• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den siste reise (MD-80)

Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.

Jeg tror vi skal skille mellom oss flynerder og kommersielle selskaper.
DY likeså andre flyselskaper i vår hemisfære markerer når nye fly og teknologi introduseres via media.
Det er det nye og fremtiden det fokuseres på hvilket ikke er unaturlig når man driver forretning.
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.

Det at små lokale tiltak skaper blest for flynerdene i form av at siste fly får "dusj" av brannbilene er nok det meste man kan forvente seg.

Jeg har ved flere tidligere anledninger hatt kontakt med både SAS og Braathens for å arrangere nostalgiflighter ved utfasing av fly.
Interessen har ikke vært tilstede overhode hos noen av selskapene.
Selv ikke Audun Tjomsland var interessert i en lokal mediajippo når Braathens utfaset 737-200 (LN-BRL) i sin tid tross iherdig jobbing fra vår side i flymiljøet på Sola.
Det skulle overhode ikke fokuseres på det gamle.

Markeringen skjedde etter et lokalt initiativ ved at -BRL fikk dusj av 2 brann kjøretøyer mens den ble tauet fra gate opp til hangar!

Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.
 
Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos :p

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.

Jeg og!
Og Stein skal være skipper!
Han må bare sørge for at PFT er iorden først.
 
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.

Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...
 
Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750
 
Last edited:
Når vi er inne på det, når vil det være sannsynlig at første 733 går ut, og hvem blir først ut? Starter de med bokstaver, første anskaffede, gamleste i henhold til byggedato eller evt. "det som har mest skader og koster mest å velikeholde" (om det finnes slike forskjeller)?
 
Det har nok helt sikkert med flere faktorer å gjøre, der alder og utgående leasingavtaler vel er to viktige parametere.
 
Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.

Jeg sa ingenting om at 733 kom til å hedres for lang og tro tjeneste. Men jeg tror gjerne det blir en markering og at den kommer til å foregå noe slik som dette:

"Nå har vi den mest miljøvennlige flyflåten" jubler en henrykt Bjørn Kjos til VG Nett idet han spanderer den han selv kaller miljøvennlig kake til de påstigende passasjerene på Norwegians siste 737-300-flight.

Markeringen blir altså ikke en flynerdmarkering, men en måte å promotere eget selskap. Slike muligheter har ikke DY for vane å la gå til spille.
 
Last edited:
Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...

Ja , det er slik det burde være....
 
Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750

Det var da en verdig avskjed å få en slinge til Nice siste dagen :)

Og for skogene rundt Arlanda, så har jo heldigvis SAS fortsatt noen igjen ;)
 
Har hørt noen rykter at det er LN-KKM og LN-KKN som forsvinner først

Alltid disse rykter. Du bedre ikke satser penger pa dette, ellers vil du tape...

Bak til topic:
Jeg tror det gar helt i orden med a ikke markere denne dagen da man slutter å bruke MD80. United har 40 årig historie som 737-operatör, som na kommer til en end. Delta og L1011 ble jo en annen kjaerlighets-affære. Dette ble det ikke med Norwegian og MD80s. Man markerer jo ogsa ikke dagen da man skiller seg fra en ikke lengre likt ektefru eller (ok, det finnes noen som sier "Endelig er jeg kvitt av hun...")

Man vinker bare farvel til noe(n) man kommer å miste. MD80s vil bli ikke misted i Norwegian.
 
Da er det kanskje nok å markere avgangen med mitt siste bilde av RBE?

SE-RBE_1.jpg
 
Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper. Tipper at SAS fikser en verdig avskjed den dagen siste kommersielle MD-flight tar av.
 
Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper

Hadde DY hatt den i 30 år, så hadde du vel kanskje opplevd det samme der og......
Godt den har blitt ferdig med tjenesten nå da....

Noen som vet forresten om maskinen blir stående i Sverige på lagring eller skal flys til USA eller andre steder?
 
RBE er eid av Lakera Assets Inc. som holder til i Vaduz (ja, hvor er det? ;))
RDR er eid av Farnell Assets Inc. på British Virgin Islands
DLV er eid av Allegiant Air og havner helt sikker i Las Vegas

Det er vel bare en en kan si definitivt tar veien over dammen - de to MD-82ene er allerede 27 år gamle så spørsmålet om de ikke havner på en oppbrekkerplass her i Europa?
 
Back
Top