Den store punklighetsdiskusjonen

Re: OSL's mest punktlige, DY vs SAS vs...

Gratulerer til begge selskaper.. Vi som sitter på flypakeringen på OSL merker at flyene kommer og går når de skal.. Blir liksom en helt annen arbeidsdag enn når noen av selskaper sliter.... Som ansatt i OSL har jeg bare go ord og si om samarbeidet på Gardermoen om dagen... Vi jobber ALLE mot målet å bli best i klassen så dette er jo bare en bekreftelse på akkurat det...

Jeg synes det er fantastisk at Europas mest punktlige flyplass er den av de store som har mest vær.
Hurra for Norge, og alt det dær :-)

Re: DY - OSL's mest punktlige

Artig å følge med nå , det skiller ikke så mye.
Men om man sammenligner Avgang og ankomst (hva betyr mest for den reisende) så
ser man at DY i snitt er forsinket 2 minutter og SAS 3 minutter på avgang
MEN DY er forsinket 4 minutter på ankomst , mot SAS 3 minutter her også.
Altså roter DY bort 2 minuttet ute på hver tur fra OSL.
Vel , ikke 31 okt ennå.

Jeg vet ikke sikkert, men det kan ha noe med at vi har en god del lengre sjekklister. :( Når vi pusher sammtidig med SK, går de nesten bestandig først. SK bruker vel standard Boeing lister, mens vi har egene.
Det kan være her de 2min forsvinner?

Jeg vet ikke sikkert, men det kan ha noe med at vi har en god del lengre sjekklister. :( Når vi pusher sammtidig med SK, går de nesten bestandig først. SK bruker vel standard Boeing lister, mens vi har egene.

Ikke noe dumt poeng. Ser på de kundene jeg handler at det er stort spenn på tiden de bruker fra vi lukker døra og til de er i lufta.

Interne rutiner, taxi hastighet og slikt spiller jo fort inn.

Uansett så er det meget bra av begge leirene med de resultatene som er for tiden. Og med litt sunn konkurranse mellom alle går vi inn i vinteren med spenning.

Som en liten digresjon kan jeg jo nevne at hver gang jeg sender BA761 (morgenmaskinen) så har jeg en liten konkurranse med SK803. Målsetningen er selvsagt førstemann avgårde. Forøvrig en fin måte å vekke crewet mitt på :colgate:

S

Vet ikke så mye om sjekklistene i cockpit, men i kabinen er det ikke standar sjekklister. Tviler det er det fremme.
Men i SAS kan man f.eks ikke begynne å taxe før vi er ferdig med safetydemoen.
Men kan kanskje være andre rutiner som er annerledes.

Men igjen, heia Norge og OSL.

I dag er det snø på osl. Punktlighet er 57% for DY og 78% for SAS.

Jeg synes det er fantastisk at Europas mest punktlige flyplass er den av de store som har mest vær.
Hurra for Norge, og alt det dær :-)

Takk, deler ditt syspunkt her. Det er for meg ganske likegyldig om den ene er 4.min delay og den andre har 2.min og neste har 3.min. Virker som alle aktører på OSL (fra ledelse i flyselskapene og hele veien ned til minste skrue, mutter og nagle) gjør en det de skal, med resultat at flyene stort sett kommer og går til riktig tid.
Og som tidligere sagt så har vi til tider vær her i landet som gør sitt beste for å stikke mange kjepper i alle hjul.
Selv om jeg (også) foretrekker enkelte selskap fremfor andre så synes jeg tingens tilstand er bra ang. punktlighet, men at mange diskusjoner "X vs Y" sklir langt ut.
God helg

TK

Vet ikke om det kan ha noe å si på OSL, men hvor effektivt fungerer egentlig deice-bilene til Norwegian som ble lansert som hypermoderne biler da de kom for et par år siden? Jeg vet det har vært noen utfordringer med disse i BOO og TOS hvor de kun har 1 bil tilgjengelig, og ved feil værforhold har de ikke klart å deice effektivt nok før de har snødd ned og har måttet begynne på nytt, mens konkurrenten har reist avgårde. Men det er kanskje ikke problemet på OSL?

Det ser nå ut til at November ikke blir som Oktober...
Så langt DY 90.2% / SK 93.5%

Tallene for 2010-11 endte slik:
Selskap Type Planlagt (ant) Gjennomf. (ant) Innstilt (ant) Regularitet (%) Forsinket (ant) Punktlighet (%) Gjens. fors. (min)
SAS Rute 3529 3520 9 99.7% 254 92.8% 2
Norwegian Rute 2511 2505 1 100.0% 417 83.4% 6
Widerøe Rute 481 478 1 99.8% 33 93.1% 3
Lufthansa Rute 301 299 2 99.3% 39 87.0% 4

Dagens punktlighet, SAS vs. DY

Ser igjen det samme som jeg stort sett har observert den siste tiden: DY ligger ett hestehode foran SAS hva gjelder punktlighet. I skrivende stund ligger SAS på 95% og DY på 98%. Hvorfor har SAS i det siste ikke klart å holde rutetidene så bra ?

Nå skal det sies at statistikken min nok ikke har særlig mye datagrunnlag, men ihvertfall de gangene jeg har vært inne og tittet i det siste så har DY ligget foran SAS. Finnes det noen måneds og årsoversikter noe sted på osl.no ?

Re: Dagens punktlighet, SAS vs. DY

Se under: Om oss - statistikk - punktlighet. Der kan du se siste 12 mnd rullerende.

Når du titter innom vet ikke jeg, men det er kun i oktober at Norwegian har hatt bedre punktlighet enn SAS. Selv for januar ligger SAS foran, imponerende med tanke på dataproblemene som vi hadde en dag. :-)

I skrivende stund ligger SAS på 95% og DY på 98%. Hvorfor har SAS i det siste ikke klart å holde rutetidene så bra ?

Har man 95 prosent punktlighet, holder man da rutetidene ganske så bra? Hvorfor problematisere noe som ikke er et problem, hvorfor heller ikke glede seg over at Norwegian og SAS leverer strålende begge to? Kanskje har SAS' gode punktlighet de siste årene inspirert Norwegian? I så fall er det positivt - for alle.

Jeg skjønner dessuten ikke hvorfor Oslo-Gardermoen skal være omtrent det eneste målet på punktlighet her på forumet. Selskapene har da flere baser og enda flere ruter?

Har man 95 prosent punktlighet, holder man da rutetidene ganske så bra? Hvorfor problematisere noe som ikke er et problem, hvorfor heller ikke glede seg over at Norwegian og SAS leverer strålende begge to? Kanskje har SAS' gode punktlighet de siste årene inspirert Norwegian? I så fall er det positivt - for alle.

Jeg skjønner dessuten ikke hvorfor Oslo-Gardermoen skal være omtrent det eneste målet på punktlighet her på forumet. Selskapene har da flere baser og enda flere ruter?

Fornuftig.
Dessuten er tallene 96 og 98% nå, DY har en forsinket avgang og SAS 2. Det er selvsagt 3 avganger for mye, men i det store og hele veldig bra. Det er når det er 50, 60 eller 70% punktlighet at det er et problem og når det skiller 10 eller 20% mellom SK og DY at marginen blir viktig for hvilket selskap man velger å fly med.

DY var mye bedre enn SAS i oktober, og i november og desember når vinteren kom, var SAS mye bedre.

Herregud - er dette virkelig en "sag". Begge selskaber har idag flot punktlighed - hvad er problemet? Der er da ingen af selskaberne der iht. disse tal har problemer med at holde rutetiderne...

Godt gået af både DY og SK... Ser ud til at SK's gode punktlighed har inspireret DY til det samme - noget der er yderst positivt for alle...

Back