Dekorerte SAS fly

Indeed, skulle vel ha snudd meg rundt og titt litt i hyllen først jeg også før jeg la ut første MD-87-feilen :thumbup
Hodet er ikke hvor/hva det var :)
 
Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt. Mange av SAS's "MD-81"er og "MD-82"er ble opprinnelig levert med hale med konisk avslutning, men siden skrujernsavslutningen sparte fuel så ble den ettermontert. Her er et bilde at OY-DFT (i dag LN-ROR) som ble levert fire dager før jul i 1985 som viser gamlehalen: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Scandinavian-Airlines--/0989500/L/

Det var også en del andre ting som skjedde med de tidligleverte MD-80ene, glass cockpit ble ettermontert (det fikk blant annet Reno Air merke i 1992 - ikke mange piloter der i gården med glass cockpit rating).

Mange av MD-80ene ble levert etter DC-9-81-spesifikasjon, men gjennom årene er de fleste oppgradert til DC-9-82-spesifikasjon (motor/MTOW/fuel). Også her er det en liten historie, og jeg ser at Vegard Viking er nevnt ovenfor - egentlig er det to Vegard Vikinger, en som het Vegard to dager før den norske troppen skulle til Albertville-OL og en annen dagen før de skulle flys nedover. Første var en DC-9-81, men denne hadde ikke range for å fly direkte ned. Derfor ble det er DC-9-82 hasteomdøpt til Vegard for å fly dem ned. Hvis noen lurer på hvorfor det måtte være en Vegard - sier kanskje Ulvang noe for de fleste.

SAS valgte å kalle sine DC-9-8Xer fra først dag MD-80er, men i overgangen frem til Boeing 737NG ankom, ble det kortidsleiet inn tidlige tidligere Swissair DC-9-81er (MSN 48002-48010) med gammelhale og gammelcockpit. Disse fløy mellom mars 1995 og mars 2001 og internt gikk de under gammelbetegnelsen DC-9-81. Stein (FBU4EVER) har i tidligere tråder utledet dette med rating-fordelingen og to crewpooler (en DC-9-81/MD-80 og en MD-80/MD90).

Til slutt to spesieltegninger Vegard Viking (MD-82/LN-RLR) hadde i løpet av 1992-1994.

MD-80_Compass-II.gif

Etter Albertville-OL i 1992 ble Vegard leid ut til Compass II i Australia (august 1992), men dette selskapet gikk konk temmelig fort (konkurs i januar 1993 - her er et bilde av Vegard på MEL i mars 1993 http://www.airliners.net/photo/Untitled/Untitled/1313071/L/). Så ble det retur tilbake til SAS på vårparten av 1993, men fargene ble beholdt. Slik fløy den til neste endring, og nytt OL.

MD-80_SE-DFS.gif

Piktogrammene til Lillehammer-OL i 1994 fikk Vegard og SE-DFS i løpet av høsten 1993. Etter OL var over ble det Janne-belte igjen på Vegard frem til inn på 2000-tallet og den endelig fikk blåhale og rødmotorer.

Hei Kurt,

Flotte tegninger !!. Jeg skulle likt å gitt ut "Lillehammer" maskinen som
dekaler i Lima November serien. Har du gode bildet etc av de forskjellige
figurene etc ??.

Happy modelling,
Ruben
 
Var det ikke noen MD'er som var hos Reno Air, kom tilbake og fløy en stund med spesielle fargeskjemaer?
 
Back
Top