Men hvis en ser på typesertifikatet så står det DC-9-81, DC-9-82 og DC-9-83 - det var først med MD-87 at MD ble offisielt. Mange av SAS's "MD-81"er og "MD-82"er ble opprinnelig levert med hale med konisk avslutning, men siden skrujernsavslutningen sparte fuel så ble den ettermontert. Her er et bilde at OY-DFT (i dag LN-ROR) som ble levert fire dager før jul i 1985 som viser gamlehalen:
http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Scandinavian-Airlines--/0989500/L/
Det var også en del andre ting som skjedde med de tidligleverte MD-80ene, glass cockpit ble ettermontert (det fikk blant annet Reno Air merke i 1992 - ikke mange piloter der i gården med glass cockpit rating).
Mange av MD-80ene ble levert etter DC-9-81-spesifikasjon, men gjennom årene er de fleste oppgradert til DC-9-82-spesifikasjon (motor/MTOW/fuel). Også her er det en liten historie, og jeg ser at Vegard Viking er nevnt ovenfor - egentlig er det to Vegard Vikinger, en som het Vegard to dager før den norske troppen skulle til Albertville-OL og en annen dagen før de skulle flys nedover. Første var en DC-9-81, men denne hadde ikke range for å fly direkte ned. Derfor ble det er DC-9-82 hasteomdøpt til Vegard for å fly dem ned. Hvis noen lurer på hvorfor det måtte være en Vegard - sier kanskje Ulvang noe for de fleste.
SAS valgte å kalle sine DC-9-8Xer fra først dag MD-80er, men i overgangen frem til Boeing 737NG ankom, ble det kortidsleiet inn tidlige tidligere Swissair DC-9-81er (MSN 48002-48010) med gammelhale og gammelcockpit. Disse fløy mellom mars 1995 og mars 2001 og internt gikk de under gammelbetegnelsen DC-9-81. Stein (FBU4EVER) har i tidligere tråder utledet dette med rating-fordelingen og to crewpooler (en DC-9-81/MD-80 og en MD-80/MD90).
Til slutt to spesieltegninger Vegard Viking (MD-82/LN-RLR) hadde i løpet av 1992-1994.
Etter Albertville-OL i 1992 ble Vegard leid ut til Compass II i Australia (august 1992), men dette selskapet gikk konk temmelig fort (konkurs i januar 1993 - her er et bilde av Vegard på MEL i mars 1993
http://www.airliners.net/photo/Untitled/Untitled/1313071/L/). Så ble det retur tilbake til SAS på vårparten av 1993, men fargene ble beholdt. Slik fløy den til neste endring, og nytt OL.
Piktogrammene til Lillehammer-OL i 1994 fikk Vegard og SE-DFS i løpet av høsten 1993. Etter OL var over ble det Janne-belte igjen på Vegard frem til inn på 2000-tallet og den endelig fikk blåhale og rødmotorer.