Danskene forsøker igjen...

Re: Danskene forsøker igjen...

Originally posted by P.A. VIKING De få sas.dk flightene som faktisk går, er det med uorganisert CA's ?/G

Det finnes i hvert fall CA hos SAS/DK, som IKKE er organisert hos CAU. Er mange
CA i SAS/DK som har prøvd å jobbet - men stoppet av streikevakter osv.

Originally posted by Someone

Situasjonen virker helt fastlåst. Børsen.dk melder om at de ansatte ikke vil gå på jobb får en avtale foreligger og SAS ikke vil forhandle før de ansatte er tilbake på jobb

Alle avganger frem til klokken 14.00 imorgen er foreløpig innstilt.

Også ett spørsmål. Kan ett morselskap slå ett datterselskap konkurs? (praktisk og teoretisk) Vel studerer jeg økonomi, men det er mer finans enn jus jeg driver med så derfor spør jeg.

Og er SAS DK ett eget AS slik at det kan gjøres hvis det er mulig?

Umm, tekniskt sett kan väl en konkurs av ett bolag bara ske när skulderna överstiger egna tillgångar. Såvida SAS DK inte har skulder till moderbolaget eller någon annan, är konkurs begärt av SAS självt inte så aktuellt. Likvidation av ett dotterbolag däremot borde i teorin vara möjlig.

Originally posted by LN-KOG

SAS DK er nok et eget selskap siden det er det tidligere DDL.

SAS DK är underordnad SAS-konsortiet som i sin tur är underordnad SAS Danmark A/S, SAS Norge A/S och SAS Sverige AB som i sin tur är underordnad SAS AB... Så då antar jag att det är SAS AB som i slutändan bestämmer... men SAS legala struktur är bra invecklad och jag är ingen affärsjurist, så...

SASBraathens om streiken: "Ikke våre kunder, ikke vårt problem"

http://www.dn.no/forsiden/article1078818.ece?WT.svl=sistenyheter

Linken er død

Originally posted by LN-KOG

Linken er død

hmmm, jeg ser at DN nå har fjernet artikkelen:rolleyes:

...men takket være internet logget har jeg fått lagret den, men vet ikke om jeg har lov til å da legge den ut her så gjør da ikke det. Dessuten har jeg en liten mistanke om at det kan ha vært endel feilsitering inne i bildet og det var derfor artikkelen ble slettet

Men den ble lagt ut 07:48 og slettet ca 1 time senere

Forstår hvis SKBU har sagt dette, tror de begynner å bli lei av å høre på radioen at "alle SASBraathens flygninger mellom Oslo og København er innstilt", når de ikke flyr der engang..

Det står to sider i dagens trykte DN om den saken som det ser ut til at Someone refererer til med overskriften "SAS Braathens tar ingen ansvar". I ingressen står det at SAS Braathens fraskriver seg alt ansvar for passasjerer som rammes av SAS-streiken i Danmark. Kommunikasjonsdirektør i SAS BU siteres også på at "...det er ikke våre kunder og vår trafikk".

Originally posted by TOS

Det står to sider i dagens trykte DN om den saken som det ser ut til at Someone refererer til med overskriften "SAS Braathens tar ingen ansvar". I ingressen står det at SAS Braathens fraskriver seg alt ansvar for passasjerer som rammes av SAS-streiken i Danmark. Kommunikasjonsdirektør i SAS BU siteres også på at "...det er ikke våre kunder og vår trafikk".

Er ikke det litt å skyte seg selv i leggen da? For den gjennomsnittlige kunde er SAS SAS, et og samme varemerke...

SAS har jo etterhvert fått et mer og mer frynsete rykte.... dette utsagnet hjelper jo ikke akkurat på......

Originally posted by sirpjalle

Originally posted by TOS

Er ikke det litt å skyte seg selv i leggen da? For den gjennomsnittlige kunde er SAS SAS, et og samme varemerke...

SAS har jo etterhvert fått et mer og mer frynsete rykte.... dette utsagnet hjelper jo ikke akkurat på......

Det er jeg helt klart enig! Den menige mann/kvinne i gata bryr seg vel fint lite om det heter SAS Danmark eller SAS Braathens. For dem er nok SAS DK og SAS BU samme sak. Dette er kanskje vanlig praksis med slik ansvarsfraskrivelse, men det er kanskje noen som kan si noe om det er samme holdning i andre selskaper som har delt opp sin produksjon (f.eks. KLM og KLM Cityhopper, BA BA Citiflyer osv.)?

Originally posted by TOS

Nei og det er så j*vlig unødvendig, hadde det vært en lovlig aksjon, det er en ting. Men her er det folk som bruker ulovlige aksjoner for å få fram poenget sitt.. Hvis de ikke er fornøgd med stillingen og betingenlsene sine så bør de søke avskjed istedet for å ødelegge for alle andre..

Originally posted by Scanor

Nei og det er så j*vlig unødvendig, hadde det vært en lovlig aksjon, det er en ting. Men her er det folk som bruker ulovlige aksjoner for å få fram poenget sitt.. Hvis de ikke er fornøgd med stillingen og betingenlsene sine så bør de søke avskjed istedet for å ødelegge for alle andre..

Bare for å oppklare: Mener du at det ikke er å skyte seg selv i foten å fremheve at det ikke er SAS Braathens sine kunder? I så fall så skal vi som kunder ikke oppfatte SAS som et konsern og nettverksselskap, men SAS DK som et selskap, SAS BU som et selskap osv., og at SAS BU ikke tar ansvar for produksjon som gjøres av SAS DK/SE/INT om jeg går inn på sasbraathens.no og bestiller en reise som tar meg via f.eks. CPH?

Originally posted by TOS

Originally posted by TOS

Det er jeg helt klart enig! Den menige mann/kvinne i gata bryr seg vel fint lite om det heter SAS Danmark eller SAS Braathens. For dem er nok SAS DK og SAS BU samme sak. Dette er kanskje vanlig praksis med slik ansvarsfraskrivelse, men det er kanskje noen som kan si noe om det er samme holdning i andre selskaper som har delt opp sin produksjon (f.eks. KLM og KLM Cityhopper, BA BA Citiflyer osv.)?

Det er bare helt tragisk at Kommunikasjonsdirektøren i SAS Norge kan komme med slike uttalelser. Man skal selvfølgelig påpeke at aksjonen i Danmark ikke påvirker den norske produksjonen. Men å si at dette ikke er våre kunder er bare helt vanvittig.

Originally posted by amatør

Forstår hvis SKBU har sagt dette, tror de begynner å bli lei av å høre på radioen at "alle SASBraathens flygninger mellom Oslo og København er innstilt", når de ikke flyr der engang..

Da synes jeg de burde begynne med OSL s sine hjemmesider hvor SK- flyvninger til København konsekvent står med SAS Braathens som flyselskap.

26.04.2007
København SK 1461 0615 Innstilt SAS Braathens
København SK 1463 0710 Innstilt SAS Braathens
København SK 453 0820 Innstilt SAS Braathens
København SK 455 0925 Innstilt SAS Braathens
København SK 1455 1015 Avreist 1039 SAS Braathens 36 Gate closed
København SK 457 1210 Innstilt SAS Braathens
København SK 1467 1315 SAS Braathens
København SK 1469 1500 Innstilt SAS Braathens
København SK 461 1610 SAS Braathens
København SK 1471 1745 SAS Braathens
København SK 463 1810 SAS Braathens
København SK 1465 1900 SAS Braathens
København SK 473 2030 SAS Braathens

Nick F. , jeg er enig med dine uttalelser over. Artikkelen i dagens DN er drepende for SAS.
Hører nå mange her på jobben som daglig og ukentlig bruker SAS er lei hele selskapet og går over til å bruke Norwegian. På ruter til Skottland har CityFlyer fått ytterligere kunder både fra OSL og SVG.
Jeg vil si at dessverre så er uttalelsene til SASBraathens i sakens anledning ytterligere en bekreftelse på at det går mot en videre oppsplittelse av konsortiets.
Svenske regjeringen har fått god drahjelp her får planene med å selge seg ut av SAS.
Jeg tor de danske ansatte like godt kan gå igang med å danne en mimreklubb for tidligere SAS ansatte og se om det gir dem penger i kassen , om de ikke har gjort det allerede. Det er ikke bare det at bjellene har begynt i ringe for dem , de er iferd med å falle ned i hode på dem også.

SAS DK nå har sendt brev til de streikene om at de bes innlevere adgangskort og uniformer:exclamati

Og alle SAS DK flygninger er innstilt ut dagen

SAS IC vil fly unntatt SEA som er kansellert

Som reisekonsulent så har jeg hatt noen saker med SK-pax idag. En eller annen mindre smart komm.dir. har kanskje uttalt seg på den måten (feil mann på feil plass?), men det er ikke attityden hos SK Helpdesk, trafikk eller billettskranke på OSL. Nå har SK gitt oss lov å gjøre mye selv, og det hjelper vel at jeg presenterer et ferdig "case" for dem (ikke alle agenter som gjør det), men jeg har bare møtt hjelpsomhet og velvilje idag hos SK (innenfor fastsatte regler og prosedyrer såklart).

Urgent announcement: Only one SAS intercontinental flight out of Copenhagen
affected by illegal Danish strike

Despite the illegal action taken by Danish cabin crew, all intercontinental SAS
flights out of Copenhagen today are planned to operate as scheduled besides the
SK937 flight to Seattle. All passengers onboard the affected flight will be
redirected to their final US destination by the SK943 flight via Chicago.

SAS' intercontinental flights out of Copenhagen will be operated with assistance
from Norwegian and Swedish cabin crew to ensure passengers are not affected.

SAS' intercontinental flights operating out Copenhagen today (April 26, 2007),
as per schedule are:

SK909 New York (EWR), dep. 12.20
SK925 Washington D.C, dep. 12.20
SK983 Tokyo, dep. 15.45
SK943 Chicago, dep. 18.20
SK973 Bangkok, dep. 22.50

For up-to-date information regarding all SAS intercontinental flights, please
visit www.flysas.com.

All SAS intercontinental flights operating out of Stockholm are unaffected by
the Danish strike.

Selv om SAS INT opererer ut fra CPH så må det vel være et problem med feeder-trafikken. Hva gjøres der? Setter man inn kapasitet fra SE og NO på dette, eller kjører man med lav kabinfaktor på IC flygningene?

Back