Re: Dårlig opplevelse med SAS
Jeg fløy SK til FCO i fjor og sandwichene var av samme type. MEN det mangler rutine på salg ombord hos SK. De rakk nesten ikke gjennom kabinen så det ble lenge og vente på servering. Dette er vel noe crewavhengig også vil jeg tro.
Jeg lurer på hvor mange ganger du skal vise til denne ene erfaringen du har med SAS. Du kan ikke med et slikt utgangspunkt generalisere og hevde at SAS på et generelt grunnlag mangler rutiner for salg om bord.
Skulle jeg fulgt din retorikk kunne jeg vist til min erfaring fra en reise med SAS fra Barcelona til Oslo i februar - da ble jeg faktisk imponert over koordinert og avslappet servering i et fullsatt fly, se her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?p=491797. Alternativt kunne jeg vise til en rundreise til Alicante med Norwegian, der crewet ikke hadde kontroll på serveringen i det hele tatt, se her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=60236.
Likevel blir det for meg helt meningsløst å hevde at SAS på generelt grunnlag er gode - og Norwegian dårlige. Så lenge man har med mennesker å gjøre, vil service og servering avhenge av hvem man møter. Utdanning, erfaring og kultur kan kompensere for skjevheter - men ikke utlikne den.
Min oppfatning er at det har blitt langt bedre å være passasjer på bakken, enten det er på internett eller på flyplassen, men langt verre å være passasjer i luften. Nesten uansett hvilket selskap man flyr med.
På en morgenflight med Lufthansa til München, en flyvning på to timer, får jeg servert en halv brødskive - og går ut av flyet nærmest i svime. Da er det lett å bli tilhenger av et buy-on-board-konsept. For når Economy-serveringen etter hvert har blitt så begrenset, støtter jeg varmt muligheten for å kjøpe frokost om bord, slik f.eks. Norwegian og SAS tilbyr.
Selvsagt hadde det vært mest hyggelig å få servert mat som var inkludert i billettprisen, men når billettprisene har gått så mye ned, kan den jo heller ikke "inneholde" like mye. Jeg mener mat bør være noe av det første man definerer som tilleggstjenester på en flyreise - bagasje, mulighet for connection uten avgift og setereservasjon er selvsagt viktigere - og har mer direkte betydning for reisen.
SAS er ikke en smule bedre enn hvilket som helst annet LCC, verre er de faktisk. (...) Setene er like harde som hos CSA sine 737 og det var ikke snakk om å ha på APU'en for å holde AC'n i gang i 32 grader varme Frankfurt. (...) Servicen er elendig: ikke nok med at man må kjøpe maten, det er faktisk ingen som spør deg om du vil kjøpe maten. (...) Trangt, varmt, elendig service og uten mat. (...) Alt av kabinansatte bør sparkes og sendes på et smile/service kurs.
Dårlig dårlig dårlig.
Vel, innlegget ditt skapte en interessant debatt - og jeg skal ikke motsi din erfaring med SAS, men det er vanskelig å ta et slikt innlegg seriøst. Kom heller med konstruktiv kritikk. Mitt beste tips er uansett at du velger et annet selskap neste gang.