DATs nye operasjoner i nord

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Ja, da blir det spennende å se om DAT vil yte WIF konkurranse på strekningen BOO-SKN som er en kommersiell rute, dersom de vil ha kapasitet til det? Og hva med BOO-EVE og BOO-BDU?

Synspunkter på det?



Vidar
 
Dessutendette må jo bety enda en flytype for danskene. Saab 340 kan vel ikke brukes til Røst feks?

Det er vel blandt annet her DAT skal bruke sin nye oppdatering til en allerede variert flåte av fly.
Er vel naturlig å sette Dash-8 inn der.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ja, da blir det spennende å se om DAT vil yte WIF konkurranse på strekningen BOO-SKN som er en kommersiell rute, dersom de vil ha kapasitet til det? Og hva med BOO-EVE og BOO-BDU?

Litt avhengig av hva de har lagt opp av kapasitet. Ruteområdet de allerede har fått gir ikke rom for særlig mer produksjon dersom de har lagt opp til to maskiner. Om de øker til flere har de alle muligheter på de rutene du nevner. Det vil forøvrig forkludre ting kraftig for WF og dere anbud på 1-3 dersom de starter med dette.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Vilken fly typ kommer DAT flyga med på de nya rutterna? Banan är väl för kort för ATR42 på dessa flygplatser?

Har hört om att de ska få Dash8 men var är dessa flygplan nu?
 
Last edited:
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har Dat avtale med DY om gjennomgåande innsjekk av bagasje og passasjerer? Eller må passasjerane frå RET,LKN,SVJ og NVK no beregne tre timar ved flybytte i BOO?
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har Dat avtale med DY om gjennomgåande innsjekk av bagasje og passasjerer? Eller må passasjerane frå RET,LKN,SVJ og NVK no beregne tre timar ved flybytte i BOO?

Per i dag har DAT en slik avtale med DY, ja :)
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har Dat avtale med DY om gjennomgåande innsjekk av bagasje og passasjerer? Eller må passasjerane frå RET,LKN,SVJ og NVK no beregne tre timar ved flybytte i BOO?

Om det tar 3 timer å hente en bag og få den sjekket inn igjen, så er det ikke DAT som har et problem, men Bodø lufthavn. Når det er sagt så sier anbudet at ruter skal korrespondere med trafikk til Oslo. Hva dette i praksis betyr sier dog ikke anbudet stort om.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Jag har åkt Stord-Oslo-Stockholm med DAT och Norwegian. Bagaget incheckat hela vägen och boardingkort för båda flighterna redan i Stord. Så avtal finns!
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Om det tar 3 timer å hente en bag og få den sjekket inn igjen, så er det ikke DAT som har et problem, men Bodø lufthavn.

Nei, det er hvertfall ikke Bodø lufthavn som har et problem, men passasjerene. Tre timer er vel det som er anbefalt ved flybytte uten gjennomgående billett. Oppstår det uregelmessigheter og connection er for kort så svir det økonomisk. Når folk nevner tre timer her er det vel fordi de fleste reiseforsikringer krever noe i den størrelsesorden.

Har opplevd eksempler der folk har kommet inn til TRD med DY og skal videre med WF eller omvendt, og har beregnet alt for kort tid. Connection ryker og de får null og niks av noen av selskapene, og må selv skaffe seg overnatting m.v.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Om det tar 3 timer å hente en bag og få den sjekket inn igjen, så er det ikke DAT som har et problem, men Bodø lufthavn. Når det er sagt så sier anbudet at ruter skal korrespondere med trafikk til Oslo. Hva dette i praksis betyr sier dog ikke anbudet stort om.

Som nemnt i eit tidlegare svar, så er det tre timar forsikringsselskapa krev dersom du har to separate billettar med selskap som ikkje samarbeider. Så det er i alle høgste grad ikkje Bodø Lufthamn sitt problem, det er den enkelte passasjer. Om DAT er forseinka inn til Bodø, og du skal vidare med SAS er det ditt eige problem om du vert for sein til SASflyet. (Gitt at DAT og SAS ikkje teiknar eigen avtale!)
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Er det noen som vet hvor mange Dash8-100 DAT vil ha klar til 01 apr. ?
Tipper det blir et aldri så lite opprør blandt politikerene og befolkningen i Lofoten. Widerøe har absolutt ikke gjort seg bort i løpet av det halve århundret de har betjent området. Blir spennende å se hvordan danske piloter
takler flyvning mellom Lofotfjellene i alskens vær.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Noen som vet hva Dash-8 erfaring, DAT kapteinene vil ha?
 
Last edited:
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Flere av de har rundt regnet 10000 timer på ATR42/72 så jeg tror nok det oppveier for eventuell lite erfaring på DH8.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

mange sinte leserinnlegg på www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article5888498.ece nå. Det ser ut til at bekymringen er størst i forhold til gjennomgående innsjekk og håndtering av tapte forbindelser i Bodø. Jeg tror DAT kan score på å inngå avtaler med DY eller SK som sikrer videreforbindelser til Oslo og Tromsø.

Noen tror at mye trafikk vil gå om Evenes i stedet. Dersom DAT ikke inngår noen avtaler om samarbeid med fly sørover vil vel dette bety at folk som er spesielt avhengige av trygge forbindelser (feks UM og turister) ikke tar sjansen.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Hur många Dash8 behöver DAT för att flyga de rutter de fått?
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Nesten litt sjokkert over at DAT har valgt å satse på Lofoten. Dette må være tøft for Bodø-basen til WIF..

Nå er det bare å vente spent på hvordan oppstarten går.. Det er vel noe med sertifiseringen av Dash 8-200 på kortbane som kan kreve en hel del papirarbeid etc??
 
Last edited:
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Pressemelding fra DAT:
http://www.dat.dk/_ruter_i_Bodø-36410.htm

"DAT vinder ruter i Bodø og øger antallet af afgange på indenrigsruter i Norge

Det danske flyselskab Danish Air Transport, i daglig tale DAT, oplyser, at man fra 1. april overtager yderligere fire norske indenrigsruter – denne gang i det nordlige Norge. For nylig overtog selskabet også tre ruter i Rygge syd for Oslo, og står dermed til en væsentlig forøgelse af det daglige antal afgange inden for kort tid."
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Men hvordan er det for de som flyr TOS-NVK? og skal videre til BOO WF833(skyt meg om jeg har feil) har som regel gått TOS-NVK-BOO, vil det si at DAT vil fly BOO-NVK-TOS-NVK-BOO?

Jeg har en troen på at vi kommer til å se DAT også på TOS.
 
Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Men hvordan er det for de som flyr TOS-NVK? og skal videre til BOO WF833(skyt meg om jeg har feil) har som regel gått TOS-NVK-BOO, vil det si at DAT vil fly BOO-NVK-TOS-NVK-BOO?

Jeg har en troen på at vi kommer til å se DAT også på TOS.

tviler sterkt på at de vil fly ENNK-ENTC. Dersom man skal fra Tromsø til Bodø får man ta Norwegian eller SAS ;)
(anbudet var kun ENBO-ENNK-ENBO)
Dessuten kommer det rute mellom ENEV og ENTC som man kan ta..
 
Back
Top