Dårlig service?

MD80

Newcomer
Dårlig service?

Jeg var for en liten stund siden ute og reiste med SAS og Widerøe. Var i Kr.sand, og på returen bestemte jeg å legge ruten via Bergen. Dette av flere grunner, bl.a fordi Widerøe-flyet gikk noe senere enn flyet til Oslo, slik at jeg fikk litt bedre tid i Kr.sand. I tillegg er det år og dager siden jeg fløy med Widerøe sist, så jeg så dette som en fin anledning å reise med propellfly igjen.

Men når jeg møter opp på flyplassen og skal sjekke inn bagasje hele veien til Oslo, så blir jeg sett på om som jeg er en skikkelig raring, bare fordi jeg har lagt reiseruten via Bergen, og ikke dratt med det direkteflyet til Oslo som gikk noe tidligere. Jeg mener, dette har dem vel ikke noe med? Jeg ble litt fornærmet, og følte dette var noe dårlig service.

Det jeg lurer på, hvordan skal man forholde seg til slik oppførsel og blitt sett på som om man var en tulling? Hva svarer man når man blir møtt med en slik holdning? Jeg var fristet til å svare med "det har ikke du noe med", men jeg liker ikke å være uggen og svarte heller at det passet dårlig med det flyet som gikk tidligere, noe som ikke er helt usant heller. Da svarte hun bare med et "...okeei..". Ikke noe særlig. Har andre her hatt lignende erfaringer? Jeg mener, hvorfor skal man bli sett på som en skrulling kun fordi en liker å fly for å fly og ikke nødvendigvis ser på fly som et transportmiddel for å få en fra a til b?

Re: Dårlig service?

Jeg tror du heller burde slutte å være paranoid og tenke at folk neppe tenker så mye på deg som de kanskje tenker på andre ting og er litt fjerne i ny og ne ;) Du veit nå oss damer, det kan nå være så mye rart som hadde skjedd den dagen. Å la seg påvirke av folk som kommer innom kassa og sjekker inn baggasje var nok det siste a tenkte på, sant å si la a neppe merke til at du dro en omvei en gang :)

And if not: who cares. Flygeeks er flygeeks, er jo bare hu dama som går glipp av all morroa du har! ;)

Helt enig med Polaris her. Ikke overtolk, bare kos deg med en fet flytur via Bergen.

Har hatt flere mystiske routinger der personalet har lurt på om jeg var rar i bollen. Men hver gang har de egentlig bare syntes det var kult. De skulle bare visst hvor rar jeg egentlig er.

Jeg tror du heller burde slutte å være paranoid og tenke at folk neppe tenker så mye på deg som de kanskje tenker på andre ting og er litt fjerne i ny og ne ;) Du veit nå oss damer, det kan nå være så mye rart som hadde skjedd den dagen. Å la seg påvirke av folk som kommer innom kassa og sjekker inn baggasje var nok det siste a tenkte på, sant å si la a neppe merke til at du dro en omvei en gang :)

And if not: who cares. Flygeeks er flygeeks, er jo bare hu dama som går glipp av all morroa du har! ;)

Nevnte det nok ikke like tydelig i førsteinnlegget, men faktumet var ikke at hun bare så rart på meg, hun spurte meg hvorfor jeg skulle dra via Bergen, når SAS-flyet gikk bare en time tidligere, som om det skulle være det rareste i verden. Jeg fikk i hvert fall inntrykket at hun syntes dette var veldig rart av meg. Og jeg føler det blir feil at en Widerøe-ansatt skal få en betalende kunde til å føle seg som en komplett idiot. Er jeg litt for hårsår her?

Last edited:

Jeg skal innrømme at jeg forsøker å ha en god tone med passasjerer som check-in agent, og det kan, etter å ha sett ann passasjeren, ha resultert i at jeg har kommentert omveier i en lett tone, uten at det noensinne har vært noe negativt ment. (Og min lille omvei via FLL-JFK-RDU i fjor høst ble faktisk også bemerket av check-in staffet, uten at jeg oppfattet det som nedlatende).

Ikke dermed sagt at det ikke var nedlatende overfor deg, men jeg synes det høres ut som om du tenker på deg selv som en raring mer enn check-in-agenten gjorde det!

Man har jo noe som heter oversalg også, og enhver som driver (hederlig:P) innen salg og service prøver å unngå dette. Kan jo tenkes at de på check-in disken ville informere om at det går direktefly til Oslo, dog på en litt rar måte.

Det var ikke ved innsjekk men reaksjon fra noen kolleger. Fikk nyheten i dag at Blue1 skulle bytte ut Avro med B717, sa at jeg gjerne skulle ta en tur til Helsinki for å prøve B717. De så rart på meg...

Det var ikke ved innsjekk men reaksjon fra noen kolleger. Fikk nyheten i dag at Blue1 skulle bytte ut Avro med B717, sa at jeg gjerne skulle ta en tur til Helsinki for å prøve B717. De så rart på meg...

Jeg har noen RTW-billetter bak meg med routing som har fått mer enn èn person til å spørre hvor jeg oppbevarer klinkekulene.

Skulle noen komme med rare spørsmål, så er det bare å gi de rare svar. :p

Av og til hender det jo at det bunner ut i god kundeservice, som da jeg stod på EWR og en av SAS sine billettdamer forbarmet seg over meg og brøt alt routingregler når jeg nettopp var kommet fra SIN og skulle ha nådd flyet som dro til CPH. Hun opplyste også høfflig at det var jo mye lettere å bare fly fra SIN til Europa, hvorpå jeg svarte at det var jo der jeg begynte for 2 dager siden...

-A

Har hatt flere mystiske routinger der personalet har lurt på om jeg var rar i bollen. Men hver gang har de egentlig bare syntes det var kult. De skulle bare visst hvor rar jeg egentlig er.

Hvis de lurer igjen, så pek på elefanten og si: "Det var han som booket". ^_^

Nevnte det nok ikke like tydelig i førsteinnlegget, men faktumet var ikke at hun bare så rart på meg, hun spurte meg hvorfor jeg skulle dra via Bergen, når SAS-flyet gikk bare en time tidligere, som om det skulle være det rareste i verden. Jeg fikk i hvert fall inntrykket at hun syntes dette var veldig rart av meg. Og jeg føler det blir feil at en Widerøe-ansatt skal få en betalende kunde til å føle seg som en komplett idiot. Er jeg litt for hårsår her?

Igjen: i stedet for å være paranoid tilsetter jeg deg et par andre scenarier.

1) Damen er serviceinnstilt og i beste Widerøeånd tenker hun at du kanskje ikke har fått med deg direkteruta. Hun spør derfor "du...vil ikke reise direkte kanskje? :) " på en forsiktig måte for å ikke få deg til å føle deg dum for at du ikke så alternativet.

2) Damen tenker du har gjort en feil, og er lei av feilbookinger. Derav tonen. Du er den uheldige som får syrlig tone i dag.

3) Damen står og tenker på svigermora frå helvete i det du kommer traskende opp mot henne. Hun merker en noe merkelig reiserute og kommer på service-innstillinga hun lærte på opplæringa til jobben. Ut kommer forslaget i en tone hun skulle ønske hun kunne tatt til den gamle heksa som gjør livet hennes surt.

4) Damen tenker umiddelbart "Å, en fyr fra Flyprat som av alle ting i hele verden gidder å fly en lang omvei med oss og betaler oss ekstra mye kun for å fly propellfly" (HELT nøyaktig dette tenker hun altså) - "for en taper, han her skal jeg virkelig være nedlatende mot siden jeg leste alt dette bare via reiseruta hans". Ut kommer det fra munnen ".....ooooookeeeeeeiiiiii shish :rolleyes: ".

I sistnevnte tilfelle - and then what? Du parerer jo bare med "JEPP, jeg har en fantastisk dag som nå kun skal bli bedre! Opp og fly blandt skydotter og strålende sol. Ha en strålende dag innendørs, frøken! ;) ". Eller liknende.

Hvem bryr seg om hva du interesserer deg for? Hvorfor skal du bry deg om hva andre tenker? Så lenge du gjør akkurat det du vil, så har det utrolig lite å si hva andre "synes". Stort sett synes nemlig ikke andre så mye om hva du gjør, siden de bryr seg mer med sine egne mål i livet de og :) Og fint er det!

Jeg synes du overreagerer. Det er slik med kommunikasjon mellom mennesker at fremstillingen i eget hode ofte ikke er slik den blir oppfattet av mottakerens hode, og vice versa. Det er det som populært kalles "kjemi" og det er alltid noe som vil variere.

Ettersom hun jobber på sjekkinn på den stasjonen, så ser hun helt sikkert mange passasjerer som reiser ut derfra. Hvis hun synes det er er en rar routing, så er det nok akkurat det. Fordi det betyr at svært få eller kanskje ingen velger den, ellers hadde vekommende neppe brydd seg i det hele tatt.

Med mindre du ikke fikk noe du hadde krav på, eller hun kalte deg idiot direkte, så ville jeg ikke brukt energi eller tanker på dette her.

Og jeg føler det blir feil at en Widerøe-ansatt skal få en betalende kunde til å føle seg som en komplett idiot. Er jeg litt for hårsår her?

Hvem har handlingen i KRS? Det er vel neppe Wideroe? Tipper damen er SGS-asnsatt.

Hvem har handlingen i KRS? Det er vel neppe Wideroe? Tipper damen er SGS-asnsatt.

Tenkte akkurat det samme. Men det er jo ikke noe i veien for å si ifra, hvis du føler at hun hadde en "ovenfra og ned" holdning. Vis at du står for den du er, og at de kan bare ta seg en bolle hvis de skal være sånn. :)

Det er merkelig, her fikk jeg en dame som sa det stikk motsatte da jeg bestilte billett til Finnmark for en god stund tilbake. Hun spurte meg om jeg ville ha en avgang som gikk før fra TOS, med litt flere stopp. Valgte ikke den, da den var dyrere. Fortalte at et sted må grensen gå. :) Syns det var morsomt at hun skjønte at jeg hadde en viss interesse for luftfart, da jeg ville reise WF hele vegen. :D
(og for de som lurer: jeg var uten nett, så derfor bestilte jeg gjennom billettkontoret på flyplassen)

Ser du ikke får mye forståelse her - det tror jeg skyldes at vi i Norge er vant til litt dårlig service. En ansatt i innsjekk har ingenting med å kommentere din routing og ikke allefall ikke i en syrlig/nedlatende tone. Dersom du føler det viktig nok så ville jeg skrevet et brev til Widerøe.

w

Back