DATs nye operasjoner i nord

Vil bare klargjøre at jeg aldri har ment at kravet til GLS/SCAT-1 skal utelukke andre aktører.
Jeg mener derimot at andre aktører burde investert i dette utstyret slik at det ble lik konkurranse og kundene fikk samme produkt uavhengig av hvem som vant anbudet.

I praksis ser det ikke ut til å være fullt så enkelt, når den eneste leverandøren ikke vil selge utstyret.

Jeg synes fortsatt ikke «dipensasjon» er noen god beskrivelse. Det er tre muligheter her:
  • Tilby å bruke SCAT-1
  • Tilby å bruke annet satelittbasert system
  • Ikke tilby noe GPS-basert system for presisjonsinnflyging

Det er en vesentlig, avtalemessig forskjell på de to siste, selv om de for (deler av) anbudsperioden ikke betyr noen forskjell i praksis.

Joda, det er kansje slik det ideelt burde vært, men det er nå ikke slik.

Har etterlyst det samme selv og da fra en kilde som ikke har økonomisk fordel av at dette ikke er til salgs, men foreløpig uten hell.

Hvis ikke jeg har misforstått har ikke alle dash 8 til WF scat-1, men de jobber med å innstallere dette på samtlige fly som betjener dette nettet. Vil det si at WF har kjøpt de tilgjengelige enhetene og har de på lager til de skal innstalleres?

Nå er ikke alt utstyr gratis å holde i drift heller, særlig ikke når det gjelder utstyr i fly. Det kan sågar sette flyet på bakken dersom det er tilstede, men ikke funker.

Det er sikkert riktig, men den store kostnaden med slikt utstyr er utvilsomt investeringen i det fysiske utstyret. Jeg kan imidlertid ta feil. Jeg antar at alternative systemer også har en driftskostnad involvert.

Vil bare klargjøre at jeg aldri har ment at kravet til GLS/SCAT-1 skal utelukke andre aktører.
Jeg mener derimot at andre aktører burde investert i dette utstyret slik at det ble lik konkurranse og kundene fikk samme produkt uavhengig av hvem som vant anbudet.

Å kreve investering i kostbart utstyr, og kanskje mer kostbart enn nødvendig for å oppnå samme målsetting, vil skape en etableringsbarriere som hindrer effektiv konkurranse når en aktør allerede har dette utstyret installert. Det vil dessverre lukte skreddersøm lang vei om dette kravet skulle vært formulert i anbudspapirene.

Hvis ikke jeg har misforstått har ikke alle dash 8 til WF scat-1, men de jobber med å innstallere dette på samtlige fly som betjener dette nettet. Vil det si at WF har kjøpt de tilgjengelige enhetene og har de på lager til de skal innstalleres?

Finner dere GLS1250 i produktsortimentet til Universal Avionics på nett? Jeg gjør ikke det, men det er selvsagt ingen garanti for at de ikke likevel har produktet på lager. Hadde dette vært noe de solgte så skulle man tro at det lå i katalogen deres?

Å kreve investering i kostbart utstyr, og kanskje mer kostbart enn nødvendig for å oppnå samme målsetting, vil skape en etableringsbarriere som hindrer effektiv konkurranse når en aktør allerede har dette utstyret installert. Det vil dessverre lukte skreddersøm lang vei om dette kravet skulle vært formulert i anbudspapirene.

Hvis vi ser bort fra den tekniske siden av det så har WF investert up front og tatt sjansen på at det kan nedskrives over flere år, andre har ikke villet ta risikoen. Dvs. skal de inn må man ta investeringen i etterkant.

(Det blir omtrent som krav om ettermontering av setebelte på busser for å få anbud. Noen har investert up front, andre har ikke gjort det, selv om det ikke er et regulatorisk krav å gjøre det. At man får lov til å stå i midtgangen uten setebelte spiller heler ingen rolle)

Hvis vi ser bort fra den tekniske siden av det så har WF investert up front og tatt sjansen på at det kan nedskrives over flere år, andre har ikke villet ta risikoen. Dvs. skal de inn må man ta investeringen i etterkant.

Tja, men jeg ser fortsatt ikke at dette spiller en rolle når prisen på anbudet fra WF skal regnes ut. Nå vet ikke jeg hvorvidt alt utstyret er investert i, men gitt at dette faktisk er på plass så kan jeg ikke se at dette skulle/burde spille noen rolle i et nytt anbud. Hvis man legger til kostnaden for utstyr allerede investert i inn i et anbud de ikke vet om de vinner, så vil vel jeg si at WF har forregnet seg. Det er vel slik med alle investeringer at man cash'er ut for utstyret eller markedsføringskampanjen, og så håper man at driften er så lønnsom at det betaler seg i lengden.

Rungholm, er det mulig at du offentligjør avslaget på førespørselen etter scat-1 til Dash8 og ikke ATR?

I post #176 skriver Rungholm:
Lidt facts:
Brevet fra Universal er svar på henvendelse for Dash 8, ikke ATR - det er en skrive fejl fra Universal som skyldes at vi tidligere spurgt på systemet til ATR.

Tror det er det nærmeste du kommer...

Jeg er fortsatt like overrasket over at dette nå er et prekært sikkerhetsmessig problem, men som ikke har vært et problem før nå når DAT skal overta.

Jeg forstår at det kan være et behov for økt presisjon, men det er vel oppdragsgiver som har godkjent opplegget som ligger til grunn for DAT sin søknad. Noe annet ville betydd at departementet ikke har kvalitetssikret søknadene, noe som vil overraske meg stort.

Nå skrev vel jeg a det ville overraske meg om departementet ikke hadde gjennomgått søknaden til DAT og godkjent opplegget deres. Ikke at de ikke kan gjøre feil. Dvs. at hvis DAT baserer sitt opplegg på "eller tilsvarende" og dette er konkretisert i søknaden, så er dette tatt med i betraktningen.

I luftfart føler jeg at overgang fra ikke-presisjonsinnflyging til presisjonsinnflyging et ganske stort fremskritt for sikkerheten. Litt forenklet blir det som ved innføring av sikkerhetsbelte eller airbag i bil. Man har jo klart seg tidligere?
Man vet at man reduserer risikoen for dødsulykker i fremtiden. Da skal man ha relativt sterk mage for å si "det haster ikke".

Når det gjelder kvalitetssikring av søknadene er jeg ikke så sikker på at myndighetene sjekker hva slags utsyr flyene har. Dels fordi man får tro at selskapene faktisk kan utføre de prosedyrene som gjelder ved flyplassene når de skriver at de kan det, og dels fordi anbudsselskapene ikke nødvendigvis har utstyret på plass ved innlevering av anbud.

En aktør som allerede har utstyret har jo tidligere gjort den investeringen. Da ligger det ikke en urimelighet i at også nye aktører må gjøre den investeringen. (Gitt at det er mulig ved at utstyret er tilgjengelig.) Så er det selfølgelig helt på sin plass å be myndighetene om å utrede "tilsvarende" til SCAT om det er billigere og mer hensiktsmessig. Men det burde vel være et faktum at dette ikke var gjort ved fristen på innlevering av anbudet, noe som sannsynligvis innvirket på hvem som leverte anbud til hvilken pris.

Om det er slik at SCAT ikke lengre er tilgjengelig så er jeg enig i at anbudsrunden lukter av skreddersøm for WF. Da burde man kansje, tragisk nok, gjennomføre en ny anbudsrunde. Jeg vil tro at bortfall av SCAT-krav (man kan jo se bort fra "eller lignende" ettersom dette pr nå ikke finnes godkjent) vil øke antall utfordrere til WF.

Det blir liksom litt feil uansett hva man gjør. Man kan ikke fjerne SCAT (tross alt sikkerhetsforbedring) og man kan ikke la det stå om det kun er WF som kan innfri kravet. Man kan heller ikke legge til nye alternativer ettersom det da endrer premissene for anbudet.

Takk, da har jeg sett innslaget og dette må vel kalles en skandale!
DAT ber AVINOR om å stoppe utbyggingen av SCAT-1 fordi de selv ikke har systemet. Samtidig opplyser Rungholm at DAT vil benytte EGNOS.
Rungholm/DAT følger deretter opp ved å si at det er bare for Avinor å utarbeide prosedyrer for Egnos så er det spørsmålet løst.
Avinor svarer at det vil ta flere år å få Egnos på plass.DAT bekrefter derved at det ikke vil bli presisjonsbasert innflygning på Lofoten og de ser ikke noe problem i dette.
Her har DAT spilt myndighetene ut på sidelinjen!!

I luftfart føler jeg at overgang fra ikke-presisjonsinnflyging til presisjonsinnflyging et ganske stort fremskritt for sikkerheten. Litt forenklet blir det som ved innføring av sikkerhetsbelte eller airbag i bil. Man har jo klart seg tidligere?
Man vet at man reduserer risikoen for dødsulykker i fremtiden. Da skal man ha relativt sterk mage for å si "det haster ikke".

Når det gjelder kvalitetssikring av søknadene er jeg ikke så sikker på at myndighetene sjekker hva slags utsyr flyene har. Dels fordi man får tro at selskapene faktisk kan utføre de prosedyrene som gjelder ved flyplassene når de skriver at de kan det, og dels fordi anbudsselskapene ikke nødvendigvis har utstyret på plass ved innlevering av anbud.

Jeg har forståelse for sikkerhetsaspektet, og oppfatter det vel som en klar forbedring at man skal kunne gjennomføre presisjonsinnflygninger. Det jeg vel reagerte på var at man kunne få et inntrykk fra enkelte at DAT sin operasjon uten SCAT-1 (som WF kun har kunnet benytte på en av disse flyplassene, om jeg har forstått dette rett) var en sikkerhetsrisiko.

Hva angår kvalitetssikring av søknader så tenkte jeg primært på at departementet nok må ha vurdert om det DAT sier de skal ha installert i sine fly er godt nok i forhold til spesifikasjonene. Ikke at SD skulle ha sjekket hva som rent faktisk er installert.

En aktør som allerede har utstyret har jo tidligere gjort den investeringen. Da ligger det ikke en urimelighet i at også nye aktører må gjøre den investeringen. (Gitt at det er mulig ved at utstyret er tilgjengelig.) Så er det selfølgelig helt på sin plass å be myndighetene om å utrede "tilsvarende" til SCAT om det er billigere og mer hensiktsmessig. Men det burde vel være et faktum at dette ikke var gjort ved fristen på innlevering av anbudet, noe som sannsynligvis innvirket på hvem som leverte anbud til hvilken pris.

Ja og nei. Man kan selvsagt kreve, av sikkerhetsmessige årsaker, at flyselskapene skal ha utstyr i sitt materiell som skal kunne gjennomføre presisjonsinnflygninger. Problemet oppstår det øyeblikket dette utstyret blir uforholdsmessig kostbart for en ny aktør som kanskje bare skal inn på en del av rutenettet der dette utstyret installeres, og dersom det finnes alternativer som er gode nok og rimeligere. Man har sannsynligvis vært opptatt av å sørge for at etableringsbarrierene til nye aktører ikke var større enn nødvendig, i forhold til ønskene til oppdragsgiver.

Om det er slik at SCAT ikke lengre er tilgjengelig så er jeg enig i at anbudsrunden lukter av skreddersøm for WF. Da burde man kansje, tragisk nok, gjennomføre en ny anbudsrunde. Jeg vil tro at bortfall av SCAT-krav (man kan jo se bort fra "eller lignende" ettersom dette pr nå ikke finnes godkjent) vil øke antall utfordrere til WF.

Det blir liksom litt feil uansett hva man gjør. Man kan ikke fjerne SCAT (tross alt sikkerhetsforbedring) og man kan ikke la det stå om det kun er WF som kan innfri kravet. Man kan heller ikke legge til nye alternativer ettersom det da endrer premissene for anbudet.

Nå vet vi vel ikke hva som har foregått av kommunikasjon mellom SD og aktuelle søkere, men man vil vel forvente at potensielle anbudsgivere ville ha sjekket ut hva som ligger i formuleringen "eller tilsvarende" hvis det var denne faktoren som var utslagsgivende for om et anbud skulle leveres inn eller ikke. Jeg er imidlertid enig i at prosessen frem til avgjørelse virker merkelig.

Her har DAT spilt myndighetene ut på sidelinjen!!

Jeg tror ikke nødvendigvis det, innslaget er journalistikk og lokalt-TV. DAT kan si hva de vil, myndighetene har ikke samme friheten. SD har nok viklet seg inn i noe de ikke helt vet hvordan de skal komme seg ut av og holder nok klokelig munn og grubler på saken. Som NRK sier, de får ikke SD i tale i denne saken.

Back