Den store punklighetsdiskusjonen

Re: OSL's mest punktlige, DY vs SAS vs...

Skjønner ikke helt hvordan det er meningsløst å sammenlikne de to eneste reelle konkurrentene på det norske markedet (jeg tar utgangspunkt i det som er viktig for meg, nemlig innenriks). Hvem som går med underskudd eller ikke er jo for meg revnende likegyldig, det som betyr noe er hvem som gir den beste totalopplevelsen - en opplevelse som i stor grad handler om punktlighet. Forøvrig så er den reelle prisforskjellen veldig liten mellom selskapene, både på flex og på economy.

FAGLIG sett er det meningsløst å sammenlikne. Ett selskap med
(altfor)høye driftskostnader og høye priser bør nødvendigvis få NOE igjen
for disse pengene i form av økt bemanning, kapasitet, logistikk, vedlikehold, materiell osv osv.
som vil stille dem sterkere i en "unormal" situasjon.

Når det gjelder SAS sine priser er de selvsagt for lave. For å dekke
sitt underskudd burde hver eneste passasjer betalt rundt kr 130,- mer
for sin billett i snitt enn det de faktisk gjorde i 2010.

Altså vil vi mest sannsynlig se at forskjellen SK vs DY når det
gjelder pris vil bli større i tiden framover. Samtidig som SAS
kutter kostnader vil vi derfor sannsynligvis også se at punktlighetsstatistikkene
vil bli mer like. Dette også ikke minst fordi DY har vært i en periode med kraftig
vekst hvor mye kan gå "galt" på mange områder på logistikk, bemanning, kapasitet osv.

Jeg jobber i flybransjen selv, så vet godt att det også koster og kanselere. Men det ser jo veldig flott ut når det står i statistikken at 100% av flyene har gått på rute, men i realiteten er 15% kanselert.. Det gir et feil bilde ut til kundene..

Satt på spissen: Gitt at fly A kommer inn to timer sent og vil bli to timer sent på returen. Fly B går 30 min før forsinket A og får med alle pax. Burde man da fly slingen bare for å fly den? Med "tomt" fly? Ved å bruke A på andre ting, evt. la det stå og få det inn i rute. Paxen kommer tidligere hjem, man får flyet raskere i rute og man "sparer" en slot på en flyplass som har snødd ned så andre kan rykke frem i køen. Skjønner ikke logikken din - i tillegg til punktlighet så måles også regularitet/kanselleringer.

Jeg jobber i flybransjen selv, så vet godt att det også koster og kanselere. Men det ser jo veldig flott ut når det står i statistikken at 100% av flyene har gått på rute, men i realiteten er 15% kanselert.. Det gir et feil bilde ut til kundene..

15% ? , og det var en tilfeldig dag det ?

i Dag

Dagens regularitetSelskap Planlagte avganger hittil i dag Kansellerte avganger hittil i dag Regularitet
SAS 115 1 99%
Norwegian 82 1 99%

Med en punktlighet på la oss si 85% gjennom et helt år, hvis man da som pax flyr 1 gang pr. måned med hhv. SAS og DY, hva er sjansen for at man egentlig vil oppleve en forsinkelse? :)

Flightstats som har kåret SAS til Europas mest punktlige registrer vel en kanselering som "delayed" og er negativ på statistikken.

Med en punktlighet på la oss si 85% gjennom et helt år, hvis man da som pax flyr 1 gang pr. måned med hhv. SAS og DY, hva er sjansen for at man egentlig vil oppleve en forsinkelse? :)

85,8%
for en eller flere forsinkelser.

Flightstats som har kåret SAS til Europas mest punktlige registrer vel en kanselering som "delayed" og er negativ på statistikken.

Den samme flightstats som ble kritisert for sin troverdighet i min post som handlet om at DY var mere punktlig enn SK i desember....

Den samme flightstats som ble kritisert for sin troverdighet i min post som handlet om at DY var mere punktlig enn SK i desember....

Kan jeg få spørre hvor du finner tall som støtter den uttalelsen der????????????

At DY var mer punktlig i desember 2010 har vel aldri vært benektet.
Men SAS ble jo mest punktlig over all gjennom hele året, det var det jeg reffererte til.
SAS var katastrofalt dårlige i desember.

SAS_vs_Norwegian_Punktlighet_2011-01.jpg

En liten grafisk oversikt over utviklingen i punktlighet til SAS og Norwegian frem til og med januar.

Flyselskapene du kan stole på (regularitet/punktlighet)

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7481022

Det er hele 16 ganger større sjanse for at en Ryanair-flygning blir innstilt, enn at SAS gjør det samme.

- Dette er bare tull. Tallene til FlightStats er verdiløse og helt ubrukelige. Kun de tallene vi selv har, kan man stole på. Vi er best i Europa, sier Stephen McNamara Ryanair, kommunikasjonsdirektør i Ryanair til NRK.no.

- Det er helt feil at SAS er bedre enn oss på regularitet. Vårt prinsipp er at vi flyr selv om vi er forsinket, vi kansellerer ikke flygningen for å være mer punktlig. Vi hadde en regularitet på 99 prosent i desember og 99,4 prosent i september i fjor, hevder Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til NRK.no.

SAS på sin side, finner det ubegripelig at Norwegian ikke kan akseptere FlightStats årlige målinger.

- Disse tallene viser at SAS gjennomgående har vært i Europatoppen siden mai 2007. Norwegian bør heller ha fokus på egen prestasjon, så skal vi med glede gratulere dem hvis de slår oss ved neste års kåring, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Og til slutt fra Avinor:
Det ser ut som om FlightStats opererer med troverdig informasjon, og dermed har gode tallkilder, sier Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor til NRK.no.

Kjør debatt....igjen :)

Re: Flyselskapene du kan stole på

Undersøkelsen; er det totale antall kanselleringer? I så fall er den jo ganske intetsigende da for det første er det små forskjeller, og for det andre er jo "force majeure" ikke tatt med. En uke med stengt LGW vil jo ødelegge for Norwegian, ditto hvis LHR ble steng for SAS. Om det skal ha noe å si for fremtidig tillit finner jeg meget vanskelig å tro, med mindre det gjentar seg.

(Forøvrig er både SAS og Norwegian til å stole på regularitetsmessig, så pussig å vinkle det den veien. Ryanair har jeg ikke grunnlag for å si noe om)

Den slags bruk av statistikk er særdeles uproff.
Like uproff som en annen statistikk vi nylig så, over hvor sikre flyselskapene er, målt etter antall ulykker med dødlig utgang.

Hvem i all verden synker så dypt som å komme med slik tullball?

Det er omtrent som å konkurrere om å tømme Tryvann med teskje ... Det er så lave tall og forskjellene er så små at diskusjonen blir håpløs.

Jeg synes det er ganske spesielt at det kun er lavpris selselskapene som ikke stoler på flightstats, mens selskaper som også her er betydelig dårligere en f.eks Norwegian tilsynelatende synes det er helt ok å bruke dette selskapet.
Det som Skånvik også sier er jo tull.
Flight stat registrerer jo en kanselering som forsinket i sitt system, eller?
Det gjorde de i alle fall tidligere.
Enig med SAS sin mann, bli bedre så kan man heller gratulerer hverandre, men nå har det jo kommet noen sleivspark fra Skånvik i det siste da.

Hva er tallmaterialet som FlightStats benytter? Er det reelle tall for alle flygninger, eller er det som Skånvik sier et statistisk utvalg (og hvor stort utvalg er det evt snakk om)? Kan det tenkes at det er systematiske skjevheter?

Jeg synes det er ganske spesielt at det kun er lavpris selselskapene som ikke stoler på flightstats, mens selskaper som også her er betydelig dårligere en f.eks Norwegian tilsynelatende synes det er helt ok å bruke dette selskapet.
Det som Skånvik også sier er jo tull.
Flight stat registrerer jo en kanselering som forsinket i sitt system, eller?
Det gjorde de i alle fall tidligere.
Enig med SAS sin mann, bli bedre så kan man heller gratulerer hverandre, men nå har det jo kommet noen sleivspark fra Skånvik i det siste da.

Ikke bare LCC - for et selskap som driver med flight statistics som ikke kjenner forskjellen på ETOPS operasjoner med A330 og 767 i Stillehavet og Commuter Operasjoner med Q400 - gir jo akkurat et solid inntrykk:wow:

Back