Dårlig opplevelse med SAS

Re: Dårlig opplevelse med SAS

Problemet er vel at LN-DYx maskinene - uansett hvor komfortable de er - utgjoer en liten del av DY's flaate....paa samme maate som SAS har 737-800 med 150 seter konfigurasjon som ogsaa er svaert komfortable...men naar du staar i DY gaten og det skarmler en sliten Tor Air 737-400 inn - ja saa er det ogsaa DY i dag...paa samme maate som en 737-600 eller "Air Europa" vrak av en 737-800 hos SAS er ukomfortable...inntil DY sitter med en flaate som kun bestaar av LN-DYx maskinene - saa er det litt for tynnt aa sammenligne DY's beste maskiner med SAS sine vaerste....

Problemet er vel at LN-DYx maskinene - uansett hvor komfortable de er - utgjoer en liten del av DY's flaate....paa samme maate som SAS har 737-800 med 150 seter konfigurasjon som ogsaa er svaert komfortable...men naar du staar i DY gaten og det skarmler en sliten Tor Air 737-400 inn - ja saa er det ogsaa DY i dag...paa samme maate som en 737-600 eller "Air Europa" vrak av en 737-800 hos SAS er ukomfortable...inntil DY sitter med en flaate som kun bestaar av LN-DYx maskinene - saa er det litt for tynnt aa sammenligne DY's beste maskiner med SAS sine vaerste....

De verste ifra SAS? Hmm. Ifjord reiste han eve-osl med LN-RRG. Den gangen var LN-RRG 2 dager gammel i trafikk. Og han var da fornøyd med benplass/comfort. Så den samenligninga burde vel streng tatt tåle dagens lys?

DY har ikke bare DYx fly med de nye setene i 800 serien. Blant annet LN-NOT som også er en leiemaskin har den nye configen og de nye setene. LN-KHA, KHB og KHC har også disse setene, og dette er 300 maskiner med winglet.

Jeg fløy SK til FCO i fjor og sandwichene var av samme type. MEN det mangler rutine på salg ombord hos SK. De rakk nesten ikke gjennom kabinen så det ble lenge og vente på servering. Dette er vel noe crewavhengig også vil jeg tro.

Jeg lurer på hvor mange ganger du skal vise til denne ene erfaringen du har med SAS. Du kan ikke med et slikt utgangspunkt generalisere og hevde at SAS på et generelt grunnlag mangler rutiner for salg om bord.

Skulle jeg fulgt din retorikk kunne jeg vist til min erfaring fra en reise med SAS fra Barcelona til Oslo i februar - da ble jeg faktisk imponert over koordinert og avslappet servering i et fullsatt fly, se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=491797. Alternativt kunne jeg vise til en rundreise til Alicante med Norwegian, der crewet ikke hadde kontroll på serveringen i det hele tatt, se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=60236.

Likevel blir det for meg helt meningsløst å hevde at SAS på generelt grunnlag er gode - og Norwegian dårlige. Så lenge man har med mennesker å gjøre, vil service og servering avhenge av hvem man møter. Utdanning, erfaring og kultur kan kompensere for skjevheter - men ikke utlikne den.

Min oppfatning er at det har blitt langt bedre å være passasjer på bakken, enten det er på internett eller på flyplassen, men langt verre å være passasjer i luften. Nesten uansett hvilket selskap man flyr med.

På en morgenflight med Lufthansa til München, en flyvning på to timer, får jeg servert en halv brødskive - og går ut av flyet nærmest i svime. Da er det lett å bli tilhenger av et buy-on-board-konsept. For når Economy-serveringen etter hvert har blitt så begrenset, støtter jeg varmt muligheten for å kjøpe frokost om bord, slik f.eks. Norwegian og SAS tilbyr.

Selvsagt hadde det vært mest hyggelig å få servert mat som var inkludert i billettprisen, men når billettprisene har gått så mye ned, kan den jo heller ikke "inneholde" like mye. Jeg mener mat bør være noe av det første man definerer som tilleggstjenester på en flyreise - bagasje, mulighet for connection uten avgift og setereservasjon er selvsagt viktigere - og har mer direkte betydning for reisen.

SAS er ikke en smule bedre enn hvilket som helst annet LCC, verre er de faktisk. (...) Setene er like harde som hos CSA sine 737 og det var ikke snakk om å ha på APU'en for å holde AC'n i gang i 32 grader varme Frankfurt. (...) Servicen er elendig: ikke nok med at man må kjøpe maten, det er faktisk ingen som spør deg om du vil kjøpe maten. (...) Trangt, varmt, elendig service og uten mat. (...) Alt av kabinansatte bør sparkes og sendes på et smile/service kurs.

Dårlig dårlig dårlig.

Vel, innlegget ditt skapte en interessant debatt - og jeg skal ikke motsi din erfaring med SAS, men det er vanskelig å ta et slikt innlegg seriøst. Kom heller med konstruktiv kritikk. Mitt beste tips er uansett at du velger et annet selskap neste gang.

Last edited:

inntil DY sitter med en flaate som kun bestaar av LN-DYx maskinene - saa er det litt for tynnt aa sammenligne DY's beste maskiner med SAS sine vaerste....

Og det blir for tynt å sammenligne de beste hos SAS med de verste hos Norwegian.

Noen av wet lease-maskinene Norwegian brukte var forferdelige, men dette er det heldigvis slutt på.

Er dette fremdeles en TR? ... :8:

Eller spørsmålet er.... Var dette en TR fra begynnelsen av?

De verste ifra SAS? Hmm. Ifjord reiste han eve-osl med LN-RRG. Den gangen var LN-RRG 2 dager gammel i trafikk. Og han var da fornøyd med benplass/comfort. Så den samenligninga burde vel streng tatt tåle dagens lys?

DY har ikke bare DYx fly med de nye setene i 800 serien. Blant annet LN-NOT som også er en leiemaskin har den nye configen og de nye setene. LN-KHA, KHB og KHC har også disse setene, og dette er 300 maskiner med winglet.

LN-RRG er nettopp et av de "Air Europa" vrakene - som er blant det vaerste SAS har naar det gjelder setekomfort....(Det er ikke en 737-883 men en 737-85P)

Altså en av de maskinene Air Europa ikke skulle ha med andre ord? For den maskinen kom til SAS som fabrikkny.

Altså en av de maskinene Air Europa ikke skulle ha med andre ord? For den maskinen kom til SAS som fabrikkny.

Ja fabrikk ny slik som Air Europa hadde bestillt den med Air Europa interioer....og jeg har floeyet med en av dem OSL-CPH....det var noe av det vaerste jeg har opplevd naar det gjelder komfort...

Det meste er vel sagt her, men vil bare legge til at de setene sas har i sine -800 som brukes på bla London er vel så bra som Recarro setene til DY. Setene med disse øreklaffene som kom rundt 2000 på SAS maskinene er meget behagelige. Når det gjelder DY så er det vel et fåtall av NG maskinene som har Recarro, så det kan være litt ymse. At man flyt DY -800 er ingen garanti for nye seter. Noen er nermere 10 år gamle og har vært brukt av charterselskaper.

Nå reiser jeg skjelden utenriks, men merket meg at serveringen til og fra London gikk veldig tregt. Virket som om de hadde en på Business, en på Economy+ og en som skulle dekke resten. dvs sikkert over 100 pax. Jeg fikk servert på tur hjem onsdags kveld rett før desent startet.

Likevel er jeg gjevnt over fornøyd med SAS jeg =)

.

Det viser bare hvor subjektive mange av disse sammenligningene blir .. jeg floey ogsaa med RRG i fjor sommer, og fant den forferdelig. Og den var ikke noe bedre da jeg igjen floey den for en maaned siden ...

Denne traaden begynte som en rant - som ble lett modifisert og flyttet til TR - saa gikk debatten i et annet spor og skulle vel kanskje egentlig vaert i hovedforumet likevel .. jaja - dette engasjerer tydelivis uansett.

Hvis man flyr LH på IC så skjønner jeg ikke helt hvorfor man klager på SAS.
Forøvrig er jeg enig i at SAS leverer et produkt som ikke samsvarer med prisen.

Det meste er vel sagt her, men vil bare legge til at de setene sas har i sine -800 som brukes på bla London er vel så bra som Recarro setene til DY. Setene med disse øreklaffene som kom rundt 2000 på SAS maskinene er meget behagelige. Når det gjelder DY så er det vel et fåtall av NG maskinene som har Recarro, så det kan være litt ymse. At man flyt DY -800 er ingen garanti for nye seter. Noen er nermere 10 år gamle og har vært brukt av charterselskaper.

Nå reiser jeg skjelden utenriks, men merket meg at serveringen til og fra London gikk veldig tregt. Virket som om de hadde en på Business, en på Economy+ og en som skulle dekke resten. dvs sikkert over 100 pax. Jeg fikk servert på tur hjem onsdags kveld rett før desent startet.

Likevel er jeg gjevnt over fornøyd med SAS jeg =)

Desverre så er det vel av disse flyningene som går uten servicebemanningen, dermed vil jeg tro at med stor biz vil serveringen kunne ta litt lang tid.
Men det ser ut til at dette løses fra August.

Det har vært mye frem og tilbake med flytyper her, og slik som verden er i dag er det komplett bingo om man får topp eller elendig benplass med både SK og DY. Er selv 191, og må si at SK sin Euro config er det beste jeg noen gang har opplevd, men bortsett fra akkurat de maskinene så slår nok DY sine nye recaro seter alt annet.

Det mest interessante her er jo hvordan ting utvikler seg fremover, DY kommer jo til å få fler maskiner med nye seter, så derved større sjanse for å få noe brukbart der. Noen som vet om de skal konvertere noen fler av de 800 maskinene de allerede har?

SAS har vel ingen nye bestillinger, og ingen planer om å ominnrede de maskinene de har heller, hverken på godt eller vondt. Håper bare at ikke et "lyst hode" der finner på at de skal stappe flere seter i maskinene med euro-config...

For de som ikke forstår hvorfor setene til DY gir så mye bedre benplass med like mange i kabinen: Seteryggen er gjort veldig tynn helt nederst, for den som sitter gjør det ikke så mye, for mesteparten av vekten hviler man på skuldrene, og øvre delen av ryggen og det er der man trenger mye myk stopping. For den som sitter bak gir det 2-3 cm ekstra. I tillegg har de flyttet bladlommen opp, over og bak bordet noe som gir 0.5-1cm ekstra. Opplevelsen blir derfor utrolig bra benplass, uten at pitch endres. Jeg prøvde setene første gang hos finnair, LHR-HEL og har siden fått de en innenlandstur med DY.

Det er forskjell fra fly til fly i den fleste selskaper, og selv innen samme flytype i samme selskap er det forskjell. Det er for eksempel ikke slik at alle kan sitte på sete 9B i en SAS A321 eller 13A i DYs LN-KKW som vist under.

En flytur er en øyeblikksopplevelse, og siden det er mennesker inne i bildet så skal det ikke mye til før man er i himmelen eller nede der det er så varmt. Jeg har hatt nydelige opplevelser hos SAS, og siste var fra BRU til CPH i business for et par måneder siden.

Attachments

• Leg_room.jpg
    Leg_room.jpg
    88.3 KB · Views: 336

En flytur er en øyeblikksopplevelse, og siden det er mennesker inne i bildet så skal det ikke mye til før man er i himmelen eller nede der det er så varmt. Jeg har hatt nydelige opplevelser hos SAS, og siste var fra BRU til CPH i business for et par måneder siden.

Jeg har også hatt en del flotte opplevelser med SAS. I mars booket jeg økonomi fleks billett, men pga fullt direktefly fra MAN til OSL fløy jeg fra MAN til DUS med LH og derfra med SK til OSL på Y+. Det var en meget behagelig tur - vi var to stk på økonomi ekstra, og v satt begge på rad 2, ingen på business, og en flyvertinne som kunne sine saker, var særdeles smilende og hyggelig og vartet oss to karer opp slik de flinkeste flyverter/-vertinner kan. Det hjelper jo med litt champis for å komme i steming.... Når sant skal sies så har vel alle mine turer på enten økonomi ekstra eller business med SAS vært flotte. Det er når man beveger seg lenger bak i flyet at opplevelsen er mer på det jevne (og tilnærmet likt det man finner hos f.eks. DY).

Jeg fløy "economy extra" OSL-CPH MD80 og ARN-OSL 737-8 i forrige måned, greit jeg måler 188 på strømpelessen, men satt trangt nok til at jeg synes SAS kan begrense seg til reklamere med intet annet enn gratis aviser, litt bedre benplass er noe forbanna tull.
Neste gang kommer jeg til å velge DY, da vet jeg hva jeg får, kanskje en trang 737-3 men da blir jeg iallefall ikke skuffet.

Back