her finner du kort fortalt hva de legger til grunn, om du vil finner du mye mer info på sidene, bare surfe litt rundt.
http://opsawards.flightstats.com/about-the-awards.html

Konkuransevridende, skal ikke si noe mer om det da jeg mener det overhodet ikke har noe med saken å gjøre, og utrolig mye som kan anses som konkuranse vridende både den ene og andre veien, spesielt i Norge.

Norwegian om flightstats;

"Flightstats blir av enkelte medier brukt som kilde for regularitet og punktlighet. Tallene for Norwegians del er ikke brukbare fordi de representerer bare om lag halvparten av alle våre flygninger, og gir gale tall for regulariteten. De pålitelige og sammenlignbare tallene finnes i trafikkstatistikken som hver måned innrapporteres til Oslo Børs, og som også hver måned refereres i børsmelding og våre pressemeldinger. Dette er de korrekte tallene som omfatter alle selskapets flygninger, ikke bare et skjevt utvalg.

Vedlagte tabell viser innrapportert regularitet til Oslo Børs for Norwegian og SAS i 2010."

http://media.norwegian.com/no/Pressemeldinger/?iId=586868 (PDF-linken finnes på denne siden).

Så da kan vi nok legge regularitetsdebatten død (for de som bryr seg, begge selskaper er supre. Mitt problem er med NRK, som sier en "ikke kan stole på" Norwegian i samme grad som SAS, selv om Norwegian har bedre regularitet? Merkelig... )

Back