Den store punklighetsdiskusjonen

Re: DY - OSL's mest punktlige

Man kan jo si at avgangstiden i større grad er opp til selskapet selv, enn ankomst-tiden.

Det kan du godt si, og jeg er ikke uenig.
Men som passasjer er det fortsatt ankomsttiden som er viktig. Hva som forårsaker forsinkelsen i forkant er av mindre betydning.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Man kunne uansett lagt inn 10-15 minutter ekstra flytid på kveldens siste avgang, den skal ikke slynges videre. Det er jo også størst sjanse for følgeforsinkelser sent på dagen.

Det er klart man kan, men det vil neppe gi det helt store utslaget på punktligheten (skulle man tro).

Kanskje det er en annen grunn? Som at det er lettere å måle? Som at man da ikke blir rammet av forsinkelser gjennom de-ice, holding osv?
Man kan jo si at avgangstiden i større grad er opp til selskapet selv, enn ankomst-tiden.

Spørsmålet er vel hva hensikten med punktlighetsmålingene er. Om det er en guide for kundene i forhold til en forventning om hvor sannsynlig det er at man kommer frem i henhold til rutetabellen så er det forsåvidt ikke så relevant om man har lagt inn litt lengre flytid. Om det er det en indikator på hvor "godt" et selskap er drevet, så kan det kanskje være noe mer bedriftsspesifikk informasjon å hente i avgangspunktlighet.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

2010/OSL DY 15" SK15"
Okt 94,3 87,8

God dag i går for begge store på OSL - diff reduseres til 6,5 p.p.
 
Last edited:
Re: DY - OSL's mest punktlige

Et lite spm, litt OT;

Hvorfor måles punktligheten i avgangstid?
Det spiller jo ingen rolle når flyet tar av, det avgjørende er jo om flyet lander på tid eller ikke.... ?




Flightstats, which monitors flight arrival and departure times, found that more than 90 per cent of SAS's flights during the period ARRIVED ON TIME from May to July this year. The carrier was also Europe's most punctual airline in 2009.

Read the whole story: Telegraph

Hvis de måler On-Time synes jeg, utfra SVG's kunnskap det er rart at ikke DY er høyere oppe i statistikken. Har inntrykk at ankomst før rutetid i SVG er mer regel enn unntak, og vil bli overrasket om det er stort dårligere andre steder.

Synspunkter noen til det?
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

For meg som PAX så er det jo annkomst tiden som er den viktige , og flyselskapene promoterer jo dette via f.eks www.flightstats.com (http://www.flightstats.com/).


Men for flyplassene så kan de jo ikke måle egen effektivitet baser på når fly kommer fra andre steder, så for flyplassene så er det vel god reklame at fly tar av ontime fra de, selv om de selvsag ikke er alene om å ha ansvar for dette helt alane.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

SAS 45 5 89%
Norwegian 41 1 98%

Nok en morgen under 90%'n for SAS - mon tro hvor populært det er her inne at 'trenden' er iferd med å snu? :lol:

Vel, det blir en spennende vinter både for SAS, SGS, NAX, RFLY m.fl.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

En ny produksjonsdag er gjennomført - nok en gang viser DY seg som OSL's punktligste selskap.
Thomas nevner i posten over at "trenden" er iferd med å snu..

Har kikket litt nærmere på sammenlignbare tall fra sist oktober. Den gang leverte DY og SK hhv. 87,4% og 88,2%. Dette forteller meg at SAS/SGS leverer på samme nivå som tidligere, og at det er DY/Rfly som viser en kvalitetshøyning.

Kjenner til at DY/Rfly tidligere i år har kjørt prosesser internt og sammen med OSL som gir mere effektive T/A prosesser. Dette innebærer at DY/Rfly har finslipt prosessene som gir langt mer effektive de-boarding/boarding prosesser enn andre aktører på OSL. Dette gir selvfølgelig effekter, spesielt knyttet til innkommende rotasjonsforsinkelser, da DY maskinene er på vei avgårde på nye oppdrag før f.eks SK er halvferdige med boarding.

Oppdatert status sålangt i oktober:
SK 15" DY 15"
88,0% 94,3%

Imponerende at Rfly som uavhengig handler åpenbart samarbeider bedre med flyselskapet med effektiviseringsprosesser enn hva SK klarer med sitt SGS:up:
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Høres flott ut. Blir interessant å se om de klarer å holde så høy punktlighet i lengden, og hvordan det blir når snø og andre problemer dukker opp.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Skal tydeligvis ikke mye til før apron spretter champagnen til ære for vår frelser Kjos og RF.

Det er fremdeles noen uker igjen før oktober er over...

Trenger vi en tråd om at DY kanskje får bedre avgangspunktlighet enn SK på OSL i oktober? :skep
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Imponerende at Rfly som uavhengig handler åpenbart samarbeider bedre med flyselskapet med effektiviseringsprosesser enn hva SK klarer med sitt SGS:up:


Så spørs det da hva forsinkelsene skyldes.
SGH kan ikke klandres for R?, A?, F? og T? forsinkelser, og som kjent er det en god del fly i SAS som er ute med teknisk for tiden......dette legger begrensninger på trafikkavviklingen.

Det hadde vært interessant å vite hvor mye forsinkelser som Rfly og SGH står bak (P?/G?) før man spretter sjampanjen og gratulerer Røros med bedre effektiviseringsprosesser.

Og differansen blir mindre (status etter 09.10.10)
SAS 89.1%
DY 94.3%
 
Last edited:
Re: DY - OSL's mest punktlige

LN-RRA , det blir en uinteresant pissekonkuranse for PAX om det er R,A,F,T,GudVeitHVa som er delaykoden.

Men SK har hatt endel snag på maskiner i det siste, dette sammen med redusert tilgang på flygende så er det ikke så lett å få kabalen til å gå opp like elegant som tidligere, så noe ny optimalisering av rutiner for avvikshåndtering må trolig kjøres inn.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

For å komme med et svar på den siste her for DY/RFLY sin side...

Så langt i oktober her fordelingen av delayer over 15min om følger:

Stasjonsdelay (Rfly) : 3

Flyplass/Slot : 9

Rotasjons (sent inn): 21

Andre: 6 (herunder teknisk)

Detter er kun på DEP i fra OSL...
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

For kunden er dette TOTALT uinterssant. Det eneste som interesserer er om kjerra gaar paa rute eller ikke. Gjoer den ikke det, er det uansett flyselskapet som er 'ansvarlig'. Saa vi kan godt holde oss unna 'pissekonkurransen', som det blir kalt.
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Trenger vi en tråd om at DY kanskje får bedre avgangspunktlighet enn SK på OSL i oktober?

Nei, men vi trenger en tråd der - for engangs skyld - SK-gutta (for de finnes faktisk) innser at det finnes andre selskap som kan gjøre en jobb bedre enn deres egne basert på statstikken på OSL i det siste.

Merkverdig at visse personer, til stadighet klarer å vri en positiv trend, som ikke har med SAS eller *A til å bli en 'pissekonkurranse'.

Jeg sier det igjen, våkn opp - selskapet deres er ikke så forbanna rosenrødt som det sikkert var for 20 år siden, vi lever i 2010 og der har Norwegian truffet spiker'n på huet mht. både markedsføring, priser, rutetilbud og nå også punktlighet.

Sorry Mac's :colgate:
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Back to topic!
Som nevnt handler tråden om at DY har fått sving på punktligheten, ikke om SGS, SGH, SAS teknisk eller andre.
For et flyselskap (og passasjerer) er det den totale punktligheten som teller:old

Lørdagen ble gjennomført uten forsinkelser for DY (100%). Neste "major carrier" noenogtyve prosentopeng bak.. Oppdatert status okt (t.o.m 09okt 2010)

DY 15" - 94,7%
SK 15" - 87,5%

Diff øker til 7,2 p.p -
Overraskende stor diff, men honnør først og fremst til en sterkt resultat ;)
 
Last edited:
Re: DY - OSL's mest punktlige

Even so far to day

SAS 85 2 98%
Norwegian 66 1 98%




Go Sas:DEN:nor:SWE


:lol:
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Er det nødvendig å oppdatere denne tråden nærmest daglig? Er punktligheten av såpass stor interesse? Bare lurer...
 
Re: DY - OSL's mest punktlige

Denne tråden er absolutt aktuell og av interesse - skal ikke stenges:old

Det handler om at DY har blitt kritisert av en rekke forumister her inne for elendig punktlighet.

De fleste av oss har også fått med seg at andre aktører har spillt stort på punktlighet som et kvalitetstempel og benyttet dette i bl. markedsføringskapanjer.

Vi høyt her oppe i Skandinavia har etterhvert blitt opptatt av punktlighet. På tross av utfordringer med vinterdrift etc, viser selskaper med Skandinaviske AOC punktlighet som et forretningsfortrinn og fokusområde, spesielt opp mot befordring av de som reiser i jobbsammenheng. Disse er betraktet som attraktive, da de ofte benytter seg av fleksible billetter til en høyere kostnad. Dette gir igjen flyselskapene bedre inntekt ("Yield")

Situasjonen nå er at DY har hatt stort internt fokus på å forbedre punktligheten. Det er også samkjørt med underleverandører for å sikre hensiktsmessige, effektive og enkle prosesser.

Kort sagt - dette arbeidet bærer naturlig nok frukter, men all tid det også har vært aktører som har prestert enda bedre har ikke dette kommet godt frem.

Til opplysning var DY sist gang punktligst over OSL i mars 2007 (dengang med 82% mot SK 78%). Noe forteller meg at det ikke blir 3,5 år til neste gang. Utviklingen har vært og er imponerende, spesielt sett i lys av kabinfaktor, bakkestopptider og flyutnyttelsesgraden DY opererer med i forhold til andre i markedet.

Så nok en gang - tråden er av stor interesse, mange følger den på frivillig basis:8:

Kort oppdatering
DY 15" tom 12okt 94,7%
SK 15" tom 12okt 88,6%

diff 6,1 p.p favør DY.
Er det noen som tror/ikke tror det holder helt inn?
 
Back
Top