• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
For oss osm har vært igjennom utallige omstillinger og omstruktureringer er det ingen overraskelse at pilotene "gråter" når de får vite at de er ønsket som arbeidstakere i vår danske Sas avdeling.

http://www.boarding.no/art.asp?id=19932

Har de ennu ikke skjønt at flybransjen er i en voldsomm omstilling og at ALLE, inklusive pilotene, må bidra til å holde kostnadene nede.:naughty:

Replying to Topic 'Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK..'

nei, det er jo klart - piloter er en helt annen RASE enn oss andre stakkars slitere. Den arbeidsgruppen må ikke måtte ha samme vilkår som oss vanlige dødelige, det er klart.

Jeg er tilhenger av man skal uttrykke seg rimelig konstruktivt når man først uttaler seg. Spesielt når man går inn på områder som man ikke kan så mye om.

Det er ganske spektakulære og nedsettende angrep dere kommer med, og det viser til fulle hvor lite dere vet/ønsker å vite.

Da jeg begynte å lese/skrive på dette forum var det fordi jeg trodde det kunne være givende i.f.t. å høre hva andre mener. Enten det nå var passasjerer, spottere, stuere, ATC eller hva det måtte være. Jeg er flyger av yrke og ønsket også å dele min kunnskap om min del av bransjen til dem som evt. måtte være interessert.

Noen flygere har på dette forum forsøkt å gi et litt bedre bilde av situasjonen. Dere svarer med angrep av værste sort og hevder at vi tror vi er så mye bedre enn alle andre. Hva i H...... bygger dere det på?!?!

Det vi nå kjemper mot her i Skandinavia er et problem som gjelder luftfarten i hele verden.

Men det ønsker dere jo ikke å vite så mye om. Jeg har visst kommet til feil forum.

Cloudius

Originally posted by CKnei, det er jo klart - piloter er en helt annen RASE enn oss andre stakkars slitere. Den arbeidsgruppen må ikke måtte ha samme vilkår som oss vanlige dødelige, det er klart.

Spoken like a true blåruss...

Pilotenes situasjon har ikke noe som helst med ENKELTINDIVIDENE å gjøre, men med YRKETS NATUR å gjøre. Det finnes knapt et mer mobilt yrke enn det å være flygende. I alle fall ikke nå lenger, for sjøfolk finnes det knapt fler igjen av i Skandinavia.

For bakkeansatte spiller det liten eller ingen rolle om det er SAS sverige eller SAS Braathens som flyr OSL-ARN. Trafikken skal håndteres både på OSL og ARN uansett. Tilsvarende gjelder for alle flygninger mellom de skandinaviske landene.

Og for blårussen i de respektive selskapene vil tapt produksjon til søsterselskapene bare bety at man har ytterligere argumenter for å skvise de flygende ved neste korsveg.

Men for de flygende spiller det en enormt stor rolle hvordan trafikken fordeles mellom selskapene, da dette gir direkte utslag i overtallighet. Dette utnytter SAS-ledelsen kynisk.

Kabinen i SAS har ikke klart å holde sammen (blant annet pga 3-2-2-avtalen), og de blir spilt opp mot hverandre for alt hva det er verdt. SKBU kabin har kuttet ned på sine avtaler så det virkelig svir, og er langt billigere enn CAU i DK. Og nå er NKF på krigsstien fordi det er SAS DK som flyr CPH-OSL.

Dette spillet har pilotene - gjennom avtale med SAS som har kostet enormt i de kollektive forhandlingene i 2004 - klart å holde seg utenfor, ved å opprettholde sentral ansettelse, felles kollektivavtale felles senioritetsliste og med SAS sentralt som avtalemotpart. På denne måten kan man konsentrere seg om den eksterne konkurransen, som er sterk nok som den er, om man ikke i tillegg skal bli offer for konsernledelsens kyniske spill med arbeidsplassene.

Dette prøver nå SAS ensidig å endre på til tross for at pilotene har avtalefestet rett til ansettelse i SAS konsortiet.

Dette er en full krigserklæring og kommer ikke til å aksepteres, og dette kommer SAS-pilotene til å slåss for til "the bitter end". For faktum er at passasjermarkedet er stort i Skandinavia, og om SAS og SAS Braathens går føyken finnes det alltid noen andre selskaper som kan ta over.

Så NEI, CK, dette har ikke noe med RASE å gjøre. Dette er kamp mot kynisk utnyttelse av arbeidplasser og en kamp mot utflagging av produksjon. Det eneste du oppnår med slike useriøse utspill er å sette deg selv og din egen yrkesgruppe i bås.

Lykke til i WF, og jeg håper for WFs fremtids skyld at du aldri kommer i en situasjon hvor du har behov for fleksibilitet fra WFs flygende. For med ditt utgansgpunkt er det dømt til å gå til helvete.

Hvis skribentene i denne lenken tar seg bryet med å lese andre innlegg fra folk med førstehåndskunnskap vil man kunne slippe å sleivspark som vi ser her. At enkelte har et "kompleks" mot flygere får så være, men det er neppe dem som har tatt en grunnutdannelse som i dag koster den enkelte fra kr 800 000 til kr 1 200 000 (privatfinansierte, ikke statssubsidiert som det meste av sivil utdannelse i Norge er) for å komme frem til jobbintervju hos et flyselskap med mindre lønn og dårligere vilkår enn mange ansatte i dagligvarebransjen har. For den investeringen kan man i det minste forlange et snev av jobbsikkerhet og karrieremuligheter når en etter mange års slit kvalifiserer seg inn i de mer seriøse deler av bransjen, ikke at en blir en evig salderingspost for karrierekåte økonomer. Så guys... "mind your own business", eller still saklige spørsmål.

Videre er det ikke bare i luften det er konkurranse. Det gjelder også fora som dette. Ved et synkende saklighetsnivå vil brukere migrere til sakligere fora - men det vet selvfølgelig de mer konkurranseorienterte av dere :spin:

Forøvrig vil markedet for flygere bli bedre. Det er stor etterspørsel etter kvalifiserte flygere (sjekk ditt eget selskap, CK, og hva dere må ut med i instruktørkostnader for utvidet linetraining i forhold til andre selskaper som får tak i mer kvalifiserte flygere. I tillegg er det nå en stor andel utlendinger som ansettes i Widerøe. Hvor mange av disse tror du blir kapteiner før de har sluttet for å begynne i et større selskap nærmere sitt hjemsted? Det medfører evige skoleringskostnader, eller at dere må tilby - ja tilby, ikke fremforhandle, bedre vilkår for de ansatte slik at WF blir et karrieremål i stedet for et karrieresteg for flere unge flygere neste gang større skandinavsiske selskaper ansetter igjen). SAS Braathens har ikke vilkår eller visjoner nok til å beholde alle flygerene sine; det er mange - både kapteiner og styrmenn - som er på intervjuer til bedre betalte og mer stabile jobber i Asia og Midt-Østen i disse dager. Konkurransen gjelder også for å få tak i de ansatte. Tilbud og etterspørsel...

Originally posted by Cloudius

Det vi nå kjemper mot her i Skandinavia er et problem som gjelder luftfarten i hele verden.

Men det ønsker dere jo ikke å vite så mye om. Jeg har visst kommet til feil forum.

Cloudius

Jeg synes det er fint at man har personer med forskjellig bakgrunn og med interesse for luftfart. Jeg haaper at du fortsatt kommer til aa bidra her paa forumet.

Jeg har i8ngen problemer med aa forstaa at flygerne i SAS oensker aa holde paa de arbeidsvilkaarene og godene de har opparbeidet seg. Jeg ser ogsaa problemet med den kostnadsmessige siden av saken. HVordan man skal loese disse to tilsynelatende motstridende problemene er nok ikke saa lett. Det er nok ikke her vi loeser disse problemene uansett... Det er nok ikke spesielt konstruktivt aa slenge ut nedsettende karakteristika over hverken den ene eller andre siden.

Hvorfor oensker man aa overfoere pilotene til de respektive underselskapene..? Mister man ikke da den fleksibiliteten man (kanskje?) har i SAS-konsernet hvor piloter fra hist og her kan brukes dersom det oppstaar knapphet et sted? Jeg har ogsaa faatt inntrykk av at slik SAS er organisert naa saa mister man muligheten til aa sette inn en maskin fra f.eks. SAS SE i Norge om man faar mangel paa maskiner (og det kan vel av og til virke som om planlagte flygninger er i overkant ambisioese i SAS BU jfr. tidligere diskusjoner).

For å avsløre min uvitenhet:

Hva er "blåruss" for noe?

Tjener piloter mindre enn ansatte i dagligvarebransjen?

Originally posted by Hurum

For å avsløre min uvitenhet:

Hva er "blåruss" for noe?

Tjener piloter mindre enn ansatte i dagligvarebransjen?

Blaaruss = oeknonom (eller mer spesifikt, siviloekonom. Dette er en viktig presisiering....;) )

Jeg vet ikke hva piloter tjener.

"Jeg har i8ngen problemer med aa forstaa at flygerne i SAS oensker aa holde paa de arbeidsvilkaarene og godene de har opparbeidet seg. Jeg ser ogsaa problemet med den kostnadsmessige siden av saken."

Skjønner nok hva du tenker, men det er ikke dette det dreier seg om.

Pilotene har gitt innrømmelser i flere hundre millioners-klassen. Faktisk like mye og MER ENN ledelsen ba om! Så kom ikke å si at også vi skal bidra i omstillingen, for det gjør vi til de grader!

Som nevnt fikk "ledelsen" det de ba om og det ble skrevet Kollektivavtale. Nå sier ledelsen rett ut at de ikke føler seg bundet av den, og at de gjør som de selv vil!

Er det da rart at situasjonen eksploderer??

Cloudius

Originally posted by TOS
siviloekonom.

Også ofte titulert som "Seniløkonom" i min bransje. :p

Så guys... "mind your own business", eller still saklige spørsmål.

Aner ikke om dette er et saklig spørsmål, for denne diskusjonen betrakter jeg fra et sted langt til side for sidelinjen....., for å si det sånn, men: Hvorfor er det stort sett forbundet med bråk av et eller annet slag så snart forkortelsen SAS dukker opp et eller annet sted? (Eller har jeg misforstått....)

Kanskje det var på høy tid å ta frem DNL, DDL og ABA igjen?:sarc

ok ok - jeg skjønner at jeg som en "seniløkonom/blåruss" intet har å si. Jeg begynner nesten å lure på om de ensidige angrepene på MIN yrkesprofesjon fra en annen innen bransjen nettopp beviser min - bevisst - sleivete kommentar?

Når all annen produksjon i konsernet enten skjer i units eller i common functions, hvofor skal da piloter (som eneste yrkesgruppe?) være ansatt på konsernnivå? Nå kan man selvsagt sette spørsmålstegn ved om oppsplittingen av SK i fire enheter var noe lurt trekk. Som det blir påpekt gir det ikke akkuratt den beste utnyttelsen av fly og personell, og det er mange funksjoner som opprettes i alle enhetene som kunne vært samlet, men det er en annen diskusjon og saken er nå engang slik at SK er delt, så hvorfor ikke også pilotkorpset? Det at yrkesgruppen er så internasjonal og mobil tror jeg ikke helt på - hvor mange norske SAS-piloter som jobber på interkont (som går fra ARN eller CPH) bor i Danmark eller Sverige? Selv Jörgen Lindegård måtte flytte til Stockholm der hovedkontoret er når han fikk jobben. Om jeg skulle velge å ta en jobb ved HQ, måtte jeg ha flyttet.

Jeg sier ikke at piloter er udugelige og overbetalte busssjåfører, og jeg bestrider ikke at det er en kostbar utdanning og et høyst stress- og ansvarsnivå. På ingen måte, men det jeg setter spørsmålstegn ved er pilotforeningenes vilje til omstilling. Det er en kjennsgjerning at det ofte (jeg sier ikke alltid!) er pilotforeningene som skaper problemer. Se bare på WF, SAS Braathens og andre. Det er heller ike så rart - det finnes vel knapt noen yrkesgruppe i flyselskaper som har større makt. Ingen piloter - ingen fly som går. Om vi i administrasjonen skulle la være å komme på jobb, vil flyene allikevel gå...

I den strenge konkurransesituasjonen vi har - der kundene helst ikke vil betale for å transporteres med høyt utdannede, topptrente piloter og kabincrew, i moderne flymaskiner til noen hundre millioner kroner stykket, på et rutenett som er tilpasset, der connections virker og der det gis service og kvalitet i alle ledd - ja da må kostnadene ned og alle - både "kontorrotter" og "busssjåfører" må være effektive og være villige til omstilling. Ledelsen (dette store stygge fyordet) krever ikke omstilling og kostnadskutt for å jævles - men fordi marginene er så små, og skal vi overleve i den beintøffe konkurransen må vi innse at det ikke er 1970/80-årenes glade dager lenger. Vi er i en ny tid, der mye av romantikken, glamouren og mystikken i vår bransje er borte - vi er i transport!

Så Cloudius og dere andre - vi vil gjerne ha dere med fremover - det er jo den eneste måten dre kan "lære oss opp". Bare se på den innsatsen som ATC-gutta har gjot for å lære oss opp. Jeg tror den ensidig negative holdningen mange (meg selv inkludert) hadde overfor "gutta i Røyken" nå er erstattet av et mer differensiert syn, takket være konstruktive og forklarende innlegg fra folk på innsiden. Så får jeg heller leve med at MIN yrkesgruppe mobbes - vi har ganske tykk hud (særlig på fingrene, man får det av å taste på regnemaskiner og telle bønner hele dagen.... :D )

Originally posted by CK
Så Cloudius og dere andre - vi vil gjerne ha dere med fremover - det er jo den eneste måten dre kan "lære oss opp".

CK: Jeg ønsker ikke å "lære deg opp". Jeg vet jo ikke engang hvem du er eller hva du jobber med. Det jeg reagerte så kraftig på var de vedvarende anklagene om at vi ikke ønsker å bidra til å senke kostnadene og at vi er "en annen rase som ikke vil ha samme vilkår som vanlige dødelige". Faktum er at vi sannsynligvis har bidratt mer enn du kan forestille deg. Ved siste korsvei var faktisk pilotene villig til å gå lenger ned i lønn enn hva SAS ville akseptere! Høres ganske sykt ut, eller? En nyansatt styrmann i Norwegian har jeg forstått tjener 100-150 000,- mer enn tilsvarende i SAS.

Kansje var det et snev av ironi som jeg ikke oppfattet, men når man har hørt det nok ganger så er det ikke artig lenger.

Igjen: jeg er gjerne med på (hete) konstruktive diskusjoner, men dette er på (over) grensen til personangrep, og det er jeg ikke med på.

Ellers vil jeg si at sammenligningen med bussjåfører er litt artig. Det menes ikke bokstavlig regner jeg med, men jeg gjorde likevel en liten sammenligning. Blue1 har jeg hørt muligens skal fly Oslo-Helsinki. Sett at jeg mister jobben fordi Blue1 tar over vår flyging. Dersom valget står mellom jobb som styrmann i Blue1 og det lokale busselskapet, så vil jeg ha mer fri og tjene nesten 60-100 000,- mer som bussjåfør!

Er det dit vi vil?

Jeg tror ikke vi kommer dit enkelt og greit fordi det begynner å bli pilotmangel. SAS har bare ikke skjønt det enda.

Når det gjelder flytting av piloter til respektive land, eller bolagisering som det kalles i SAS, så er det en felles holdning om det skal IKKE skje. Dette har nemlig ingenting med kostnadreduksjoner å gjøre, men et ønske om å knekke foreningen i så små biter at de ikke har noen påvirkning lengre. Personlig streiker jeg heller SAS konkurs og søker meg jobb et annet sted.

Hadde man gjort det bare for å redde "sinnsykt bra" vilkår, eller kan det hende at det ligger andre og bedre motiver bak?

Cloudius

Jeg har fulgt disse pilot og kabin debattene med interesse over en tid og jeg må si meg både imponert og samtidig litt trist over de så forskjellige oppfatninger det er av situasjonsbildet.
Imponert i de tilfeller der det er så åpenbart forskjellig ståsted og virkelighetsoppfatning at det ikke er hverken ønske eller snakk om dialog, men heller monolog på hver sin kant.
Trist i de tilfeller der spesielt piloter uttaler at her skal det kjøres på SIN linje til siste slutt. For meg blir dette litt "Leve Toten, Skit i Norge"

Det er hevet over enhver tvil om at både pilot- og kabinforeninger har bidratt veldig mye til de besparelser SAS har sett så langt, men det som disse gruppene ikke synes å ta inn over seg er at det eneste som kommer til å være konstant i framtiden er en kontinuerlig endringsprosess for å holde selskapet de jobber i konkurransedyktig, og da samtidig være med på å gjøre arbeidsplassene for så mange som mulig sikre.

Lenger opp i denne tråden skriver Jumper " SAS Braathens har ikke vilkår eller visjoner nok til å beholde alle flygerene sine; det er mange - både kapteiner og styrmenn - som er på intervjuer til bedre betalte og mer stabile jobber i Asia og Midt-Østen i disse dager. Konkurransen gjelder også for å få tak i de ansatte. Tilbud og etterspørsel..."

Ja det er selskap som tilbyr bedre lønner, men ikke om man regner per fløyne time.
Emirates er et slikt selskap. Der flyr pilotene nesten uten unntak mer enn 900 timer per år, mens SAS piloter i dag produsere langt færre flytimer.
Mye av SAS pilotenes arbeidstid gå i dag bort til Passiv flyging, noe som må koste enormt mye for SAS.

At SAS nå vil samle pilotene under hvert selskaps paraply er vel helt naturlig, organisasjonsmessig sett. På det viset kan man forhåpentligvis få til en bedre drift. Fast basestruktur hvor de piloter som flyr ut fra f,eks CPH bor der og ikke har behov for passiv flyging for å komme seg på jobb etc.

Det hakkes også mye på LEDELSEN av mange i forumet. Som leder og tar jeg(som CK m.fl) ikke det så tungt. Her finnes det mange hardtarbeidende og dyktige mennesker som gjør så godt de kan, med arbeidsuker som oftest er nærmere 60-65 timer som regel. Ikke er det mange av disse som klager sin nød, selv om avlønningen gjerne er betydelig lavere enn f,eks pilotenes. De fleste på dette nivået som jeg kjenner godt har en brennende interesse både for sin jobb, medarbeidere og luftfart.
Det som jeg tror er viktig nå framover er at alle yrkesgrupper i SAS konsernet prøver å komme seg litt over sitt eget nivå og spørre seg hva som er best for helheten slik at alle har en jobb å gå til neste år også. Muligens må vi jobbe mer, men mest sannsynlig er det de som evner å jobbe smartere og mest effektivt som til slutt vinner.
Det finnes et utall av selskap der ute som mer enn gjerne tar over.

Jeg skrev denne kommentaren i en annen traad, men den har kanskje mer relevans her:

Ja, bransjen er i endring. Vi gaar fra flyving til transport. De Uvaskede Massene i grillderesser vil ikke betale for kvalitet og sikkerhet - de vil ha den luftbaarne versjon av Sputnik og Grandiosa. Kan de faa bedre er det fint, men de vil fortsatt ikke betale ..

Derfor ser vi slike historier. Og derfor faar vi denne tilsynelatende endeloese rekken av konflikter mellom flyselskapsledelse og grupper av ansatte. Som piloter. Hvor noen tjener bra og noen tjener daarlig. Som paa Tristarene vaare, hvor Kaptein Henry med flere hundre tusen dollar i loenn deler cockpit med annenpilot Patrick, som tjener (tjente - jeg ble jo laid off) mindre enn meg - og marginalt mer enn de Swissport-ansatte som laster flyet. Patrick ble ogsaa laid off - to ganger paa en maaned - og tilbakekalt begge ganger. Vet ikke om han fortsatt er i bolaget.

Det er ekstremitetene her som 'dreper' alt og alle. Det er vanskelig aa faa sympati naar man tjener saa mye som en eldre kaptein gjoer, og 'the general public' er lykkelig uvitende om hvor lite enkelte piloter faktisk tjener. Et mer utjevnet loennsnivaa (hoeyere startloenn og lavere toploenn) hadde kanskje vaert noe alle hadde tjent paa.

Og selvfoelgelig historier om toppledelse som beloenner hverandre med akseopsjoner, bonuser og annen morro er selvsagt heller ikke spesielt inspirerende....

Originally posted by Cloudius..............

Sett at jeg mister jobben fordi Blue1 tar over vår flyging. Dersom valget står mellom jobb som styrmann i Blue1 og det lokale busselskapet, så vil jeg ha mer fri og tjene nesten 60-100 000,- mer som bussjåfør!

Er det dit vi vil?..........

Cloudius

Er ikke så sikker på at det nødvendigvis er dit vi vil, gitt at markedet tillater bedre vilkår. Imidlertid tror jeg gjerne det er dit vi skal, gitt dagens markedsforhold, slik de på en god måte beskrives av f.eks. CK med flere. I alle fall for en periode. Det er mange ferske piloter som nesten betaler for å fly, bare de får tilegne seg flytimer. Markedet bestemmer (heldigvis). Jeg er ikke pilot, derimot (senil)ingeniør med økonomisk høyskole på toppen og med lenger ansiennitet i flyselskap enn alderen på mange av deltakerne på forumet. Ser ikke bort fra at pilotene anser meg ikke å være meningsberettiget. OK, jeg har rygg, og tilstrekkelig yrkeserfaring, til å tåle det.

Tror nok ikke det er snakk om å kjøre BARE SIN linje. Som tidligere nevnt så har vi vært ekstremt opptatt av dialog og løsninger i fellesskap. Når selskapet sier seg fornøyd og skriver avtale burde vel alle være fornøyd?

Når så selskapet plutselig bryter gjeldende avtaler, hva gjør man da?

Jeg er enig i at alle må bidra. Som regel mer enn man kunne tenkt seg i utgangspunktet. Men alle kommer vi til et punkt hvor man MÅ ta et standpunkt og stå for det, enten vi er høvdinger eller indianere. Som leder får du mange innspill i en beslutningsprosess, og til slutt må du bestemme deg for hva du synes er best og gå for det. Dette gjelder menigmann også.

Eller er det slik at hver gang du tar en avgjørelse og sier "slik blir det" (noen ganger med skikkelig trykk) så blir det som "Leve Toten, Skit i Norge"?

Til slutt et lite forsøk på å komme kritikerne i møte: Hvilke betingelser synes dere vil skal ha? Hva har vi som vi absolutt må gi fra oss? Og ikke minst: Hvilken nedre grense skal vi definere? Fyr løs. Jeg vil gjerne høre. (Helt sant).

Cloudius

"Jeg er ikke pilot, derimot (senil)ingeniør med økonomisk høyskole på toppen og med lenger ansiennitet i flyselskap enn alderen på mange av deltakerne på forumet. Ser ikke bort fra at pilotene anser meg ikke å være meningsberettiget. OK, jeg har rygg, og tilstrekkelig yrkeserfaring, til å tåle det."

Du er absolutt meningsberettiget! Jeg vil VELDIG GJERNE høre dine synspunkter. Meninger er sjelden et problem, kun måten de blir fremført på

Til dere piloter .. Jeg har faktisk forståelse for at dere ikke ønsker å miste rettigheter og karierremuligheter, samtidig som jeg har forståelse for at SAS ledelsen ønsker å få best mulig lønnsomhet ved å ha lavest mulig kostnad per flytime.
Vi vet at de selskapene som gjør det best i Europa og verden forøvrig har piloter som tjener bedre enn hva SAS piloter gjør, men de flyr og produserer da også betydelig mer. Både Ryanair, Emirates og Qantaspiloter flyr 900+ timer i året, noe som muligens er max opp mot hva internasjonale regelverk tillater. Om dere kommer opp på disse nivåer tror jeg ikke at det vil være så mye turbulens fra ledelsens side lenger, og man kan få ro og tenke ekspansjon igjen.
Så er dagens spørsmål som jeg har stilt i flere andre poster, men som tydeligvis ingen ønsker å svare på: Hvor mange timer flyr dere i året? Noen som kan svaret ?

SKBU ligger vel på rundt 650 (mellom 600 og 750 etter husk'en)

Klart det er dautid å fly norske piloter med MD kompetanse til f.eks ARN hver gang til de skal på jobb.

Man kan vel fortsatt beholde bidding og ansinitet for langrutene.

/G

Back