Replying to Topic 'Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..'

Originally posted by CK
             nei, det er jo klart - piloter er en helt annen RASE enn oss andre stakkars slitere. Den arbeidsgruppen må ikke måtte ha samme vilkår som oss vanlige dødelige, det er klart.

Til tross for at Pooh, FBU4EVER, Cloudius, Jumper og MD11 har skrevet utmerkede, klare gode innlegg har jeg ikke laert saa mye...for all del jeg er 100% enig med dere, mit poeng er at jeg selv har vaert "en annen RASE" og det betyr ikke at jeg ikke er vanlig doedelig, kun at jeg ikke er siviloekonom (helst fra BI...dem over BGO er ikke 100% akseptert maa en vite!!)
Bytt i ut "piloter" med "IT-nerder", teknikere, stuere, billett trykkere eller enhver gruppe innenfor SAS som ikke er sivilioekonomer (fra BI maa vite....!!!) og vi har alle faatt hoere at vi er en egen rase som ikke kan ha samme vilkaar som oss vanlige doedelige.....Vel CK du kunne nok ikke hatt tatt mere feil, hadde jeg faat samme vilkaar, dvs samme respekt for min utdannelse, som du tar som en selvfoelge at vi skal vise deg, saa hadde jeg kanskje jobbet i SAS den dag i dag.....men en av dine trosfeller(selvfoelgelig fra BI maa vite) i SAS HR fortalte meg, naar jeg hadde blitt akseptert som student ved University of Washingtons Master in Computer Science studie, at det var en utdannelse uten noen som helst verdi!!!, han fortsatte med aa fortelle at SAS nettopp hadde inngatt avtale om aa benytte SAP Personal Module i SAS Human Resourcses (Noe som i flyspraak er det samme som aa sette opp 3 daglige nonstop ruter til Lakselv med 747-400..!!!)....nei de trengte nok ikke noen med Master i Computer Science..!!!
Dette handler om et ord: RESPEKT.....kanskje litt om aa LYTTE ogsaa, la oss dvele litt med hvordan BI kandidater lytter:
Dette er skrevet av en som aldri har satt sine ben i et BI kurs:

Originally posted by dc-8-63
jeg kan ikke vaere mere uenig med deg Ck. web sidene til SASBraathens ser nydelige ut, men de datatekniske loesningene forblir paa amatoer basis. Et vellykket web prosjekt kommer fra en god balanse mellom oeknomene (distrubusjon og salg), web grafikere (look & feel og navigasjon) og IT profesjonelle (Koding, integrasjon med eksterne systemer)...og selvom BI kandidater tror at de kan allt om data etter amatoer kursene paa BI, saa feiler dette gang etter gang etter gang.....

Saa et svar fra en siviloekonom(fra BI maa vite): (Legg merke til at han ikke engang har lest hva jeg skrev om balansen mellom oekonomene, web grafikere og IT profesjonelle, men han har selv konkludert at jeg som IT profesjonell vil gjoere hele jobben: (kanskje slik han selv ville ha gjort det..!!)

Originally posted by storg
He he, nå er det sånn da at jeg faktis har disse "amatør" kursene fra BI og det vi lærer der er jo at greia må virke for at det skal være noe økonomi i det. Og nei en løsning lagd utelukkende av it-proffer hadde neppe vært bedre. Den ville virket helt strålende men ikke en vanlig "dødlig" kunde ville skjønt hvordan han skulle bruke den. Best resultat får man når man tar økonomiske og it-messige vurderinger sammen. Den "teknisk" beste løsningen er ikke nødvendigvis den økonomisk beste. Så man må finne balansen, SAS finner den balasnen så fort de får litt mer stabilitet i løsningen sin.
-storg

Selv tok jeg "amatoer kurs"i oekonomi ved Univserity of Washington, et semester, noe som som gav meg dyp respekt for oekonomenes profesjon, og en klar forstaaelse for at jeg kun kan det jeg trenger for aa kommunisere med en profesjonell oekonom. Jeg forstaar at jeg paa ingen maate kan erstatte en oeknom, derimot har jeg laert nok til aa respektere deres profesjon.
Det er absolutt ikke gjensidig, dessverre....og det er nettopp kjernen i den utfordringen SAS staar over for. Ikke bare med pilotene, de er bare "ukens utvalgte".......
Har noen undret seg over det faktum at det er en gruppe som aldri er "ukens utvalgte" ?
Gruppen som gav oss:
- Snowflake.....
- Som er beloenner seg selv med heftige bonuser, selv naar selskapet taper penger.
- Som ikke er villige til aa diskutere kostnadene ved aa plassere medlemmer av den samme gruppen paa SAS utestasjoner med hus, bil og selv loenn til ektefelle ??

Originally posted by CK
ok ok - jeg skjønner at jeg som en "seniløkonom/blåruss" intet har å si. Jeg begynner nesten å lure på om de ensidige angrepene på MIN yrkesprofesjon fra en annen innen bransjen nettopp beviser min - bevisst - sleivete kommentar?

....uff uff uff stygt overtramp....noen forsoekte aa stille spoersmaal ved den gruppen som alltid staar foerst naar kritikk av andre grupper utdeles....
Naa skal det sies at CK tok seg fint inn, og svarte bra....men hans foerste reaksjon er dessverre typisk.....og viser alltfor klart en mangel paa respekt for i denne omgang pilotene i SAS......noe jeg, etter aa ha floeyet 100+ flyselskaper til naemere 400 destinasjoner, og alltid (i fra 1961 ) alltid feolt meg trygg med en SAS Pilot bak spakene....det krever respekt CK !!!
Avsluttningsvis foer jeg snubler ned fra min lille kommentar stol.....Dessverre er SAS den eneste bedrift i Norge som har faatt foelgende PROTOKOL FOERT bemerkning under loennsoppgjoer mellom "flyvende" og SAS...."Husk at dette dreier seg mennesker!!"
Meglingsmannen holdt SAS sine representanter tilbake, og protokollfoerte dette...!!
Det skulle aldri aldri ha skjedd!!!
Good night and Good luck!