• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Den lange veien fra Stavanger til Oslo (via Canada og Fiji)

Gigi's bar hadde ikke FLUST av ledige datoer for booking av bord for to stk. De hadde åpnet for at man kan ta drop-in på enkelte ettermiddager men vi følte det var litt risikabelt for besøket til kusina mi når hun først hadde tatt turen over dammen.

Så i begynnelsen av mai måned, helt i starten av oppholdet mitt, så jeg at Gigi hadde ledig bord, siste kvelden kusina mi var på besøk i Canada. Jeg fikk booket bordet og gleda meg som en liten unge til den reketoasten jeg hadde sett så mange bilder og reviews av hele våren.

Så får jeg håpe denne delen av trip reporten veier opp for at jeg ikke tok noen bilder av maten i KLM economy :sneaky:

Vi kjører på med litt bilder av menyen først. Gigi's kjører konseptet sharing menu, og det anbefales 4-6 retter for to personer for å bli god og mett. Vi gikk vel for 5 tror jeg (tellingen og fasit kommer til slutten av innlegget) og kan bekrefte at vi ble GODE og METTE.

tempImageFG8ZmG.webp
Mat, mat, mat

tempImagefFwVS0.webp
Vinliste
tempImagenVWoOI.webp
Vinliste del 2

tempImage2hZeQt.webp
Cocktails

tempImagedMf6Dj.webp
Øl, brus og div

tempImageiFBx1r.webp
Hyggelig nabolagsrestaurant. Ikke veldig stor restaurant, med sitteplass for rundt 20 stk. Det var tomt da vi ankom (litt før tiden) men det fylte seg helt opp i løpet av den første halvtimen.

IMG_5820.webp
Første rett: hokkaido kamskjell. Fantastisk rett. Vi kjørte forøvrig Grüner veltliner i glasset, og det var ikke dumt. Serveringstemperaturen til å begynne med var litt i kjøligste laget men det hjalp seg etter et par sips.

IMG_5826.webp
Rett nummer to: fritert bocconcini (mozzarellaballer) med en digg grønn-tomat og jalapeño salsa på siden, og toppet med en RAUS porsjon ost

IMG_5829.webp
Og så, mine venner, den etterlengtede reketoasten. Som kanskje ikke ser ut som et rekesmørbrød man ellers vil finne langs sørlandskysten en smeigedag i juli, men toppet med masse gressløk

IMG_5835.webp
Og SÅ glad blir man av å få en sånn rett på bordet!

IMG_5844.webp
Rett 3 (for de av oss som holder telling) kom på bordet: crispy squash, hot honey og ricottasalat. Fantastisk digg crunch og perfekt balanse i smakene.

Det var en herlig avslappet service, passe tempo mellom rettene, og en oppmerksom og herlig morsom servitør som virkelig kosa seg på jobb denne kvelden. Vi fikk påfyll i glassene og kjente vel også at vi begynte å bli LITT mette, men det gjenstod fortsatt to retter.

Og den neste retten ble kanskje min favoritt denne kvelden. Jeg hadde jo høye forhåpninger til reketoasten, i og med at det var den som hadde influens'a meg inn på denne restauranten, og misforstå meg rett: den skuffet ikke. Men kveldens beste rett var nok denne:

tempImagekdEjgZ.webp
Rett 4: kullet ? (charred) kål med hot mustard og sesamvinaigrette

WOW. WOWOWOWOWOW. Fantastisk.

tempImagepXowWd.webp
Rett 5: Tagliatelle med fennikel.Her var vi vel såpass stappmette at vi ikke helt klarte å spise opp, men det var utrolig godt dette også. Jeg er veldig fan av fennikel, som vel kanskje er en stor fordel om man skal nyte denne retten.

Stappmette og fornøyde, heiv vi oss inn i en Uber tilbake til hotellet og fikk pakka ned kofferten til kusina mi da hun skulle fly tilbake til Norge dagen etter.

Kjørte kusina mi til flyplassen, fikk levert leiebilen og hadde et par dager alene i Calgary med litt jobbing. Flyttet inn på et hotell i gangavstand fra campus og fikk noen gode skrivedager på kontoret før jeg tok turen tilbake til YYC og hentet en ny leiebil i slutten av juni. Jeg hadde nemlig fått øynene opp for noe som heter Waterton National Park, og dit måtte jeg jo bare ta turen.

IMG_6119.webp
I dette krysset kan man også komme seg over til USA med bil via en sommeråpent (så vidt jeg skjønte) grensestasjon

Men før jeg kunne komme meg helt dit, måtte jeg stoppe innom et sted som heter Lethbridge. Det var ikke lett å finne OK priset overnatting i nærheten av selve parken, det var også helgen før Canadas nasjonaldag, slik at det var nok en ekstra utferdshelg.

Jeg har det liksom med å havne på litt snodige plasser av ren tilfeldighet. Denne gangen var jo tilfeldigheten litt styrt av at jeg ikke ville bruke 5000 kr for ei natt på ei campinghytte, men heller 1400 kr for en hotellseng. Så da ble det Lethbridge, Alberta da. Kom meg dit på kvelden, fikk bestilt noe take-out til middag og tok tidlig kvelden. Jeg hadde som mål å komme meg avgårde rundt 0600 neste morgen.

Like bak hotellet mitt var det dog et fint parkområde/utsiktspunkt som jeg tok en liten runde på, ved solnedgang.

tempImagee3oJ52.webp
Lethbridge

tempImageoHIvRz.webp
Ikke helt uventet så finnes det en bridge i Lethbridge

tempImagedcqnm5.webp

tempImageI5X550.webp
Etter hvert kom det også et kveldstog over brua. Dette var vel kull tror jeg, som blir transportert østover.

Satt på en benk der og bare tok inn inntrykkene rett foran meg, hvor heldig jeg føler meg som kan oppleve noe slik, og reflekterte også rundt alle de ville naturopplevelsene jeg hadde hatt de siste to ukene. Og flere skulle det jo bli!

Mens jeg satt der på benken i Lethbridge kom jeg også til å tenke på alle de fine solnedgangene jeg så da jeg bodde i Nebraska på videregående. Det er noe helt eget over fargene og stemingen som solnedgangene vest i Nord-Amerika gir, med så enorme åpne områder, og store og mektige horisonter. Selv om jeg på benken i Lethbridge faktisk var mye lengre vest enn Nebraska. Der jeg satt er sånn ca rett nord for Glacier National Park, Montana.

tempImagewbmniF.webp
På vei fra Lethbridge til Waterton neste morgen, og fjellene reiser seg i vest.

IMG_6141.webp
I Waterton National Park var jeg veldig glad for at jeg hadde med meg bjørnesprayen....

To be continued.....

Okå da, en liten teaser før neste installasjon.

Her er jeg på stien (med bjørnesprayen locked and loaded) sørover mot Boundary Bay i Waterton National Park/grensa til USA og Glacier National Park. Det er jo ingenting å si på utsikten her i hvertfall.

Og heller ikke på naturopplevelsen. Rett etter jeg tok dette bildet møtte jeg på Mama Bear og cub langs stien :) :) :)

tempImageqQNVIt.webp

Du har jo ikke sykt barn dager…så tenker du fortjener en 3-dagers etter påske jeg ;-)

Last edited:
Nå har dere (EB...) vært tålmodige en god stund, og siden Dave ikke stakk av gårde med hverken strøm eller internett her i ettermiddag, så får jeg prøve å komme litt videre på denne rapporten.

Som sagt var jeg i Waterton National Park helgen før Canadas nasjonaldag. En stor utfartshelg over hele Canada, og særlig i de vestlige områdene med mye natur som byr på mange spennende opplevelser. Ikke minst, den turen jeg hadde sett meg ut: Boundary Bay from Waterton via Great Divide Trail. Dette er en 13 km att-og-frem turløype langs Upper Waterton Lake som strekker seg fra landsbyen Waterton og sørover til U.S.-Canadian border. Dersom man har grensepapirene i orden, så kan man til og med fortsette inn i Glacier National Park i Montana. Men det hadde ikke jeg, så jeg snudde ved grensa.

Jeg svingte inn i parken like etter klokken 07.00 på morningen, og det var et nydelig vær som ventet meg i parken. Ettersom Mark Carney og hans regjering hadde levert på valgkampløftet sitt om gratis inngang til alle nasjonalparker i Canada gjennom hele sommersesongen, slapp jeg å betale ved innkjøring, men fikk en kjapp orientering fra park ranger om status på skogbrannfare og de spurte også hvilken trail jeg skulle gå. Ble ønsket god tur og kjørte til selve bygda Waterton som ligger i nordenden av Upper Waterton Lake. Kjørte innom en kiosk og bunkret opp på litt mat, snacks og drikke for dagen, før jeg fant en ledig parkeringsplass like ved trail head.

Jeg begynte turen i godt tempo og med godt mot. Det var kjølig på morgenen men i følge værmeldingen skulle temperaturen stige greit utover dagen. Jeg satte avgårde i shorts og t-skjorte, og hadde ikke før rukket å bli litt svett i panna den første stigningen på rundt 1 km, før jeg møtte noen på stien som var på vei motsatt retning. De kunne meddele at det var observert en mamma-bjørn med en bjørnunge, muligens grizzly, litt lenger fremme langs stien, like etter krysset opp til Bertha Lake. Et par andre turgåere som jeg tok igjen på stien, og jeg ble enige om at det ikke var lurt å gå videre ned mot Boundary Bay, og at man heller burde ta en avstikker opp til Lower Bertha Falls, og satse på at bjørnemamma og kidden hadde trukket seg lenger unna stien når man kom ned igjen.

Postens og turens første bilde kommer derfor fra Lower Bertha Falls:
IMG_6124.webp
Foto: snill turgåer som tilbød seg å ta bilde av meg foran fossen

Etter en liten vannpause så gikk jeg ned igjen mot stien mot Boundary Bay. Denne avstikkeren la til ca 3 km totalt på turens lengde.

Det var ikke mange svingene nedover, før noen turgåere advarte om at bjørnemamma og ungen var på vei oppover mot meg på stien. Jeg slo meg sammen med en gjeng på tur som bestod av tre personer, og spurte om jeg kunne slå følge med dem siden jeg gikk alene. Klart jeg kunne, og vi hadde alle fire bjørnesprayen klar. Det er første (og siste) gang jeg gikk med bjørnesprayen ute av holsteret og med sikringen fjernet.

tempImageggOHmn.webp
Rett før sikringen (den lille delen hvor den hvite stripsen er) til bjørnesprayen ble tatt av

Vi kom rundt en sving, og plutselig så jeg den brune bjørnemammaen og ungen som gikk og spiste på busker og gress mellom 5 og 10 meter nedenfor stien vi gikk på. Vi gikk alle rolig forbi og snakket høyt slik at bjørnemammaen hadde full kontroll på oss og at vi ikke utgjorde noen trussel. Selv om selve opplevelsen og "nærkontakten" var over like fort som det startet, så var akkurat disse få sekundene noe av det absolutt mektigste og mest minneverdige naturopplevelsen jeg noen sinne har hatt.

En person med hund som kom like bak oss kunne fortelle at han og bikkja hadde måtte gå ut av stien og opp i åssiden, da bjørnemammaen og ungen hadde kommet opp på stien og gikk der på vei videre oppover fjellsiden - ganske så nøyaktig rett etter at vi hadde passert den borti svingen.

tempImagelo8tZM.webp
Like etter jeg hadde hatt "nærkontakt" med to bjørn!

Men, det viste seg at det altså ikke var grizzlybjørn, men snarere en brun svartbjørn (ja, det er visstnok også en ting). Litt vanskelig å se på avstand kanskje, men de som fikk bjørnen litt mer rett i fanget kunne altså konstantere at det var en svartbjørn. Det er lettest å se på fasongen på ørene, og at svartbjørnen mangler den karakteristiske "humpen" på nakken, samt at svartbjørnen heller ikke har så lange klør på potene.

Herregud. ja. Jeg kunne nesten ha avsluttet dagens fortelling der, men derre skal få bli med helt ned til USA også, altså.

IMG_6172.webp
Endelig på vei nedover den opprinnelig planlagte stien til Boundary Bay, og jeg er tydelig ved godt mot (og full av adrenalin etter formiddagens opplevelser)

tempImageyRCOwO.webp
Stien sydover gikk gjennom mye slikt terreng, og fulgte i stor grad langs innsjøen, med et par avstikkere litt lenger til skogs. Etter skogbrannen i 2017 er mye av stien den første delen av turen eksponert for sola, da vegetasjonen brant opp. Men som i Jasper, så ser man jo også her at skogbranner også kan bringe fornyelse, vekst og håp for et økosystem som i uminnelige tider har vært avhengig av nettopp skogbranner for å vedlikeholde seg selv og den "naturlige" balansen mellom vegetasjon, rovdyr, innsekter, planteetere, osv.

Etter hvert kom jeg heldigvis inn i et parti som strakk seg de siste 3 kilometerne til grensa, med skog og vegetasjon som gav etterlengtet skygge for sola. Temperaturen nå var kommet godt opp på 20-tallet, og sola og UV-strålene stekte. Jeg tok noen avstikkere ned til innsjøen for å kjøle meg ned: ta av skoene og sokkene, og dyppe tærene i vannet, samt ta litt iskaldt vann i hendene og kaste opp i håret og hodet. Det gjorde veldig godt for en svett kropp på tur.

Etter hvert kom jeg meg ned til Boundary Bay, hvor jeg møtte en familie på tur som nettopp hadde krysset grensen fra USA og var på vei til Waterton. Man kan (dersom man har pass og grensepapirene i orden) ta en båt en av veiene. Derfor kan man også fortsette turen fra Waterton og forbi Boundary Bay, og ned til Goat Haunt hvor man kan ta båten tilbake til Waterton. Eller man kan gjøre som denne familien, og ta turen til fots helt til Waterton, og ta båten tilbake til Goat Haunt.

Jeg snudde i Boundary Bay da jeg hverken hadde passet med meg eller hadde ordnet med den forhåndsgodkjenningen man må ha med ESTA for å traske inn i USA. Det ble derfor med opplevelsen på grensa.

IMG_6192.webp

Før familien som jeg møtte på gikk videre, spurte faren om han skulle ta et bilde av meg, og det takket jeg såklart ja takk til!

tempImageu6OpCT.webp
Boundary Bay

IMG_6217.webp
Og siden USA er som det er for tiden, med Trump-administrasjonens korstog mot menneskerettigheter, så følte jeg det passet seg at jeg hadde med dette flagget i sekken og tok det frem på grensa mellom Canada og USA, denne siste lørdagen i juni og Pride-måneden...

Etter en liten matpause/snackspause og litt mer iskaldt vann i hue, startet jeg på turen tilbake til Waterton, ca 6,5 km. Det var da ganske greit at den første delen av turen tilbake gikk i den delen av skogen hvor det fortsatt var en del skygge. Jeg gikk og ropte "hei bjørn" et par ganger i minuttet som er god praksis i rovdyr-land. Ellers er man jo også advart ved flere anledninger at man deler skogen og naturen rundt Waterton Lake med dyr med vesentlig større skadepotensiale enn den norske ulven eller flåtten:

tempImagenJqQAZ.webp

tempImageKTZloV.webp
Glad og fornøyd på vei tilbake til Waterton

På dette tidspunktet var jeg nærmest tom for drikkevann (og jeg hadde ikke filter med meg til å drikke vann fra innsjøen, og tok heller ikke sjansen på å drikke det ufiltrert). Jeg tok en pause nede på stranda som skimtes i bakgrunnen av meg her, og tok en lang sitte pause på de små rullesteina der. Kom også i prat med noen andre turgåere som satt på stranda der og hadde en pust i bakken. Det viste seg at han ene var kommunikasjonsrådgiver for Parks Canada og jobbet denne sommeren i Waterton. Det finnes verre steder å jobbe på, ja. Vi kom i prat om hva som bragte meg til Canada, Calgary og Waterton, jeg fikk klappa hunden deres som løp rundt der. Jeg fortalte dem også om opplevelsen tidligere på dagen med bjørnen, og de delte villig flere historier om både grizzly, svartbjørn og fjelløver i området. Det var faktisk den perfekte avslutningen på dagen og turen min, selv om det gjenstod ca 2,5 km tilbake til bilen.

Halvveis tilbake til bilen fra pausa på stranda gikk jeg tom for vann, og jeg fant boksen med Diet Coke i bunnen av sekken, og begynte å drikke den. En annen turgåer i nærheten så det, og lurte på om jeg heller ville ha en vannflaske fra ham. Det takket jeg så klart ja takk til. Canadiere må jo rett og slett være verdens fineste folk.

Tilbake til bilen var det ekstremt digg å sparke av seg turskoa og sokkene, og skifte til birkenstocks og rene sokker (jada, jeg kjører sokker i sandaler, er man norsk så er man norsk!)

Takk for fortsettelsen, da slipper man å ta frem moderator-pisken. Så får dere selv vurdere om det er "mase-EB" eller "somle-Cecilie" som burde piskes

tempImage2SJAQP.webp
Siste del av turen før siste nedstigning mot Waterton og bilen

tempImageAO0yT0.webp
Team Sokk i Sandal

Etter å ha skiftet sko og svette klær, kjørte jeg til en av restaurantene i Waterton og fikk meg en saftig baconburger før jeg bestemte meg for å kjøre tilbake til Calgary. Jeg hadde på dette tidspunktet ikke noen overnatting booket, og tenkte jeg ville ta det litt på sparket. I Waterton (selv inne i "byen") er det svært dårlig mobildekning (og hele dagen hadde jeg jo vært uten mobildekning på trailen, da det heller ikke er mobildekning der), så etter å ha kjørt noen kilometer ut av nasjonalparken fikk jeg endelig dekning og kunne finne frem Hotels.com-appen og booke et hotell i Calgary, som var en rett under 3 timers kjøretur fra Waterton.

tempImageZyGJUc.webp
På vei til Calgary

tempImageGKvhyh.webp
På vei nordover, i solnedgang. Canadian Rockies i vest.

tempImageNMGOwM.webp
Etter hvert dukket høyhusene i Calgary opp i horisonten, og innen jeg var kommet frem til Holiday Inn Express-hotellet mitt for natten, ute ved flyplassen, var det blitt helt mørkt. Da gjenstod det bare å hoppe i seng og få seg en god natts søvn.

Neste dag sjekket jeg ut av hotellet og kjørte til Cochrane, hvor jeg den neste uken skulle få bo på "sofaen" hos ei studievenninne. Sofaen ble altså til at jeg fikk sove på gjesterommet i huset hun bor i sammen med datteren sin, og vi hadde en herlig uke sammen med å både lese, jobbe og diskutere stort og smått.

1. juli er Canadas nasjonaldag, og da ble jeg invitert til en studiekompis som hadde stor Canada Day fest hjemme hos seg med venner, studiekompiser og familie. Det var virkelig en hyggelig ettermiddag, med masse god mat! Har dessverre ingen bilder fra festen, men her er bilde av leiebilen min for uka, en Chevy Malibu, parkert i gata der hvor vi var og feiret nasjonaldagen.

tempImagetWUPNB.webp

1. juli rakk jeg også en tur tilbake til Banff, for å kjøpe noe mer merch fra fjellbygda, og for å avslutte en helt perfekt nasjonaldagsfeiring. Bare se på denne utsikten da, dere, fra Mount Norquay (nesten Norway) Lookout, hvor man ser ned på Banff:

tempImageUl4Anv.webp

Og så var det jammen meg tid for Calgary Stampede også. Det var liksom ikke måte på hvor mange Canadian Culture essentials jeg klarte å rekke på dette oppholdet mitt.
Her er Calgary Stampede paradens "grand marshall", Canadas store datter, Shania Twain på en hvit hest, ridende gjennom Calgarys gater (ting jeg aldri trodde jeg skulle oppleve, let alone, skrive om på et flyforum):

IMG_6478.webp

I løpet av uka rakk jeg også innom selve "stampede" (rodeo) og kikka rundt, men det var jo fader meg så varmt at jeg fra Norge ikke akkurat var bygd for det. Men, det var imponerende greier, og jeg er glad for at jeg fikk oppleve det! Masse moro som foregår i Calgary og rundt, og det var ikke uvanlig at det var flere folk MED cowboy-hatt på trikken enn uten. Alle selskaper i Calgary slipper også opp på "corporate dresscode" den uken, og de få som er på jobb (som ikke har tatt ferie for Stampede'n) bruker gjerne cowboy-hatt på jobb. Jeg kunne jo ikke være noe dårligere!

IMG_6795.webp
Jeg bodde nærmest i den Stetson-hatten den uka.

IMG_6689.webp

Jeg rakk til og med og gå på Kygo-konsert.

Altså, hvis du enda er i tvil om dette var TIDENES sommer for undertegnede, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg....

Under Stampede var jeg så heldig å få bo på gjesterommet (ja, jeg var fortsatt i min couch-surfing era) hos professoren jeg jobbet med i Calgary. Den uka skyter alle hotellpriser i området rett til værs, så det var veldig hyggelig å få bo hos henne mens jeg gjorde meg ferdig med arbeidet mitt på campus og fikk oppleve litt av Stampede innimellom kontordagene.

tempImagepKmumW.webp
Calgary Stampede - The Greatest Outdoor Show on Earth

tempImageZNstCX.webp
VM i gjeterhund (?) på Stampede

På kveldene tilbrakte vi i bakgården hos professoren min, drakk øl og snakket om mulige samarbeidsprosjekter i fremtiden. Vi får se hvor haren hopper fremover :)

tempImage4hEJXV.webp

tempImagej2Ur9L.webp

Og siste kvelden før jeg skulle reise videre, gikk vi bort til nabolagets største stjerne, Chicken on the way, som selger herlig fried chicken take-out.

tempImagezIfewq.webp
tempImagetNl8Zz.webp

Og denne fried chicken-middagen markerte faktisk den siste kvelden hos professoren min. Neste dag skulle jeg nemlig ta bussen i over 13 timer vestover, fra Calgary til Vancouver, gjennom Canadian Rocky Mountains... Ja, tretten timer er jo forferdelig lenge, men jeg tenkte det ville være en "once in a lifetime" opplevelse, og sannelig mine ord, jeg tror ikke rompa mi, ryggen eller sjela mi setter seg frivillig på en tretten timers direkte buss igjen.

tempImagejvCaW1.webp

tempImagep3JVsO.webp
Ingenting å si på utsikten på vei vestover, i allfall.

Og da vi var kommet til Banff, etter en liten time, fikk vi beskjed om at toalettet ombord var INOP for resten av turen, så det var jo helt nydelig.

tempImagewpTYc4.webp

Det er noe med det å få en sånn beskjed, og blæra bare "PLING", blir hyperaktivert og det eneste man tenker på er at man snart må tisse ut den literen med vann man drakk på morgenkvisten.

Men heldigvis hadde bussen flere stopp underveis, også noen litt lengre pauser hvor det var mulighet å gå på toalettet på bensinstasjonen ved busstoppene.

Ellers hadde jeg medbragt mat, snacks og drikke med meg, og hadde podcast på øret så jeg led slettes ingen nød der jeg satt (ikke til på begynne med, men etter vi hadde passert Kamloops så begynte ryggen å si at nok er nok, og da var det fortsatt 3-4 timer igjen....)

Og vi kjørte jo gjennom noe av det vakreste landskapet på denne jord, så øynene mine var stort sett limt til vinduet og landskapet som stadig forandret seg på utsiden. Er det lov å si at de 13 timene faktisk gikk overraskende fort?

tempImageHKANhD.webp
I Kamloops hadde vi forøvrig en 10 minutters pause, og du kan jo se ut fra bildet her at SECILY hadde ikke akkurat gørrgod tid for å vente på den pepperonipizzaen fra Dominos som lå like ved busstoppet...

Iskald beregning tror jeg vi kan kalle det.

Klokken 21.15 trillet vi inn på Pacific station i Vancouver, og der fant jeg en lokalbuss som tok meg til English Bay og hotellet mitt for de neste par dagene på strandferie i Vancouver (!). Igjen, canadiere er jo verdens hyggeligste folk, så bussjåføren sa jeg kunne ta bussen gratis da han så jeg stod der og famlet med mobilen og trillekofferten min holdt på å trille avgårde.

tempImagetY2fGH.webp

Og jeg hadde ikke før rukket å sjekke inn på hotellet mitt, et Best Western inn ved English Bay, før jeg hadde kastet fra meg bagasjen, og regelrett LØP ut på stranda for å kjenne sjølukt, høre måleskrik og kjenne bølgene slå opp mot stranda.

Klart sommeren min i Alberta hadde vært fantastisk, men det var virkelig noe helt spesielt med å kunne komme ut til kysten igjen for ei som er født og oppvokst blant knoppetangen på Sørlandet.

tempImageNV0STM.webp
Stranda ved English bay, Vancouver

tempImagezFwpsf.webp

Det ble et par fine og rolige dager i Vancouver hvor jeg stort sett var på stranda, bada og leste bok. Og gikk litt turer rundt ved Stanley Park

IMG_6877.webp
Parkområde ved stranda i English bay

tempImageFE0ata.webp
Solnedgang ved Second beach, Vancouver. En av strendene hvor det er lov å drikke alkohol (ellers var det ganske strengt regulert og det virket som at folk stort sett respekterte det også). Kjøpte meg en lokalbrygget øl på boks fra et av ølutsalgene ved English Bay og satt her og nøt kvelden.

tempImageyECEiW.webp

tempImagee5XYlE.webp
English Bay

Jeg må si at Vancouver overrasket stort, på en positiv måte. Fantastisk by, følte meg helt trygg som soloreisende, og strendene var veldig fine. Fikk låne strandhåndklær fra hotellet (også på utsjekksdagen) og nøt virkelig strandlivets glade dager i English bay. Det var godt å få noen gode og avslappende dager før de neste to ukene skulle tilbringes på en annen kant av Stillehavet.

IMG_6963.webp
Fiji-selfie

tempImageqEomah.webp
"Balja" vår fra Vancouver til Nadi, Fiji, DQ-FJT, A330-200

And on that note, To Be Continued ;)

Back