Re: Delta med ordre på 100 737-900ER
Javel, denne evige rykte om "utsolgte produksjonen"...
Faktisk er det sann at det alltid finnes delivery-slots som er up-for-grabs. Kortsiktig og langsiktig. Noen selskaper kjöper flere slots enn de virkelig trenger, og velger a selge dette slot 2-3 ars senere til en höyre pris. Alene pa dette kan de tjene 1-2 Mio. $ per slot, dersom demand er höy.
Samtidlig har du selskaper som har overvudert veksten og söker a avhende leveranser. Air Europa, Air Berlin, SpiceJet og mange andre kommer til hodet. Disse forhandlinger er ikke offentlig. Men de flyprodusenter vet om dette, de arrangerer deals, snapper selv opp noen av disse slots og/eller hjelper a finne lösninger. Fordi det hva man vil unga er en forandring (nedjustering) av produksjonen. Ingen har en bedre ide om marked forhold og demand etter leveranse-slots enn de produsenter selv.
Kikker vi pa DL sitt behov, sa ville Airbus har klart uten store problemer a fa disse leveranse-slots fra selskaper som Air Berlin, som vil avhende leveranse og tjene pa dette og selskaper som har A320 ordre og er interessert a konvertere til A320NEO uten ekstra-kostnad. 100 delivery slots innen 5 ar. Ingen problem i det heile tatt!!!
Det hva ikke mange snakker om er jo denne. Det spiller ingen stor rulle om man far en fly noen maneder tidligere eller ikke dersom Aircraft Performance ikke stemmer. Her har Boeing klint litt til med de Evolution Engines, som ga höyre thrust-settings for bade -800 og -900ER. Dette gir automatisk bedre take-off performance og höyre cruising speeds.
Og nok en ting har mange ikke kikket pa. Lifetime-costs og residual values. Her har Boeing en litt fordel, som kan forklares bl.a. pga lavere produksjon.