Her er det mye uklarheter som kanskje kommer frem når NRK omtaler saken.
Faktum er at både konkurransetilsynet og TØI i sine utredninger, før anbudsinnbydelse, la vekt på at Dept. måtte lempe på kravet om SCAT-1 og tilknytning til Amadeus. Anbudet ville ellers være skreddersydd for Widerøe.
I anbudsdokumetene ble det derfor tilføyet "eller tilsvarende" uten at "tilsvarende" fantes.
Det er mulig at Dept i etterhånd har "justert" dette ved å si at det er "ok" sålenge et "tilsvarende" vil komme på plass i løpet av løpetiden for anbudet,dvs. i løpet av de neste fem årene eller noe i den retning.
I så fall er anbudsbetingelsene brudt.
Jeg kan derfor ikke forstå hvordan DAT kan ta i bruk et system (EGNOS) som ikke er klarert i Norge.
Det hjelper jo ikke å få "boksene" installert sålenge systemet ikke er klarert for Norge.
Rungholm bekrefter imidlertid at DAT fra 1 April vil benytte GLS basert innflygning på eksempelvis Svolvær fra 1 April.