TCAS
ScanFlyer Crusty
Enig med LN-VLE: hvis SCAT1-utstyr ikke lenger kan kjøpes, og ingen vil starte opp igjen produksjonen, så ligger problemet hos Avinor og Samfdep, og ikke hos DAT eller Widerøe. Det vil være et problem i forhold til anbudskravet og i forhold til det faktum at Avinor fortsatt installerer bakkeustyr rundt på flyplassene. Har dette kommet som en overraskelse på Avinor og Samfdep først nå? I så fall må det være noen som ikke har gjort jobben sin....?
Fra Lofotposten sitt nettmøtet med Rungholm i går:
"SCAT-1 i og EGNOS debatten er for kompliceret til dette forum og den korte tid jeg har til hvert svar. Men den korte version er at vores anbud har fra starten været baseret på EGNOS og blev godkendt af myndighederne allerede i november /december.".
Så da har altså myndighetene godkjent anbudet basert på EGNOS - som ikke finnes. Logisk
Det begynner å bli komisk: Kravet i anbudet er SCAT-1 eller tilsvarende. SCAT-1 er det ikke lenger mulig å oppdrive utstyr til å fly, så da godkjenner man i stedet EGNOS som det kan skaffes utstyr til for å fly, men som det ikke er mulig å fly fordi det ikke er godkjent og det ikke er konstruert approacher for dette i Norge (og Lofoten). Her bør Avinor og Samfdep komme opp med en slagplan for når de vil ha EGNOS på plass slik at det ikke er tvil til neste anbudsrunde 
Hele nettmøtet med Rungholm finnes her: http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5916126.ece
Fra Lofotposten sitt nettmøtet med Rungholm i går:
"SCAT-1 i og EGNOS debatten er for kompliceret til dette forum og den korte tid jeg har til hvert svar. Men den korte version er at vores anbud har fra starten været baseret på EGNOS og blev godkendt af myndighederne allerede i november /december.".
Så da har altså myndighetene godkjent anbudet basert på EGNOS - som ikke finnes. Logisk


Hele nettmøtet med Rungholm finnes her: http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5916126.ece