Den store punklighetsdiskusjonen

Re: DY - OSL's mest punktlige

Skjer her a' :
osl-sk-dy-day.png
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Denne tråden er absolutt aktuell og av interesse - skal ikke stenges:old

Det handler om at DY har blitt kritisert av en rekke forumister her inne for elendig punktlighet.

De fleste av oss har også fått med seg at andre aktører har spillt stort på punktlighet som et kvalitetstempel og benyttet dette i bl. markedsføringskapanjer.

Vi høyt her oppe i Skandinavia har etterhvert blitt opptatt av punktlighet. På tross av utfordringer med vinterdrift etc, viser selskaper med Skandinaviske AOC punktlighet som et forretningsfortrinn og fokusområde, spesielt opp mot befordring av de som reiser i jobbsammenheng. Disse er betraktet som attraktive, da de ofte benytter seg av fleksible billetter til en høyere kostnad. Dette gir igjen flyselskapene bedre inntekt ("Yield")

Situasjonen nå er at DY har hatt stort internt fokus på å forbedre punktligheten. Det er også samkjørt med underleverandører for å sikre hensiktsmessige, effektive og enkle prosesser.

Kort sagt - dette arbeidet bærer naturlig nok frukter, men all tid det også har vært aktører som har prestert enda bedre har ikke dette kommet godt frem.

Til opplysning var DY sist gang punktligst over OSL i mars 2007 (dengang med 82% mot SK 78%). Noe forteller meg at det ikke blir 3,5 år til neste gang. Utviklingen har vært og er imponerende, spesielt sett i lys av kabinfaktor, bakkestopptider og flyutnyttelsesgraden DY opererer med i forhold til andre i markedet.

Så nok en gang - tråden er av stor interesse, mange følger den på frivillig basis:8:

Kort oppdatering
DY 15" tom 12okt 94,7%
SK 15" tom 12okt 88,6%

diff 6,1 p.p favør DY.
Er det noen som tror/ikke tror det holder helt inn?

Joda, tror nok den gode trenden vil holde seg, men som der ble kommentert lengre oppe, vi ( undertegnede inkludert ) kan la den ligge så kan en gjøre opp status ved årsskiftet.
Hjelpe pax lite om de mister ett eller annet (conn/møte) p.g.a forsinkelse uansett hvor høyt/lavt selskapene ligger.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Joda, tror nok den gode trenden vil holde seg, men som der ble kommentert lengre oppe, vi ( undertegnede inkludert ) kan la den ligge så kan en gjøre opp status ved årsskiftet.

...karamellen smaker best fersk, på samme måte som at kameler er best å sluke mens de er små (og gjerne medhårs). Avinor måler på månedsbasis - det gjør også vi her inne^_^

Litt off-topic - DY har knepent best punktlighet på ENZV i oktober:up: Kan det stemme at DY også har kortest minimum bakkestopp der?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Det stemmer. 20min på innland-innland uansett flytype.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Nowegian ser ut til å holde stø kurs mot milepælen "OSL's punktligste -okt 2010"

Fortsatt solid forsprang på nærmeste jet carrier - såpass solid at det må snubles skikkelig for å miste ledelsen.

Ser for meg at det kan dukke opp ny introtekst på kioskene hos NAS på OSL?
Noen forslag til slogon?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

osl-sk-dy-month.png

Rullerende 4 uker skiller det lite, og SK har en forbedring sist uke så jeg tror ikke jeg setter særlig mye € på noen "vinner" her, men det gjør muligens du ?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Jeg syns det er litt sjokkerende hvis DY slår SK med 3-4% på punktlighet slik de ligger an halvveis i måneden nå. Det slår liksom litt luften ut av budskapet til SAS om at man sparer tid med å reise med de.

Spesielt interessant hvis det ligger noe nye rutiner m.m. bak også som gjør at dette blir permanent. Men som sagt.. syretesten kommer i vinter med problemer som kommer da.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Jeg bare åpner noen tanker om punklighet v.s. forsinkelse rundt "konkurransen" ... om man har flaks/uflaks, dyktig/dårlig, rettferdige/urettferdige hendelser...

Om et flyselskap skulle få nedgang i punktlighet bare fordi de flyr ofte til steder som har tett trafikk og bare får slot-delayer, og push etter rutetid, og ankomst etter rutetid, bare grunnet slot-delays, så blir jo statistikken ganske urettferdig da dette ikke har med selskapet å gjøre, men respektive lands' luftkontroll og deres kapasitet - som ikke selskapene kan rå over.

Og ikke minst, alle flya må jo så og si deices på vinterstid.
OSL er også en permanent byggeplass
- så det blir mange bussgater, og etpar taxebaner stenges (mer trafikk andre taxebaner)
- fjernpark innland blir vel antageligvis fylt med morrasflighter (fremmede som havner fjernpark innland) som skal gå rundt 7-draget
- og i tillegg skal flya på innland oddetalls siden pushe samtidig alle mann, gt 23-21-19-17-15-13-11 slik at man får sen push grunnet "traffic behind"... Har selv måttet vente en 20min på fjernpark innland grunnet dette...

Jeg bare tenker litt høyt...

Selvom selskapene er klare på rutetid, så har man alle de andre urettferdige faktorene som selskapene ikke rår over som da også påvirker punktligheten.
Det blir delayed push, og flyet kommer litt seinere enn ankomsttid på destination, og kommer tilbake med RA kode, og dette baller seg på...

Så - selvom Rfly/DY eller SK/SGH er meget dyktige - så har man alle de eksterne faktorene rundt oss. Ja, vi som jobber i lufta og på bakken *er* dyktige!
Hadde alle faktorer vært samarbeidsvillige og medgjørlige, så hadde jo alt hatt 100% ontime... Det er jo også det egentlig alle parter ønsker også. Men det fins alltid
motsetninger! Jeg vil bare nevne til alle luftfartsarbeidstakere;

Vi ER flinke. Vi SKAL ikke jobbe mot hverandre! Ikke rakk ned på hverandre! Vi ER ikke fiender. Vi ER kollegaer alle sammen.

Ikke ment som noen kritikkverdig post, bare at man skal vel vite at alle jobber alltid hardt med punktlighet.
 
Last edited:
Re: DY - OSL's mest punktlige

Naa foregaar mesteparten av deicingen remote, saa med mindre de maa vente paa tur foer de faar starte opp, vil det ikke synes paa annen statistikk enn der ankomsttiden regnes inn. Og den ser vi jo kun en gang i maaneden ...
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Pushback'n går som normalt, og så taxer de til deice, og kø, og deices, og takeoff.
Og så kommer dem seg avgårde dit dem skal, lander etter rutetid. Og GHA får ikke snudd'n fortere enn std minimum turnaround, og RA er faktum. Og flyet pushes på RA tid, og må i ny deice, og tar av litt etter, og kommer frem enda mer forsinket.

Eller baker dem inn ekstra taxetid evt deice tid i flightplan/rutetiden? :-)
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Jeg syns det er litt sjokkerende hvis DY slår SK med 3-4% på punktlighet slik de ligger an halvveis i måneden nå. Det slår liksom litt luften ut av budskapet til SAS om at man sparer tid med å reise med de.

Spesielt interessant hvis det ligger noe nye rutiner m.m. bak også som gjør at dette blir permanent. Men som sagt.. syretesten kommer i vinter med problemer som kommer da.

3/4 av oktober er historie - kort oppsummert holder DY unna og sitter selv i førersetet for å kontrollere inn til å bli OSL's mest punktlige i OKt. 2010.

Differansen til neste jetcarrier er såpass at stor at det ikke hjelper om denne klarer seg ute forsinkelser resten av oktober; forutsatt at DY leverer punktlighet rundt 90%. Forspranget er STORT - likefullt vil jeg tro at "en klasse for seg" gjør triumfen enda mer smakfull.

OSL har hatt smakebiter av vinterdrift, men husk at også vinterdrift fra andre flyplasser påvirker i form av innkommende rotasjonsforsinkelser. OSL er også kjent for FZFG. Kommer disse dagene overraskende, eller ligger det finslipte rutiner klare fra bakkemannskapene?

Gjør klar til en spennende uke!
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Imponerende opphenting av DY når det gjelder å få orden på sin drift.

Pr i dag ligger de for OSL sin del 2,4 prosentpoeng foran SAS.
Nå har SAS ca 20 prosent større antall avganger, med 2676 mot DY sine 2158, uten at dette bør ha noe å si. Begge selskap har i snitt en forsinkelse på 3 min i følge denne meget fine oversikt fra OSL.

http://www.osl.no/osl/omoss/_statis...0&selected_year=2010&selected_month=10&type=D
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

SAS 39 2 95%
Norwegian 39 1 97%

Siden det er så populært med daglige oppdateringer - meget bra av begge 'lag'! Spesielt med en morgen som innebar endel CTOT's sørover, FZFG, og LVP på OSL! :spin
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Mulig jeg er teit, men på OSLs statistikk er det da flere selskaper med punktlighet på 100% (Czech Airlines, Thai Airways mm). Er ikke disse da mest punktlig på OSL? :)
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Med slike selskaper så er det for det meste enten 0, 50 eller 100...Derfor blir det litt for dumt å regne alle selskaper for seg
 
Back
Top