Danskene forsøker igjen...

Re: Danskene forsøker igjen...

Hva er det med SAS?

Hvorfor fortsetter vi å fly med SAS? Merkevaren SAS er jo ikke lenger i mine øyne det jeg vil kalle kvalitet. De streiker jo et mer eller mindre hele tiden....

For å si det sånn, jeg gidder ikke lenger fly med SAS med mindre det er ENESTE altentaviv....

Savner gode gamle Braathens SAFE jeg... Der hadde de en helt annen arbeidsmoral. :old

Slik ser artikkelen ut i Børsen. Jaggu på tide at SAS setter foten ned i forhold til ulovlige streike.

SAS-ledelsen optrapper konflikten
26-04-2007 12:23
SAS sætter tommeskruer på de strejkende og beder personalet om at aflevere adgangskort og uniformer. Næsten alle flyafgange med SAS aflyst resten af torsdagen.

SAS aflyser nu stort set alle flyafgange resten af torsdagen. Samtidig sender SAS-ledelsen i løbet af dagen et brev til kabinepersonalet, hvori de bliver bedt om at aflevere uniformer, adgangskort og parkeringskort.

"Det er en præciseringen over for hver enkelt, så de kan se, hvor alvorligt det er. Man kan ikke bare nedlægge arbejdet for sjov. Det er ikke en trussel, men vi er nødt til at præcisere, hvor alvorligt det er, at overtræde overenskomsten," siger pressechef Jens Langergaard, der understreger, at der ikke er sat en tidsfrist for, hvornår kabinepersonalet skal aflevere adgangskort og uniformer.

Ifølge pressechefen vil selskabet stadig forsøge at få fly af sted til USA og fjernøsten torsdag samt en håndfuld fly af sted til byer i Europa.

"Det er noget, vores planlægger finder ud af, men også i eftermiddag vil der være rigtig mange aflysninger. Det gælder hovedparten af trafikken. Europa, Skandinavien og indenrigs," siger pressechefen til Ritzau.

Ja det er da godt at der en SAS strejke, saa der er noget at snakke om her på
forummet.....
---
Der sikkert 1000 synspunkter paa den konflikt der koerer nu.
Men ikke fra mig....

Hilsen
Ole

Tror dette er begynnelsen til slutten for SAS,de ligger an til alvorlig buklanding rett i DASS;)
Jeg savner også gode gamle Braathens SAFE.
Hadde ikke vert for Svenske suget tror jeg ville sett Braathens mye større en Norwegian idag.
Men som med mange andre bedrifter så forsvinner de med tredje generasjons eiere,dessverre:(

Originally posted by fokkeren

Tror dette er begynnelsen til slutten for SAS,de ligger an til alvorlig buklanding rett i DASS;)
Jeg savner også gode gamle Braathens SAFE.
Hadde ikke vert for Svenske suget tror jeg ville sett Braathens mye større en Norwegian idag.
Men som med mange andre bedrifter så forsvinner de med tredje generasjons eiere,dessverre:(
Begrund det !!

Hilsen
Ole

I DN står det følgende nå, er jo litt mer nyansert uttalelse:

– Stort sett all trafikk mellom Norge og Danmark er kansellert som følge av den ulovlige streiken, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Braathens til NTB.
Han understreker at det er flyginger operert av SAS Danmark dette gjelder. Nordmenn som skal reise andre steder, er altså ikke rammet.

Så lenge Cimber-rutene mellom KRS og CPH fortsatt flys er det jo fortsatt dumt å ikke spesifisere helt konkret...

SAS-ledelsen optrapper konflikten
SAS sætter tommeskruer på de strejkende og beder personalet om at aflevere adgangskort og uniformer

http://borsen.dk/nyhed/108386/

Hei Ole

Skal prøve å si hva jeg mener som er galt i SAS.

Splittet det opp alt for mange små datter selskaper som sender regninger til hverandre.
Til slutt blir det flyselskapet SAS som betaler regningene;)

Syns kommentaren til pressesjefen var litt tragikomisk:

Man kan ikke bare nedlægge arbejdet for sjov.

Selv om garvede danske CC kan være biske og militante, så er det jo tross alt forverrede arbeidsforhold de vil gjøre oppmerksom på.

Nei, ikke alle var kansellert. I alle fall to som gikk:

København SK 1461 0615 Innstilt SAS Braathens
København SK 1463 0710 Avreist 0715 SAS Braathens 38 Gate closed
København SK 453 0820 Innstilt SAS Braathens 38
København SK 455 0925 Innstilt SAS Braathens
København SK 1455 1015 Avreist 1138 SAS Braathens 36 Gate closed
København SK 457 1210 Innstilt SAS Braathens
København SK 1467 1315 Innstilt SAS Braathens
København SK 1469 1500 Innstilt SAS Braathens
København SK 461 1610 Innstilt SAS Braathens
København SK 1471 1745 Innstilt SAS Braathens
København SK 463 1810 Innstilt SAS Braathens
København SK 1465 1900 Innstilt SAS Braathens
København SK 473 2030 Innstilt SAS Braathens

Lurer forresten på om noen benyttet anledningen til å få en PIA- og B777- opplevelse i går i sitt ønske om å komme til København. Dette måtte jo i så fall ha vært et godt alternativ. Er dette en type flight som SAS kunne brukt til å få passasjerer over til CPH?

København Lahore PK 752 1830 Avreist 1848 PIA Pakistan Int. 53 Gate closed

Vet ikke helt om jeg skal slenge meg på her... men for egen del er det i alle fall slik at jeg velger bort SAS hvis jeg har muligheten. Delvis pga dårligere service enn f.eks. LH, og delvis pga de mange streiker man har opplevd. SAS har ikke noen spesielt god merkevare lenger. Jeg kan ikke bedømme konflikten, og selv om det er forverrede arbeidsforhold for de kabinansatte, er vel dette i utgangspunktet en noe "overpriviligert" gruppe i mange flyselskaper? Er dette definitivt en ulovlig streik har i alle fall ikke min forståelse.

Utrolig!!! I hvilken verden lever de danske kabinansatte??? De er tydligvis skap-belgiere eller skap-italienere (ikke de som driver med biler eller vin eller mat...) Nå er jeg for første gang fornøyd med at den norske delen har et annet navn...

Noterer at SK ikke har sendt ut en eneste kanselleringsmelding. Alle pax vi har som er rammet, der står det fortsatt HK i PNRen. Det er ikke så veldig bra, siden vi da ikke får mulighet å ta kontakt med våre kunder og informere dem om status. Vi har en liste, som oppdateres kontinuerlig av SK, over kansellerte flighter, men vi har ingen mulighet å finne hvem vi har booket på rammede flighter uten at SK sender kanselleringsmelding til oss.

Originally posted by BU662

Jeg ma si jeg er bare sjokkert at den danske ledelse ta det slik de gjör.

Denne konflikt ga fullt over kunder. Det finnes massevis av SAS Pax i AMS og MUC som matte overnatte i Terminalen fordi alle hoteller er fullbooked.

At ledelsen ikke vil forhandle med sine ansatte er en meget sterkt ting. Det viser en grunnholding. A kreve na uniformer, P- og adgangskort vil lede til faktum at i minst 10% av de ansatte vil levere dette inn. Dermed mister SAS flere kabinansatte, og vil ogsa etter den formelle enden av streiken bli tvunget a kansellere avganger.
Disse kanselleringer treffer ikke direkte den ledelse. De treffer bare de kunder.

Jeg for min del vil padleare-bat enn a bruke SAS DK over Skaggerak...

Dette er en ulovlig streik !, de ansatte må for F.. komme seg tilbake på jobb , så kan man evnt forhandle

Selv om dette en ulovlig streik ville jeg som Big Boss har gatt en skritt frem mot mine ansatte og ikke provosere de enda mere. Det har mye med lederstil a gjöre.

Dette vil koste SAS utrolig dyrt. Kunder mister tillitten i SAS. Sjekk hos Norwegian og finne at du kan ikke reise med de fra OSL til CPH för Söndag. Alle avganger idag, i morgen og pa Lördag er utsolgt! Det viser at de kunder forventer dette streiken vil forsette noen dager.

Må bare legge til en kommentar, Ola Dunk er som regel kortsint og en smule naiv. Husker at etter siste streik som var i Norge, SAS/SAS-BU så var det sååååå mange som ALDRI skulle fly mer med SAS...... Tenkte mitt den gang og skal si det ble fort tilgitt (glemt).

Og for Ola Dunk er SAS og SASBU det samme for dem, samme merkevare, tror nok ikke våre andre nordiske brødre og søstre er bedre?!

Så dessverre trenger dette ikke få den STOOOORE betydningen for SAS dessverre, det er min skeptiske mening :cry:

Jeg ma si jeg er bare sjokkert at den danske ledelse ta det slik de gjör.

Denne konflikt ga fullt over kunder. Det finnes massevis av SAS Pax i AMS og MUC som matte overnatte i Terminalen fordi alle hoteller er fullbooked.

At ledelsen ikke vil forhandle med sine ansatte er en meget sterkt ting. Det viser en grunnholding. A kreve na uniformer, P- og adgangskort vil lede til faktum at i minst 10% av de ansatte vil levere dette inn. Dermed mister SAS flere kabinansatte, og vil ogsa etter den formelle enden av streiken bli tvunget a kansellere avganger.
Disse kanselleringer treffer ikke direkte den ledelse. De treffer bare de kunder.

Jeg for min del vil padleare-bat enn a bruke SAS DK over Skaggerak...

Dette er en ulovlig streik. Og man forhandler ikke med grupper som driver med ulovlig aksjoner. Håpet må jo være at SAS ledelsen nå kjører løpet knall hardt. Få ryddet opp og lær de ansatte at streiker de ulovlig så får det konsekvenser. Tror et av problemene til SASDK er at de har tilgitt de tidligere streikene, mens de burde slått knallhardt ned på det.

Jeg er negativ til streik som våpen, da jeg mener at det har alt for destruktivt våpen. Men jeg har ikke noe problem med ansatte som bruker streik som verktøy i en LOVLIG konflikt.

Selv om dette en ulovlig streik ville jeg som Big Boss har gatt en skritt frem mot mine ansatte og ikke provosere de enda mere. Det har mye med lederstil a gjöre.

Noen ganger er det riktig å gjøre det, men i dette tilfellet når de ansatte bryter loven så må man vise hvem som bestemmer og hvor skapet skal stå!

Skal man gi etter for CAU sine krav så kan man vel legge ned anyway.

Dessuten så var det forhandlinger , og meklinger på gang http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12839 , men dette er det jo "ikke CAU" som står bak
men en Wild streik , give me a break...

Dette vil koste SAS utrolig dyrt. Kunder mister tillitten i SAS. Sjekk hos Norwegian og finne at du kan ikke reise med de fra OSL til CPH för Söndag. Alle avganger idag, i morgen og pa Lördag er utsolgt! Det viser at de kunder forventer dette streiken vil forsette noen dager.

Dette har med spillereglene i arbeidslivet å gjøre. Så lenge arbeidstakerorganisasjonen ikke forstår spillereglene og setter seg utover dem - og en rettskraftig dom - har den meldt seg ut av spillet. Derfor kan ledelsen sette hardt mot hardt. Det er tross ledelsen som er satt til å lede - ikke en tilfeldig fagforeningsrepresentant.

Men du har helt rett i at det er svært skadelig for enhver bedrift som har en slik konflikt.

De ender jo bare med å ødelegge for seg selv... Det kan umulig ha noe godt for seg for de danske kabin ansatte å drive på denne måten her...

Back