• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den siste reise (MD-80)

MartinL

ScanFlyer Dusty
15.oktober er det slutt!

Den aller siste turen med en MD-80 nærmer seg for flyselskapet Norwegian, 15 oktober er det slutt for bruken av MD-80 flyene.

Da Norwegian overtok det svenske flyselskapet FlyNordic i 2007 fulgte også en flåte av syv MD-80 fly som hovedsakelig ble benyttet i det svenske markedet.

Norwegian fikk en gullkantet avtale med eieren av FlyNordic, Finnair, hvor leieavtalen på de syv flyene var tildels på lave beløp. Samtlige MD-80 fly i operasjon hos FlyNordic kom i sin tid fra flåten til Finnair og det eldste flyet ble produsert i 1983.

MD-80 flyene som har hatt sin base i Stockholm har på ingen måte passet inn i Norwegians operasjoner, flyene har ikke kunne utføre det samme antallet av flygninger per dag som selskapets 737 fly og vedlikehold og reparasjoner har stått i kø.

http://hangar.no/permalink/46719.html
 
Last edited by a moderator:
Ja, MD-80-maskinene har vel vært hos Norwegian på lånt tid. De skulle egentlig ut tidligere, men ble hos Norwegian en stund ekstra på grunn av satsingen i Danmark og forsinkelsene hos Boeing.

Forumreglene sier vel at vi bare skal sette inn ingressen eller et tilsvarende lite utdrag av artikkelen, du har jo satt inn nesten hele artikkelen.
 
Last edited:
Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er :spin
 
Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er :spin

SAS har MD80 på SVG hver dag nå, har de ikke det Lennart?
Synes det er ett som tar av 06.30, mens et annet kommer inn ca. 15.00
 
Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos :p

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.
 
Ja du skal vaere temmelig slapphendt med vedlikeholdet for aa faa problemer Long Beach Produktene.....:8:
 
Vel.... disse flyene gikk fryktelig dårlig lenge før Kjøs fikk dem i fanget. Om det skyldes slapphendt vedlikeholdt så har det pågått veldig lenge.
 
Velvel.. Ble aldri noe Norwegian MD-80 på meg, men har hatt noen turer med SAS sine MD'er. Forskjellen på flyturene er vel ikke så forferdelig stor :D
 
De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...
 
Hva skjer med MD80-crew hos DY? Er/blir de skolet om på 737 for selskapets regning, eller må de ut med den kostnaden selv? Og er nå DY.se og DY.no på samme AOC?
 
De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...

Antyder du at DY har dårlig vedlikeghold? Hva bygger du isåfall den påstanden på?
 
MD'ene krever mye TLC, særlig nå som de er blitt eldre. Både DL og AA sliter med regulariteten på sine og har redusert utnyttelsen vesentlig.

Hemmeligheten er å gjøre som Allegiant: Kjøpe dem billig, fly dem forholdsvis lite og driv mye preventiv vedlikehold. Driftskostnadene blir noe høyere, men du tar det igjen i lave kapitalkostnader.

Dette passer ikke inn i DY's forretningsmodell, dermed er flytypen lite egnet for dem.
 
Skulle jo nesten tro at Kjosern ville like å gjøre et poeng ut av at de har faset ut de eldste og mest fueltørste maskinene.
 
Nå har han vel noen eldre 737`ere i flåten også...men det er synd om det ikke blir en form for markering. I allefall vil jeg tro at ex-flyNordic ansatte kunne ønske seg en markering.
 
MD-80 fra Norwegian blir ikke å se i det hele tatt på OSL i morgen, iflg. flightstats.com.

Så den siste reise til/fra Norge med MD-80 fra NAX har allerede gått.
 
Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.
 
Back
Top