Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Denne tråden er absolutt aktuell og av interesse - skal ikke stengesld
Det handler om at DY har blitt kritisert av en rekke forumister her inne for elendig punktlighet.
De fleste av oss har også fått med seg at andre aktører har spillt stort på punktlighet som et kvalitetstempel og benyttet dette i bl. markedsføringskapanjer.
Vi høyt her oppe i Skandinavia har etterhvert blitt opptatt av punktlighet. På tross av utfordringer med vinterdrift etc, viser selskaper med Skandinaviske AOC punktlighet som et forretningsfortrinn og fokusområde, spesielt opp mot befordring av de som reiser i jobbsammenheng. Disse er betraktet som attraktive, da de ofte benytter seg av fleksible billetter til en høyere kostnad. Dette gir igjen flyselskapene bedre inntekt ("Yield")
Situasjonen nå er at DY har hatt stort internt fokus på å forbedre punktligheten. Det er også samkjørt med underleverandører for å sikre hensiktsmessige, effektive og enkle prosesser.
Kort sagt - dette arbeidet bærer naturlig nok frukter, men all tid det også har vært aktører som har prestert enda bedre har ikke dette kommet godt frem.
Til opplysning var DY sist gang punktligst over OSL i mars 2007 (dengang med 82% mot SK 78%). Noe forteller meg at det ikke blir 3,5 år til neste gang. Utviklingen har vært og er imponerende, spesielt sett i lys av kabinfaktor, bakkestopptider og flyutnyttelsesgraden DY opererer med i forhold til andre i markedet.
Så nok en gang - tråden er av stor interesse, mange følger den på frivillig basis:8:
Kort oppdatering
DY 15" tom 12okt 94,7%
SK 15" tom 12okt 88,6%
diff 6,1 p.p favør DY.
Er det noen som tror/ikke tror det holder helt inn?
Joda, tror nok den gode trenden vil holde seg, men som der ble kommentert lengre oppe, vi ( undertegnede inkludert ) kan la den ligge så kan en gjøre opp status ved årsskiftet.
Dagens punktlighet
Selskap Avganger hittil i dag Forsinkede avganger hittil i dag Punktlighet
SAS 53 6 89%
Norwegian 46 4 91%
Widerøe 6 1 83%
Andre selskap 31 4 87%
Totalt OSL 136 15 89%
Jeg syns det er litt sjokkerende hvis DY slår SK med 3-4% på punktlighet slik de ligger an halvveis i måneden nå. Det slår liksom litt luften ut av budskapet til SAS om at man sparer tid med å reise med de.
Spesielt interessant hvis det ligger noe nye rutiner m.m. bak også som gjør at dette blir permanent. Men som sagt.. syretesten kommer i vinter med problemer som kommer da.
SAS 39 2 95%
Norwegian 39 1 97%
Ankomster oktober 2010 - SK 91.9 % - DY 89.2 %
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.