Den store punklighetsdiskusjonen

Re: OSL's mest punktlige, DY vs SAS vs...

Här har ni en till som anser att SK hellre kansellerar än tar en delay. Sett det ofta nu på sistonde, checkat flytider ganska mycket och har reagerat på att det är ovanligt mycket mer kanselleringar hos dem än hos andra. Sen om jag har haft tur/otur och sett extra mycket hos dem vet jag inte.

Men Elling har nog en poäng. tror jag.

LN-MOW, Att ta några kanselleringar för att få hamna i topp på punktlighetslistan tror jag att det är många sällskap som kan känna sig villiga att göra. En fin sak att få göra reklam om det :) Så om nu detta är fallet till SK: Tummen upp! smart drag

SAS har 130 avganger fra OSL i dag. Du skal kansellere ganske friskt før det gjør noe særlig utslag ....

Punktligheten var forøvrig rævva for alle i dag ... (torsdag) Og hadde SAS regnet sine tre kanselleringer som delays, hadde de fortsatt ligget 8-9 prosentpoeng foran DY ..

Last edited:

Nå er vi litt over en tredel inn i februar og SAS har til nå 17 kansellerte flighter fra OSL, mens DY har null - 0. Med andre ord har DY en regularitet på 100%, mens SAS ligger akkurat nå i underkant av 98,7%.

Det er vel slik at SAS har så lav kabinfaktor at det å flytte over passasjerer på senere flighter ikke er noe problem. For DY derimot kan så kan ikke de gjøre det siden de har fullere fly. Da spørs det om en forsinkelse på en time eller to hos DY er bedre enn det å vente til neste avgang med SAS. I dag hadde SAS i tillegg til to Stockholm-flighter også kansellert en flight til Kristiansand, og for sistnevnte hadde det vært best med DY-modellen (SK215 ble forsinket og dermed ville SK213-passasjerene hvis alle overført blitt 2 timer og 17 minutter forsinket i Kristiansand).

En annen grunn til at DY ikke vil kansellere, er at de ikke sender passasjerer med andre selskaper. SAS kan mye lettere få avgårde passasjerer til en del destinasjoner ved hjelp av partnere.

Ja, jeg hadde kanskje blitt forsinket med SAS også i dag. Det får man aldri vite.
Det var egentlig litt pussig, at når jeg endelig skal prøve DY for første gang på 2 år, så slår de til med en solid forsinkelse (som endte på 2 timer, ikke 2,5).

Grunnen til at jeg var forsinket var sent innkommende fly, men for meg som kunde er det likegyldig så sant ikke flyplassen jeg befinner meg på er stengt. Det er jeg som er kunde som har rett, det er jeg som sitter med pengene, så hva dere som jobber i selskapet måtte mene er totalt uinteressant.

Det er vel slik at SAS har så lav kabinfaktor at det å flytte over passasjerer på senere flighter ikke er noe problem. For DY derimot kan så kan ikke de gjøre det siden de har fullere fly.

Nå var KRS innstilt pga av værforholdene, og det samme med ARN (pluss manko på bemanning hos ATC ARN)

Ellers så hadde DY innstilt så hadde ikke de hatt neste avgang før 8 timer seinere, og det er nok heller derfor de ikke gjør det.

Å sammenlikne ett lowcost selskap som går med solid overskudd med
ett fullservice selskap som går med dundrende underskudd blir meningsløst.
Skulle bare mangle at SAS ligger hakket bedre an på noen statistikker med
det kostnadsnivået de har og prisene de operer med i forhold til konkurrentene.

Så konklusjonen er , betaler man lite må man regne med #¤%%%& om det tiddelibom snør ? :headbang

Nå var KRS innstilt pga av værforholdene, og det samme med ARN (pluss manko på bemanning hos ATC ARN)

Ellers så hadde DY innstilt så hadde ikke de hatt neste avgang før 8 timer seinere, og det er nok heller derfor de ikke gjør det.

Denne skjønte jeg ikke. SAS innstilte OSL-ARN pga manko på bemanning hos ATC ARN, mens DY ikke kunne innstille til samme destinasjon omtrent samtidig ettersom de ikke hadde ny avgang før neste morgen. Trengte ikke de ATC ARN da?

Denne skjønte jeg ikke. SAS innstilte OSL-ARN pga manko på bemanning hos ATC ARN, mens DY ikke kunne innstille til samme destinasjon omtrent samtidig ettersom de ikke hadde ny avgang før neste morgen. Trengte ikke de ATC ARN da?

SK hadde senere avganger , fikk muligens ikke slot
DY hadde ikke senere avganger, fikk lov til å gå ?

Mulig. Nå gikk DY 21:10, og SAS skulle gått 21:30. 20 minutter kan selvsagt utgjøre en hel del. I tillegg gikk 21:00 flyet til DY kl. 22:45, slik at de ventet mens SAS kansellerte.

Var meste argumentasjonen jeg ikke skjønte.

En annen grunn til at DY ikke vil kansellere, er at de ikke sender passasjerer med andre selskaper. SAS kan mye lettere få avgårde passasjerer til en del destinasjoner ved hjelp av partnere.

Er ikke de kanselleringene SAS har for å få kabalen til å gå opp på vanskelige dager, stort sett på de store strekkene i Skandinavia? Ettersom SAS ikke sender passasjerer med Norwegian, så er ikke dette noe som gjør det enklere kansellere f.eks. OSL-TRD eller ARN-CPH.

Men da insinuerer du gustavf at SAS faktisk benytter regulariteten som justeringsmåte for å holde punktligheten kunstig oppe på et høyt nivå. De 17 SAS-kanselleringer til nå fra OSL begrenser seg stort sett til destinasjoner med hyppige flighter som ARN, BGO, TRD og SVG. Det finnes to unntak fra denne regelen, og det er den ene flighten til KRS i går (omtalt ovenfor) og tre kanselleringer av fem-på-fem-ettermiddagsflighten til Paris. På sistnevnte må det blir ombooking hvis passasjerene skal komme seg til destinasjonen på riktig dag - og hos Air France (AF2375) er det vel ikke så god plass siden de bare flyr E-jet, så da blir det nok via et eller annet hvis en skal unngå overnatting.

Skjønner ikke helt hvordan det er meningsløst å sammenlikne de to eneste reelle konkurrentene på det norske markedet (jeg tar utgangspunkt i det som er viktig for meg, nemlig innenriks). Hvem som går med underskudd eller ikke er jo for meg revnende likegyldig, det som betyr noe er hvem som gir den beste totalopplevelsen - en opplevelse som i stor grad handler om punktlighet. Forøvrig så er den reelle prisforskjellen veldig liten mellom selskapene, både på flex og på economy.

Men da insinuerer du gustavf at SAS faktisk benytter regulariteten som justeringsmåte for å holde punktligheten kunstig oppe på et høyt nivå.

Det var i så fall ikke meninga. Jeg nøyer meg med å fastslå at SAS, fra tid til annen, kansellerer avganger av grunner jeg ikke har forutsetninger for å vite noe om.

De 17 SAS-kanselleringer til nå fra OSL begrenser seg stort sett til destinasjoner med hyppige flighter som ARN, BGO, TRD og SVG. Det finnes to unntak fra denne regelen, og det er den ene flighten til KRS i går (omtalt ovenfor) og tre kanselleringer av fem-på-fem-ettermiddagsflighten til Paris.

Takk for tall. Da er det altså av liten betydning for passasjerene som blir rammet av SAS' kanselleringer at de sender passasjerene med et utvalg av andre selskaper, ettersom de aller fleste kanselleringene skjer på ruter der de ikke har avtale med andre selskaper.

Da er det altså av liten betydning for passasjerene som blir rammet av SAS' kanselleringer at de sender passasjerene med et utvalg av andre selskaper, ettersom de aller fleste kanselleringene skjer på ruter der de ikke har avtale med andre selskaper.

Men det har den betydningen at passasjerene kommer frem til sitt bestemmelsessted forsinket (med mer enn 15 minutter), uten at dette kommer frem i forsinkelsesstatistikken. Man kan være upunktlig på mange måter med andre ord.

Det er veldig morsomt aa lese konspirasjonsteoriene deres. Imidlertid var jeg i mange aar dypr inne i beslutningsprosessen for slike avgjoerelser, og det er en ting som teller mer enn alt annet: Faa flest mulig passasjerer ti sine destinasjoner med minst mulig forsinkelse. Punktlighets- og regularitets-statistikk er noe man overhodet ikke tenker paa naar man sitter og tar slike beslutninger. Det er eikkert en del av dere som ikke vil tro paa meg, men slik er det bare ....

Ganske imponerende å se hvor mange som sitter på fasit her.
Tenker da på hvorfor SAS kanselerer avganger. LN-MOW er mannen å lytte til her.
SAS har ikke så lenge jeg har vært i selskapet kanselert en flight pga lite pax alene. Man kanselrer kanskje en flight med lite pax for å benytte maskinen på en rute med større behov. Man velger naturligvis å kanselere den eller de flightene som har minst konsekvenser.
Men fra tid til annen må man kanselere pga håpløse slottider etc.

Og der tas det i grunn skammelig feil gitt ! :)

Atte hæ??

Detta kan jeg null om, men er det slik at SAS sender passasjerer med DY flights om det passer seg slik i forbindelse med kansellering?!

Atte hæ??

Detta kan jeg null om, men er det slik at SAS sender passasjerer med DY flights om det passer seg slik i forbindelse med kansellering?!

Ja!
Det har ved flere anledninger blitt sendt SAS passasjerer med Norwegian fly.
Hvordan dette gjøres rent praktisk vet jeg ikke, men husker i alle fall 3 tillfeller denne vinteren.
Om Norwegian har sendt passasjerer med SAS vet jeg ikke, men Norwegian crew har jeg servert kaffe mange ganger.

Back