Replying to Topic 'Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..'
	
	
		
		
			Originally posted by CKnei, det er jo klart - piloter er en helt annen RASE enn oss andre stakkars slitere. Den arbeidsgruppen må ikke måtte ha samme vilkår som oss vanlige dødelige, det er klart.
		
		
	 
Spoken like a true blåruss...
Pilotenes situasjon har ikke noe som helst med ENKELTINDIVIDENE å gjøre, men med YRKETS NATUR å gjøre. Det finnes knapt et mer mobilt yrke enn det å være flygende. I alle fall ikke nå lenger, for sjøfolk finnes det knapt fler igjen av i Skandinavia.
For bakkeansatte spiller det liten eller ingen rolle om det er SAS sverige eller SAS Braathens som flyr OSL-ARN.  Trafikken skal håndteres både på OSL og ARN uansett. Tilsvarende gjelder for alle flygninger mellom de skandinaviske landene. 
Og for blårussen i de respektive selskapene vil tapt produksjon til søsterselskapene bare bety at man har ytterligere argumenter for å skvise de flygende ved neste korsveg.
Men for de flygende spiller det en enormt stor rolle hvordan trafikken fordeles mellom selskapene, da dette gir direkte utslag i overtallighet. Dette utnytter SAS-ledelsen kynisk.
Kabinen i SAS har ikke klart å holde sammen (blant annet pga 3-2-2-avtalen), og de blir spilt opp mot hverandre for alt hva det er verdt. SKBU kabin har kuttet ned på sine avtaler så det virkelig svir, og er langt billigere enn CAU i DK. Og nå er NKF på krigsstien fordi det er SAS DK som flyr CPH-OSL. 
Dette spillet har pilotene - gjennom avtale med SAS som har kostet enormt i de kollektive forhandlingene i 2004 - klart å holde seg utenfor, ved å opprettholde sentral ansettelse, felles kollektivavtale felles senioritetsliste og med SAS sentralt som avtalemotpart. På denne måten kan man konsentrere seg om den eksterne konkurransen, som er sterk nok som den er, om man ikke i tillegg skal bli offer for konsernledelsens kyniske spill med arbeidsplassene.
Dette prøver nå SAS 
ensidig å endre på til tross for at pilotene har avtalefestet rett til ansettelse i SAS konsortiet. 
Dette er en full krigserklæring og kommer ikke til å aksepteres, og dette kommer SAS-pilotene til å slåss for til "the bitter end". For faktum er at passasjermarkedet er stort i Skandinavia, og om SAS og SAS Braathens går føyken finnes det alltid noen andre selskaper som kan ta over.
Så NEI, CK, dette har ikke noe med RASE å gjøre. Dette er kamp mot kynisk utnyttelse av arbeidplasser og en kamp mot utflagging av produksjon. Det eneste du oppnår med slike useriøse utspill er å sette deg selv og din egen yrkesgruppe i bås.
Lykke til i WF, og jeg håper for WFs fremtids skyld at du aldri kommer i en situasjon hvor du har behov for fleksibilitet fra WFs flygende. For med ditt utgansgpunkt er det dømt til å gå til helvete.