Den store 30-årstur-planleggingstråden

Re: Den store 30-årstur-planleggingstråden

Kikket på litt bilder og Youtubevideoer i går. En tur md EK i biz (evt. F) frister veldig.

Hei!

Jeg var fornøyd med 3 dager i SYD, så fløy jeg til Queenstown, var der litt, så fløy jeg via CHC til WLG. Tok 2 dager der, så tok jeg turen til Auckland. Holder sikkert med 2 dager i MEL, og du kan vel fly f.eks fly Emirates på noen etapper der nede.

Har en tripreport med litt bilder, men ikke lagt ut fra de turene, kan godt fullføre de iløpet av morgendagen om det er interessant. Bare en 1 mnd siden jeg var der. Var ute å fløy til småfly nedi fjellene der, så som du sier, det ligner veldig på Norge. Queenstown var litt kjølig ja om vinteren ja, ikke veldig varme hus :)

Eg har berre vore på Sør-øya, då hadde me bil nokre dagar og rasa rundt. Christchurch var ein verkeleg fin plass (som eg håpar har komme seg på beina att etter jordskjelvet(a)). Tok kabelbane opp til ein utsiktsplass berre for å finne norsk laks i resturanten (var student då, hadde ikkje råd...). Queenstown er også veldig fint. Generelt er det meste i NZ fint! Frå Queenstown var vi også nede til Milford Sound, som er smal smal veg ned til ein våt og fuktig stad med ei vaffelkro som ligg nede ved fjorden. Og mange mange turistar. Ein busstur frå Christchurch til Akaroa kan verkeleg anbefalast. Bygda/byen er 50% fransk og 50% engelsk, var vistnok der franskmennene kom til land ei veke (eller så) etter engelskmennene, og dermed tapte heile landet (eller noko slikt). Byen ligg i eit gammalt krater, og vistnok er det så varmt i jorda at ein kan dyrke planter der som vanlegvis ikkje trivst så langt sør i kulden... Sette meg på ein benk der og såg utover ei nydeleg havn og tenkte at eg var i sør-Europa ein stad og fekk skikkeleg heimlengt... Når eg blir rik (eller får meg sope-inn-poeng-jobb ein gang) skal eg definitivt tilbake.

Er kanskje einig i at det kan bli mykje med Australia og NZ på ein gang, er utruleg mykje fint å sjå på austkysten av til dømes Queensland! Til Sydney kjem du nok langt med tre dagar slik som GFL skriv over.

Ser at enveis biz AKL-SYD ikke var hakkanedes gæli dyrt. Fra under 3K NOK med LAN, til rett rundt 4K NOK hos med Emirates sin A380. Det kunne jo vært gøy.
EK er ca. tusenlappen billigere til MEL.

Noen tips om man bør velge MEL eller SYD om man bare skal innom en av de?

Jeg synes MEL var en mye trivelige og finere by en SYD, vi tilbrakte dog 14 dager i MEL og 3 dager i SYD. Ifra MEL kan du ta Great Ocean road, er sikkert buss om du vil la bilen stå. Følte SYD ble litt mer been there, done that. Men det er det vel ulike meninger om.
Men jeg ville ha tatt noen dager, uansett hvilken by du velger, i Australia, når du først er på andre siden.
Mulig å ta Gold Coast om du lander i Brisbane også da ;)
Det er bare så sykt lange avstander mellom byene/plassene, vi tok innenriks fly en del, ellers hadde halve ferien gått inn bil/tog/buss.

Sitter og pønsker ut en potensiell plan B, siden jeg tror jeg har mer lyst til å fly C-klasse (sånn generelt) enn å fly noe lavere enn C-klasse helt ned til NZ/AU.
Jeg må tilstå at jeg heller litt mot USA igjen, og tenker SFO/SAN/NYC i tillegg til noe "langs stranda" i LAX som ble nevnt lenger opp (Type Manhattan Beach/Venice Beach/Santa Monica Beach).

Kanskje LAS? Hvordan er det sånn temperaturmessig i LAS i September/oktober? Andre forslag til steder i USA-vest?

Sitter og pønsker ut en potensiell plan B, siden jeg tror jeg har mer lyst til å fly C-klasse (sånn generelt) enn å fly noe lavere enn C-klasse helt ned til NZ/AU.
Slutt med det...
Siden det er et rundt tall så ville jeg lagt ut det det koster for en slik tur...

Du blir bare 29 (med ett års erfaring) en gang ;)

Slutt med det...
Siden det er et rundt tall så ville jeg lagt ut det det koster for en slik tur...

Du blir bare 29 (med ett års erfaring) en gang ;)

Lett for deg å si som er på en ukes overtid ute i Nordsjøen ;)

Jeg er dessverre ikke så flink til å beregne nå hvor mye penger jeg kommer til å klare å spare opp, så da er det greit å ha et billigere alternativ. Kan også reise ned dit senere, og selv om jeg har lyst å reise dit på 29+1-årsdagen, så har jeg vel så lyst til å kose meg på turen, og det gjør man ikke i et Y-klassesete rundt halve jorda.

Hvorfor ikke open-jaw SFO SAN , Highway 1, gjerne Vegas. Tempen der er å leve med....

Lett for deg å si som er på en ukes overtid ute i Nordsjøen ;)

Jeg er dessverre ikke så flink til å beregne nå hvor mye penger jeg kommer til å klare å spare opp, så da er det greit å ha et billigere alternativ. Kan også reise ned dit senere, og selv om jeg har lyst å reise dit på 29+1-årsdagen, så har jeg vel så lyst til å kose meg på turen, og det gjør man ikke i et Y-klassesete rundt halve jorda.
Overtid og overtid fru blom, kommer sannsynligvis ikke til å være her ute i over 14 dager ;)

Sett av 3K (eller mer) hver måned fremover så har du et ganske greit budsjett å forholde deg til ;)
Jeg vet at det ikke er bare bare å gjøre det, men du kan jo forsøke.

Uansett hvor det blir til, så ser man frem til TRen ;)

Sett av 3K (eller mer) hver måned fremover så har du et ganske greit budsjett å forholde deg til ;)
Jeg vet at det ikke er bare bare å gjøre det, men du kan jo forsøke.

Joda, men da må jeg fortsatt spare i 10 måneder for å få råd til en billett til 30K, og når jeg har 12 måneder å spare på... ;)

Skal bare gjøre meg ferdig med årets to siste turer, så skal jeg begynne å spare, så får jeg se derfra hvor mye jeg klarer å spare.

Støtter forslaget om SAN hvis du ikke har vært der før. Er nettopp tilbake etter et års opphold der. Flott liten by med nok å finne på i nærheten som Coronado Island, strendene i La Jolla, Cabrillo National Monument osv. Bare en times kjøring til Dana Point, hvor du kan ta ferge til den idylliske Catalina Island, ca. halvannen til to timers kjøring til Laguna Beach og Newport Beach. Temperaturen på høsten er også fin, mellom 18 og 24 grader og vanligvis klart og mindre tåke enn i sommermåndene. De surfer året rundt, men det kan være kaldt i vannet, tipper 17-18 grader i september/oktober, men våtdrakt gjør susen om du skal surfe.

De surfer året rundt, men det kan være kaldt i vannet, tipper 17-18 grader i september/oktober, men våtdrakt gjør susen om du skal surfe.
Tror ikke jeg har lyst til å se bilde av Martin i våtdrakt... :drunk:

:p

Støtter forslaget om SAN hvis du ikke har vært der før. Er nettopp tilbake etter et års opphold der. Flott liten by med nok å finne på i nærheten som Coronado Island, strendene i La Jolla, Cabrillo National Monument osv. Bare en times kjøring til Dana Point, hvor du kan ta ferge til den idylliske Catalina Island, ca. halvannen til to timers kjøring til Laguna Beach og Newport Beach. Temperaturen på høsten er også fin, mellom 18 og 24 grader og vanligvis klart og mindre tåke enn i sommermåndene. De surfer året rundt, men det kan være kaldt i vannet, tipper 17-18 grader i september/oktober, men våtdrakt gjør susen om du skal surfe.

Takk. Blir nok mest aktuelt å besøke selve SAN. som nevnt lenger opp er jeg ikke så gira på å kjøre bil i utlandet. Trives også best på land - delvis av hensyn til folk rundt meg ;)

Glemte det om bil Martin. Uten leiebil ville jeg kanskje ha valgt en større by en SAN, selv om taxi ikke er så dyrt i USA.

Glemte det om bil Martin. Uten leiebil ville jeg kanskje ha valgt en større by en SAN, selv om taxi ikke er så dyrt i USA.

Ja, San Diego har ikke mye å by på og det som er severdig er rimelig spredt

Bumper denne.

Feriesøknad er levert, og blir forhåpentligvis godkjent, med tre uker fra og med mandag 23/9.

Tror jeg slår fra meg Down Under, og snuser på USA. Gjorde et kjapt søk på hilton.com for New York dagene rundt bursdagen min, og alt for mange hoteller viser "No rooms available". Er det noe som skjer der de dagene?

Edit: Søkte også på SFO, og det er det helt fullt på samtlige (tre) hoteller fra 22-24/9 :drunk:

Last edited:

Du får stikke til Australia eller Asia da :) Mye spennende der!

Tipper at det er noe ledig søndag-mandag, men mandag-torsdag = business dager og da kan hoteller fort fylles opp. Litt spesielt at det er fylt opp så tidlig, men kan tenkes at det er en seminar e.l. av noe slag :)

...Gjorde et kjapt søk på hilton.com for New York dagene rundt bursdagen min, og alt for mange hoteller viser "No rooms available". Er det noe som skjer der de dagene?

Edit: Søkte også på SFO, og det er det helt fullt på samtlige (tre) hoteller fra 22-24/9 :drunk:

Sjekket hilton.com og de fleste hotellene er tilgjengelige 22-24. sep, ganske stive priser som det vanligvis er i NYC, samme på marriott.com.

Ville også tenkt på Asia iom. at du ikke har ubegrenset budsjett. Personlig liker jeg Asia mye bedre enn USA, men da har jeg bare vært i noen få stater, og litt sånn typiske feristeder, som Hawaii, Las Vegas or Orlando... Chicago og Cedarburg er nok høydepunktene, men foretrekker likevel F.eks. Japan og Korea fremfor USA. Synes det var generelt sett var billigere å leve (bortsett fra om du skal leie leilighet for en lengre periode i Tokyo da...) selv i Tokyo enn i USA. Korea er billig og Kina er enda billigere, men et kapittel for seg selv... :-) Når jeg snakker om Korea mener jeg selvfølgelig Sør-Korea... :)

Xxx.

Mer brainstorming:

Har lyst til å ta toget mellom Pittsburgh og New York . Siden jeg tenker å avslutte turen i New York, er det logisk å ta det fra Pittsburgh, og det krever overnatting. Er Pittsburgh en by jeg bør legge inn en ekstra dag, eller basre satse på å ankomme hotellet på ettermiddag/kveld, ta en middag og tidlig kveld?

Sjekket så fly fra IAD-området til PIT, og "oppdaget" BWI (ny flyplass, etc. etc.). Kom så på at BA flyr dit, og det er jo en litt mer "eksotisk" rute sånn sett.
Er Baltimore en by man evt. tar en dag eller to i?

Last edited:
Back