Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Re: Den store norske vinterværtråden 2011-2012

Hæ, 55 knop? Vindmåleren på terrassen min i Voksenlia satt rekord med 14,6 m/s (og en putekasse ble flyttet en halv meter, du snakker for naturskader ;-) ), men 55 knop må da være i et meget sjeldent kast? 39 knop er jo faktisk nå heller uvanlig her på Østlandet... Hvor lange perioder måles vindstyrke over?

Hvor lange perioder måles vindstyrke over?
Ti minutter. Om det er enkeltkast på de ti minuttene som har høyere verdier så får man Gxx (altså gusting, i kastene)
Husk at mye kan påvirke vindforholdene der du er - topografi, bygningsmasse osv.
Her i Trondheim ble det målt alt fra flau vind til orkan på samme tidspunkt.

Re: Ekstrem vind på TRD

Fikk melding av en kompis om en nesten ulykke.... et SAS fly som hadde blitt dratt ned i et dragsug/vind og var nedi et tre like før inflygingen.....alså på TRD betyr det UNDER landingsstripe-høyder!!!!!!!

....og dette stemmer med virkeligheten?

Hæ, 55 knop? Vindmåleren på terrassen min i Voksenlia satt rekord med 14,6 m/s (og en putekasse ble flyttet en halv meter, du snakker for naturskader ;-) ), men 55 knop må da være i et meget sjeldent kast? 39 knop er jo faktisk nå heller uvanlig her på Østlandet... Hvor lange perioder måles vindstyrke over?

På og rundt Gardermoen så fløy det større ting gjennom lufta, bagasjetraller og skilter o.l. lå strødd, det var veldig begrenset med strøm fra 23-tiden til 2-3 tiden i natt.

På Gardermoen er det åpent og flatt og området hadde sterkest vind i vårt distrikt. Der var det sterk kuling mot midnatt i går, sier statsmeteorolog John Smits.

• Middelvind: gjennomsnittlig vindstyrke i løpet av ti minutter. I løpet av de ti minuttene kan det være brå kast som ligger mye høyere enn middelvinden.
  • Gardermoens middelvind var på det sterkeste 70 km i timen i går. (38 knop, dvs. 19.5 m/sek)
  • Gardermoens sterkeste kast var 60 knop, dvs. 30.9 m/sek.
  • Kjeller hadde nest mest middelvind på 25 knop, 12.9 m/sek, liten kuling.
  • Kjellers sterkeste kast var på 45 knop, dvs. 23.1 m/sek
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7930026

Så det var endel verre på Gardermoen enn Østlandet ellers

Bare som en kuriositet fra 90 tallet, hvordan var været på Hurumlandet i samme periode?

Bare som en kuriositet fra 90 tallet, hvordan var været på Hurumlandet i samme periode?

Ser ut som nærmeste målestasjon for vind er et godt stykke fra Hurum, men Sande i Vestfold hadde over 20 m/s i kastene i følge yr. Hadde det vært flyplass der så hadde det vært samme store åpne og flate område, så det ville vel være samme fenomen som på Gardermoen.

OK, takk for opplysninger! Jeg leste litt i bruksanvisningen til værstasjonen min, som er den dyreste man får kjøpt på Clasern (dog mye billigere enn det ordentlige vær-geeks har), og det viste seg faktisk at 14,6 m/s var middelvind, i kastene hadde den vært oppi 23,1 m/s. Den står høyt oppe på fasaden, så langt fra standardisert, jeg ser voksenlia.net, som er ganske nøyaktig 100 m høyere oppe i lia enn meg og rett over, har hatt en del lavere målinger, men sannsynligvis langt mer normaliserte målinger.

Da er det lettere å forstå at OSL kan ha vært så ekstremt høyt... Jeg kan virkelig ikke huske å ha opplevd slike vinder her nede i lavlandet noen gang.

Jepp: METAR 260020Z 28047G62KT 5000 RA FEW010 BKN018 BKN033 06/03 Q0975 RMK WIND 670FT 28062G84KT

Den vindmåleren i høyden gikk senere over 90kt og sluttet å virke.. på bakkenivå var sterkeste gust 80kt i løpet av natta (som jeg hørte om hvertfall)

Tror nok Hurum, som hadde hatt en kotehøyde på rundt 350 m, ville nok vært mer utsatt enn Gardermoen. Jeg bodde på Hurum i totalt 22 års, rett nok på bare en kodehøyde på 117 m, men jeg tror at jeg fikk med meg alle stormene fra den første jeg opplevde 16. oktober 1987. Det var titt og ofte at det var rotvelter (spesielt i området ved Stikkvann). Denne oktoberdagen i 1987 var det delvis de store nedbørmengdene (til sammen 110 mm nedbør ble målt i løpet av to døgn) som vasket ut grunnen rundt flere trær, men det var vinden den dagen som gjorde at et stort antall tre på Hurum falt. Heldigvis ble ikke mennesker eller hus skadet selv om det var bare en hårbredde fra to enorme grantrær i hagen til mine slektninger ikke landet på taket til deres hus. Sommeren etter var i hvert fall bærbuskene de høyeste vekster i den hagen.

Ikke 55 knop, men frisk landing paa OSL I gaar kveld. EVE var mer enn falsk alarm. Ikke merkbart hverken utenfor flyplassen eller ved take off

Må si at dette vinterværet er oppskrytt ;)
Kjørte over fjellet fra vest til øst, fløy så fra Oslo til Stavanger i går kveld, og videre til Ekofisk i dag. Normalt til fint vær hele veien, bare noen småhumper på vei inn til Sola med påfølgende myk landing.

Må si at dette vinterværet er oppskrytt ;)
Kjørte over fjellet fra vest til øst, fløy så fra Oslo til Stavanger i går kveld, og videre til Ekofisk i dag. Normalt til fint vær hele veien, bare noen småhumper på vei inn til Sola med påfølgende myk landing.

Det var noe smaatjafs ved avgang i fra Oslo i morges, men langt fra noe aa skrive hjem om

Her på Ørlandet blåser man nesten bort.... Men vi overlever da. Dette er vel en god mulighet for folka bak spakene på F16ene på flystasjonen her å få litt trening. :) Bare så synd at det er romjul...

De flyr generelt ikke F-16 (eller andre fly med smell sete)i fredstid om det blåser så mye. (Pga risiko ved mulig utskytning)

Back