Danskene forsøker igjen...

Re: Danskene forsøker igjen...

Hvor lenge skal nordmenn og tildels svensker godta å bli rammet av disse streikene??
Nordmenn er 100% avhengige av at SAS DK sine flygninger går som normalt for å komme seg ut i verden med SAS. Dette må jo i det minste føre til at rutene til og fra Norge blir delt mellom SKBU og SAS DK, ettersom vi ikke har en eneste IC destinasjon med SAS ??
Svenskene har jo litt flere valg ettersom de har noen IC destinasjoner fra ARN, og at ruten ARN-CPH er delt mellom SAS DK, SE, men det rammer selvsagt til stor del Sverige også..

Originally posted by amatør
Hvor lenge skal nordmenn og tildels svensker godta å bli rammet av disse streikene??

Man kan unngå å bli rammet ved å reise via Norges nest største flyplass, AMS. :p

Originally posted by Trety

Originally posted by amatør

Man kan unngå å bli rammet ved å reise via Norges nest største flyplass, AMS. :p
Ja, KLM storkoser seg nok nå.:lol:
Men Norge er vel det landet i Skandinavia som har flest EB medlemmer, og de ønsker nok å fly SAS på langruter..

Det finns väl tillräckligt med folk som blev utan jobb från nedskärningarnasom gärna skulle ta de strejkandes plats.

Jeg tror kanskje noen av folkene i CAU har lyttet til Martin Kolberg.
Fagbevegelsen,fagbevegelse, fagbevegelsen..........

I så fall veldig tragisk fordi SAS konsernet nå har kommet i en situasjon som vi som reiser mye og regulært dessverre vil huske og være oppmerksom på fremover.

Det innbærer at folk vil i større grad vil velge andre transportører. Det er ikke snakk om å glemme streikene som enkelte hevder her. Tvert imot de vil bli husket lenger og lenger.

Eierne av selskapet kan jo heller ikke sitte stille å se på elendigheten. Deres oppgave blir å berge verdier. Les selge seg ut av selskapet. Som sagt før , dette er gavepakke til svenskene som vil ut av bolaget.

2 år ! Da er konsortiet en saga blott! Selskapet har da blitt innhentet av konkurrerende selskaper med like godt spredenett om ikke bedre.

Akkurat kommet hjem etter en IAD-tur med SK1462 idag.
På mange måter er denne situasjonen nesten identisk med de vi opplevde blant flygerne ifjor: Man inngår en avtale som blir signert av begge parter.Denne er juridisk bindende for begge parter.Likevel velger arbeidsgiver å velge å bryte den inngåtte avtalen tvert og heller legge sine egne "fortolkninger" til grunn.Med dertil følgende "vennlig innstilling" fra de ansatte! Ledelsen i SKBU sa faktisk rett ut med et smil da de reiste seg fra forhandlingsbordet etter endt signering,at denne avtalen ville de ikke følge uansett! Slå den! De BA PÅ SINE KNÆR om resultatet.Mye taler for at nettopp disse to aksjonene kan være en medvirkende årsak til at ikke bare Petter Jansen,"Jøgge Lille" og Bernhard Richardsen ble vist utgangsdøren på en høflig måte.
Slik er faktisk situasjonen også nå for CAU: De inngikk en avtale med SAS.DK i november,som SAS nå har valgt å legge sine egne fortolkninger til grunn med det resultat at arbeidstid,slinger,etc. ikke er i nærheten av det som var forventet av CAU da avtalen ble underskrevet.SOS= Same Old Story!
Et annet punkt er at SAS.DK på egen hånd innfører et nytt system for utlegging av sommerferie.Tidligere har man hatt et rotasjonssystem med koder som i flere år fremover vil bestemme om man får sommerferie i en attraktiv periode eller ikke.Med attraktiv periode,les skoleferien.Man kan med andre ord ha en rimelig nøyaktig oversikt om når man får sommerferie i noen år fremover,dog ikke nøyaktig dato,men man kan planlegge.Veldig viktig med skolebarn og ektefelle med jobb andre steder.
Nå vil SAS.DK innføre et poengsystem der en av flere attraktive perioder vil påføre poeng.Med høy poengsum blir det uattraktiv ferieperiode neste år.Men man kan ikke vite om ferien avsluttes FØR skoleferien eller påbegynnes ETTER skoleferien.Praktisk talt enhver ferie blir umulig å planlegge unntatt på kort sikt.Med rotasjonssystemet kan man se hvilke andre som er i samme gruppe,og bytte internt,men med ansatte med vidt forskjellige poeng etter en stund (pga. noen tar bare halv ferie i en periode,osv.),så blir dette totalt umulig over tid.Så har du barn i skolen og er ansatt som CA i SAS.DK,så er en meningsfylt ferie med familie en saga blott!
Dette er en streik som SAS.DK har bedt om!Akkurat som ifjor! Just my 2 pence om dette.

Så over til den andre delen av problemet:Nå kan vi se virkningene av "Lindegaards Legat"! Det går "åt skogen" med et anerikt og stolt selskap.Oppdelingen har ført til at man har skapt "Legoklosser for blårussen".Man hadde i allefall en mulighet til å fly mange flighter med minimum crew da man hadde 2-2-3 inndelingen.Nå lammes hele trafikknett på et blunk.Dessverre,så har CAU (Crocodiles Are Us) sett at de har en mulighet til å kuppe det mest attraktive routesegmentet i SAS,nemlig Intercont.De jobber intensivt og i det stille for å kapre ALLE C/A-plassene i IC.Nå er det aldri mer svenske C/A å se på IAD,NRT og SEA-flightene.De har "sine egne" ruter ut fra ARN til EWR,ORD og PEK,og da for de "s'gu holde seg vække fra vores ruter!" Siste nå er at de forsøker å kjøpe bort de norske fra IC for så å sitte med hele kaka lenge før siste norske har sluttet om noen få år.Vi hadde et A330/340pilotmøte med ledelsen for IC og Fleet management på mandag,og der dukket det opp en del saker og ting som langt fra var særlig "oppbyggelige" for de som så for seg en viss ekspansjon på IC,og ikke minst fra Norge.Ingen nye fly før tidligst sommer 2008,og INGENTING fra OSL.Man "regner og regner,men finner ingen regningssvarende muligheter".

Vi kom oss avsted fra CPH just in time på tirsdag,med 10 C/A i kabinen,alle danske.Aksjonen var et faktum bare en halvtime etter at vi tok av.Det så lenge ut til at det ikke ville bli noen returflight fra IAD neste dag,men takk og lov; man hadde allerede 6 norske C/A på hotell i CPH,fordi de hadde kommet ned passivt fra OSL tidligere på dagen.Med disse pluss 2 uorganiserte dansker,så kunne 925 i går gå som normalt,og vi returnere med 926 som planlagt i går.Jeg var heldig som rakk SK1462,med tre uorganiserte dansker,evt. admin personer,i kabinen.Meget heldig.

Så spørs det hvor lenge ansvarlige personer i SAS' ledelse kan sitte å se på at dette gjentar seg og utvikler seg til en katastrofe.Det er en tragedie at ikke SKBU har halvparten av rutene mellom SVG,BGO og OSL,slik de har på OSL-ARN,og SAS.SE har på ARN-CPH. SAS.DK har også monopol på de andre SK-flightene fra Sverige til CPH.Tragisk nok,så er det den desidert DYRESTE (verdens dyreste) kabinen som råder på store deler av rutenettet når det var den billigste som skulle til enhver tid operere.Dette kan utelukkende skje pga. en ledelse som er redd for å ta tyren ved hornene.De frykter CAU,og det vet CAU!
Men praktisk talt alle andre i SAS Airline begynner å bli ikke så rent lite forbannet,ikke bare på CAU,men også baggasjehandlerne i SGS CPH.Det er stor oppfatning av at disse også saboterer på sin måte: Bare i februar i år måtte SGS OSL kjøre ut forsinket crewbagasje for over 100 000 kroner! I tillegg kommer vanlig pax bagasje.Dette var også tema på vårt møte på mandag,med en "task force"-leder fra NKF som hadde jobbet med dette problemet siden 2004! Vi har opplevd at crewbagasje fra en IC-flight ankommer flyet til OSL på tralle (fotografisk bevist!),men blir ikke lastet "fordi langruteflyet var kommet for sent inn".Her følger man ikke regler.Dette er ren sabotasje!

Nå må det bli slutt på SAS.DK! Flytt IC vekk,og la Østen-rutene begynne i ARN og Vesten-flygningene begynne i OSL. Så får CAU gjøre hva f... de vil!

Endelig litt saklig innside information:old Jeg er enig i det meste du sier! De er den største trusselen innenfor selskapet! Detter begynner å gå på psyken løs for alle de titusen uskyldeige ansatte som blir dratt over samme kam gang på gang spørr du meg. Men jeg har en følelse på at NOE konkret kommer til å komme etter dette er overstått. :exclamati Jeg krysser bare fingrene i håp av noe positivt tilslutt:o

Heia Danmark:DEN

En rigtig kedelig situation for SAS - og specielt deres passagerer.

Jeg kan godt forstå, at de ansatte (CA) kan have behov for at vise deres utilfredshed, hvilket der også skal være plads til, men at forsætte en 'vild' strejke som denne i flere dage, tror jeg ikke på vil føre til noget resultat.

Det eneste man opnår, er at ødelægge sin arbejdsplads, for det er jo ikke SAS som selskab der lider mest under strejken, men derimod SAS's nuværende og fremtidige passagerer - dem der skal fylde flyene for at CA'erne har et arbejde...

Jeg håber, at man snart får sat sig sammen igen, og finder en løsning, både for SAS, deres passagerer og de ansattes skyld.

/Henrik

PS. Hvis det er så slemt at arbejde ved SAS, så findes der jo andre selskaber at søge til - men så slemt er det måske ikke...

FBU 4EVER, bra beskrevet slik dere på innsiden ser det. Det bekrefter min oppfatning at SAS dessverre slik det eksisterer nå kun har begrenset levetid.
Denne gangen tror jeg at det skal mer til enn å være SAS venn for at selskapet skal holde på kundene, eller "gjestene" som en av dine tidligere DC-9 kolleger utrykte det.
Han med sertifikat på CV440 også.
Og imorgen er det SK4013 i retur til SVG for mitt vedkommende.

Følgende meddelelse er modtaget fra CAU´s medlemmer:

"CAU´s bestyrelse har opfordret cabin crew til at genoptage arbejdet.

Medlemmerne har valgt, at følge denne opfordring, men understreger samtidig, at dette sker under forudsætning af, at SAS dermed kommer til forhandlingsbordet og at disse forhandlinger leder til et andet resultat end det som på nuværende tidspunkt foreligger.
Medlemmerne forudsætter, at dette resultat forligger senest mandag morgen, den 30. april.

Herefter forventer medlemmerne, at CAU´s bestyrelse, indkalder til ekstraordinær generalforsamling umiddelbart."

Hilsen
Bestyrelsen

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12878

Det skal bli spennende å se hva slags konsekvenser denne ulovlige streiken får for de kabinansatte i Danmark. Hvis det ikke kommer noen sterke reaksjoner, så tolker jo de streikende dette som en vellykket aksjon og da blir det jo bare et tidsspørsmål før den neste kommer.

Originally posted by FBU 4EVER

Nå må det bli slutt på SAS.DK! Flytt IC vekk,og la Østen-rutene begynne i ARN og Vesten-flygningene begynne i OSL. Så får CAU gjøre hva f... de vil!

Først og fremst; tusen takk for en flott redegjørelse av situasjonen FBU 4EVER :clap

Og for å gjøre en lang historie kort, så :clap jeg også for sitatet jeg har sitert!!!

Egil B
som i dag har snakket med så jævlig mange frustrerte SAS kunder på telefonen at jeg nesten ville resignere...

Originally posted by Egil

Egil B
som i dag har snakket med så jævlig mange frustrerte SAS kunder på telefonen at jeg nesten ville resignere...

All honnør til dere:clap Skulle bare mangle!

Litt svenske meninger om streiken:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=643697

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=643602

Skjønner ikke at SAS ledelsen gidder å finne seg i dette lenger. De har to andre flotte flyplasser å bruke (selvom OSL snart er for liten), med crew som stort sett holder seg på jobb..:sarc

SAS vil gang på gang oppleve dette problemet med omfattende streiker så lenge fagforeningene i bunn og grunn styrer selskapet. Det nytter rett og slett ikke å ta en avgjørelse så lenge så mange fagforeninger skal ha et ord med i laget. Håpløs situasjon.

Se bare på NKF i Norge også, en gjeng med kranglefanter deluxe!:exclamati

De nektet tidligere NKF medlemmer og få baser i SVG og TRD, utrolig, slikt skal man ha foreninger til:exclamati

Originally posted by MD11

De nektet tidligere NKF medlemmer og få baser i SVG og TRD, utrolig, slikt skal man ha foreninger til:exclamati

Sjekket fakta? :posty:

Originally posted by scandi

Originally posted by MD11

Sjekket fakta? :posty:

Jupp;)

MD 11: DA FÅR DU SJEKKE KILDEN DIN EN GANG TIL---
Det du påstår stemmer bare ikke --SORRY

Originally posted by Merrilfield

MD 11: DA FÅR DU SJEKKE KILDEN DIN EN GANG TIL---
Det du påstår stemmer bare ikke --SORRY

Jeg kan dessverre ikke avsløre min kilde, men vedkommende er absolutt meget inside i SAS.

Men som du sikkert vet Merrilfield, saken er løst og de NKF medlemmene som ville ha andre baser enn OSL har fått de, etter en runde med NKF selvsagt.;)

Back