DAT's flåte

Re: DAT's flåte

Blir jo også spennende å se hvilket livery disse nye får. Akkurat nå virker det jo som det omtrent er like mange varianten som de har fly og de stort sett er i en eller annen hybrid variant eller mer eller mindre hvite



Ser ut som de aldri tok seg bryet/kostnaden om å om registrere denne, så den fortsatt flyr som SE-MDC. Uansett, dette er jo maskinen som bruker på kontrakten med Air Nostrum og flyr for dem ut fra PMI



Den første skulle se sådan her ud:

da0f2d7ddeff3bb62d102aed338b5b46.jpg
 
Re: DAT's flåte

Det står riktignok flere hvitmalte ATR maskiner i TLS, men skal de får sin første som først planlagt i september så må de vel kjappe seg litt?
 
Re: DAT's flåte

Første ATR72-600 ble levert i dag.

ATR 72-212A(600) OY-RUN Danish Air Transport delivery 28sep18 TLS-EMA, for paint

Og deres eneste Saab 340 har blitt ferget over til BOS, så mulig den har forlatt flåten?

Saab 340A c/n 74 LY-RUS Danu Ora Transportas ferried 25-28sep18 KUN-BGO-RKV-YFC-BXM-BOS after storage since 27may18 ex N406BH
 
Last edited:
Re: DAT's flåte

OY-RUN er ferdig malt og har ankommet CPH. Ligger bilde på DAT sin Instagram (@flydat)
 
Re: DAT's flåte

Og deres eneste Saab 340 har blitt ferget over til BOS, så mulig den har forlatt flåten?

Check-in.dk har svaret på spørsmålet mitt:
[…]Flyet blev solgt til flyselskabet TAP i Guatemala. De købte også den anden SAAB, vi havde.

Det betyr at Budapest Aircraft Services, som har flydd med E120 til SVG siden slutten av April skal fortsette frem til nyåret mens DAT ser på alternativ. ATR 42 blir visstnok for stor og er derfor ikke aktuelt å sette inn.

Står også nevnt at de for tiden har 3 ATR 42 ute av drift i en periode fremover. En av de (trolig OY-CIR som har vært på leasing i Hellas en god stund) kommer tilbake ila. en måneds tid. En annen er på ettersyn i Italia og er ventet tilbake ila. et par uker. Den tredje venter på ledig servicekapasitet i Kaunas, og kommer tilbake tidlig i 2019.

Bak betalingsmur: https://www.check-in.dk/ungarsk-flyselskab-paa-dat-rute/
 
Re: DAT's flåte

Ser ut som A320 maskinen OY-JRZ er ferdig hos DAT og sendt til Yemenia

Airbus A320 -233 2102 7O-AFC Yemenia OY-reg canx 01nov18, parked at AMM ex OY-JRZ
 
Re: DAT's flåte

I følge Check-in skal DAT nå slutte helt med charter på grunn av store kostnader knyttet til EU261-erstatninger etter at de har slitt med en del teknisk dette året. Blant annet betyr det en reduksjon i Airbus-flåten, hvor man ser for seg å beholde deres eneste A321 og tre A320 som skal gå i ACMI-produksjon.

Bak betalingsmur: https://www.check-in.dk/dat-afvikler-charterforretningen/
 
Re: DAT's flåte

Da ser det ut som at OY-RUD har hatt sin siste flytur. Ble i følge FR24 ferget til Kaunas 13. desember etter å ha fløyet DX73 KRP-CPH, som dermed ble siste ordinære ruteflyvning.
 
Last edited:
Re: DAT's flåte

I følge Check-in skal DAT nå slutte helt med charter på grunn av store kostnader knyttet til EU261-erstatninger etter at de har slitt med en del teknisk dette året. Blant annet betyr det en reduksjon i Airbus-flåten, hvor man ser for seg å beholde deres eneste A321 og tre A320 som skal gå i ACMI-produksjon.

Bak betalingsmur: https://www.check-in.dk/dat-afvikler-charterforretningen/

DAT har i sommermånederne også fløjet charter med ATR-72 fra ODE
til bl.a. DUB og PSA. Det sker fortrinsvis i weekend-enderne, hvor flyene
tages ud af indenrigsrotationen. Med mindre tour operator ( Gislev Rejser)
finder en anden carrier, vil det kunne mærkes i H C Andersen airport (ODE),
som stadig har hede drømme om at få mere trafik!
Denne lufthavn ligger 'klemt' mellem BLL og CPH og har efter min
mening ingen fremtid for sig, men det er en anden diskussion!
 
Re: DAT's flåte

Ser ut som DAT skal overta SE-MDA (ATR72-500) fra BRA, nå på vei fra København til Keflavik, videre til Iqaluit og ned til Halifax, kanskje til Chorus Aviation/Jazz Aviation for vedlikehold (?).
 
Last edited:
Re: DAT's flåte

Ser ut som DAT skal overta SE-MDA (ATR72-500) fra BRA, nå på vei fra København til Keflavik, videre til Iqaluit og ned til Halifax, trolig til Chorus Aviation/Jazz Aviation for vedlikehold.

Den havnet nede i Karibian, antar på wetlease, til Caribbean Airlines. Har fløyet fast mellom Trinidad og Tobago (POS til TAB) de siste dagene
 
Re: DAT's flåte

DAT melder på Instagram at OY-RUT er sendt til BOH for å males i retrofarger

78be235530e1191acc3a18cf5ff625ad.jpg
 
Re: DAT's flåte

Ser litt retro-Turkish ut ... men like genuint retro som Jetblue sin. .. :p
 
Re: DAT's flåte

Skjønner ikke dette helt.... Retro hva da? DAT har vel aldri operert med denne dekoren tidligere. Hvorfor males flyet i dette fargeskjemaet?

Slett ikke verst dekor på en MD-80 forresten :-)

Espen
 
Re: DAT's flåte

Skjønner ikke dette helt.... Retro hva da? DAT har vel aldri operert med denne dekoren tidligere. Hvorfor males flyet i dette fargeskjemaet?

Slett ikke verst dekor på en MD-80 forresten :-)

Espen



Utseende stammer visstnok fra en Facebook-konkurranse. Så retro er det da ikke, det bare ser gammeldags ut

Og bortsett fra de som er helhvite, så ser jo knapt noen av DAT sine fly like ut [emoji13]
 
Back
Top