Re: Danskene forsøker igjen...
Akkurat kommet hjem etter en IAD-tur med SK1462 idag.
På mange måter er denne situasjonen nesten identisk med de vi opplevde blant flygerne ifjor: Man inngår en avtale som blir signert av begge parter.Denne er juridisk bindende for begge parter.Likevel velger arbeidsgiver å velge å bryte den inngåtte avtalen tvert og heller legge sine egne "fortolkninger" til grunn.Med dertil følgende "vennlig innstilling" fra de ansatte! Ledelsen i SKBU sa faktisk rett ut med et smil da de reiste seg fra forhandlingsbordet etter endt signering,at denne avtalen ville de ikke følge uansett! Slå den! De BA PÅ SINE KNÆR om resultatet.Mye taler for at nettopp disse to aksjonene kan være en medvirkende årsak til at ikke bare Petter Jansen,"Jøgge Lille" og Bernhard Richardsen ble vist utgangsdøren på en høflig måte.
Slik er faktisk situasjonen også nå for CAU: De inngikk en avtale med SAS.DK i november,som SAS nå har valgt å legge sine egne fortolkninger til grunn med det resultat at arbeidstid,slinger,etc. ikke er i nærheten av det som var forventet av CAU da avtalen ble underskrevet.SOS= Same Old Story!
Et annet punkt er at SAS.DK på egen hånd innfører et nytt system for utlegging av sommerferie.Tidligere har man hatt et rotasjonssystem med koder som i flere år fremover vil bestemme om man får sommerferie i en attraktiv periode eller ikke.Med attraktiv periode,les skoleferien.Man kan med andre ord ha en rimelig nøyaktig oversikt om når man får sommerferie i noen år fremover,dog ikke nøyaktig dato,men man kan planlegge.Veldig viktig med skolebarn og ektefelle med jobb andre steder.
Nå vil SAS.DK innføre et poengsystem der en av flere attraktive perioder vil påføre poeng.Med høy poengsum blir det uattraktiv ferieperiode neste år.Men man kan ikke vite om ferien avsluttes FØR skoleferien eller påbegynnes ETTER skoleferien.Praktisk talt enhver ferie blir umulig å planlegge unntatt på kort sikt.Med rotasjonssystemet kan man se hvilke andre som er i samme gruppe,og bytte internt,men med ansatte med vidt forskjellige poeng etter en stund (pga. noen tar bare halv ferie i en periode,osv.),så blir dette totalt umulig over tid.Så har du barn i skolen og er ansatt som CA i SAS.DK,så er en meningsfylt ferie med familie en saga blott!
Dette er en streik som SAS.DK har bedt om!Akkurat som ifjor! Just my 2 pence om dette.
Så over til den andre delen av problemet:Nå kan vi se virkningene av "Lindegaards Legat"! Det går "åt skogen" med et anerikt og stolt selskap.Oppdelingen har ført til at man har skapt "Legoklosser for blårussen".Man hadde i allefall en mulighet til å fly mange flighter med minimum crew da man hadde 2-2-3 inndelingen.Nå lammes hele trafikknett på et blunk.Dessverre,så har CAU (Crocodiles Are Us) sett at de har en mulighet til å kuppe det mest attraktive routesegmentet i SAS,nemlig Intercont.De jobber intensivt og i det stille for å kapre ALLE C/A-plassene i IC.Nå er det aldri mer svenske C/A å se på IAD,NRT og SEA-flightene.De har "sine egne" ruter ut fra ARN til EWR,ORD og PEK,og da for de "s'gu holde seg vække fra vores ruter!" Siste nå er at de forsøker å kjøpe bort de norske fra IC for så å sitte med hele kaka lenge før siste norske har sluttet om noen få år.Vi hadde et A330/340pilotmøte med ledelsen for IC og Fleet management på mandag,og der dukket det opp en del saker og ting som langt fra var særlig "oppbyggelige" for de som så for seg en viss ekspansjon på IC,og ikke minst fra Norge.Ingen nye fly før tidligst sommer 2008,og INGENTING fra OSL.Man "regner og regner,men finner ingen regningssvarende muligheter".
Vi kom oss avsted fra CPH just in time på tirsdag,med 10 C/A i kabinen,alle danske.Aksjonen var et faktum bare en halvtime etter at vi tok av.Det så lenge ut til at det ikke ville bli noen returflight fra IAD neste dag,men takk og lov; man hadde allerede 6 norske C/A på hotell i CPH,fordi de hadde kommet ned passivt fra OSL tidligere på dagen.Med disse pluss 2 uorganiserte dansker,så kunne 925 i går gå som normalt,og vi returnere med 926 som planlagt i går.Jeg var heldig som rakk SK1462,med tre uorganiserte dansker,evt. admin personer,i kabinen.Meget heldig.
Så spørs det hvor lenge ansvarlige personer i SAS' ledelse kan sitte å se på at dette gjentar seg og utvikler seg til en katastrofe.Det er en tragedie at ikke SKBU har halvparten av rutene mellom SVG,BGO og OSL,slik de har på OSL-ARN,og SAS.SE har på ARN-CPH. SAS.DK har også monopol på de andre SK-flightene fra Sverige til CPH.Tragisk nok,så er det den desidert DYRESTE (verdens dyreste) kabinen som råder på store deler av rutenettet når det var den billigste som skulle til enhver tid operere.Dette kan utelukkende skje pga. en ledelse som er redd for å ta tyren ved hornene.De frykter CAU,og det vet CAU!
Men praktisk talt alle andre i SAS Airline begynner å bli ikke så rent lite forbannet,ikke bare på CAU,men også baggasjehandlerne i SGS CPH.Det er stor oppfatning av at disse også saboterer på sin måte: Bare i februar i år måtte SGS OSL kjøre ut forsinket crewbagasje for over 100 000 kroner! I tillegg kommer vanlig pax bagasje.Dette var også tema på vårt møte på mandag,med en "task force"-leder fra NKF som hadde jobbet med dette problemet siden 2004! Vi har opplevd at crewbagasje fra en IC-flight ankommer flyet til OSL på tralle (fotografisk bevist!),men blir ikke lastet "fordi langruteflyet var kommet for sent inn".Her følger man ikke regler.Dette er ren sabotasje!
Nå må det bli slutt på SAS.DK! Flytt IC vekk,og la Østen-rutene begynne i ARN og Vesten-flygningene begynne i OSL. Så får CAU gjøre hva f... de vil!