Dakotanorway LN WND!

ENTO

ScanFlyer Silver
Har aldri sett Dakotanorways LN WND så høyt noen gang . Den var hyret inn i ettermiddag for fallskjermdropp over utkanten av Sandefjord. Trodde ikke denne maskinen kom over 1000 fot. Det er ihvertfall min erfaring etter i alle år sett den s t r y k e over hustakene her nede. Den må ha vært i en høyde på 8-9000 fot. Utrolig !? Det var nok deilig for nåla på høydemåleren å få strekt seg litt !!
 
Last edited:
Re: Dakotanorway LN WND !

Har aldri sett Dakotanorways LN WND så høyt noen gang . Den var hyret inn i ettermiddag for fallskjermdropp over utkanten av Sandefjord. Trodde ikke denne maskinen kom over 1000 fot. Det er ihvertfall min erfaring etter i alle år sett den s t r y k e over hustakene her nede. Den må ha vært i en høyde på 8-9000 fot. Utrolig !? Det var nok deilig for nåla på høydemåleren å få strekt seg litt !!


Det er jo forskjell på rundflyginger... Du vet: "passasjera skal ha god ytsikt.."
og fallskjermhopping.... Ikke bra å hoppe fra 1000 fot

Det er vel mere mangel på trykkabin enn flyet selv, som begrenser hvor høyt de går.

Hvor høyt fløy DNL og BU og FOF og SAS da DC-3 var rutefly ?
 
Last edited:
Re: Dakotanorway LN WND !

En person kan puste relativt greit opp til 10000 fot, så jeg vil neppe tro at de går noe høyere enn det. Som referanse så ligger normalt trykket inne i trykkabinen på de fleste fly på 8000 fot.
 
Re: Dakotanorway LN WND !

Søren, var ikke med å hoppe fra dakotaen idag. :-(

Vanligvis hopper vi fra 12500 fot. Men av og til går vi av på 15.000 fot, men da må vi gå av innen 10 minutter etter vi passerte 13.000 fot på vei oppover og hoppeflyet skal være turbinfly da det går raskere opp. Alle høydene oppgitt i havsnivå.

Og det går fint å fly opp til 20.000 fot uten trykkkabin og har O2-maske på og ta av den når man hopper.

I 2007 i Thailand hvorav ca 15 nordmenn var med å bygge verdens største formasjon i frittfall på 400 personer, da hoppet de av i 28.000 fot og uten O2 med i frittfall. Så det går greit å fly uten trykkabin på Herkules i store høyder. Flymannskapet bruker O2-maske nesten hele vei opp og ned.
 
Last edited:
Re: Dakotanorway LN WND !

Den var hyret inn i ettermiddag for fallskjermdropp over utkanten av Sandefjord. ..

Ikke ofte Dak'en gjør den slags nei! Må ha vært artig å se. :)

Men hvor i utkanten av Sandefjord var det dette skjedde? Ved Torp? Og hva var anledningen? Vanligvis er det jo twotteren LN-JMP som løfter fallskjermfolket, og da skjer det jo over Jarlsberg.
 
Re: Dakotanorway LN WND !

Har fint klarat 9500ft i en C172 och hade sällskap av ett hoppflyg däruppe.
 
Re: Dakotanorway LN WND !

Ikke ofte Dak'en gjør den slags nei! Må ha vært artig å se. :)

Men hvor i utkanten av Sandefjord var det dette skjedde? Ved Torp? Og hva var anledningen? Vanligvis er det jo twotteren LN-JMP som løfter fallskjermfolket, og da skjer det jo over Jarlsberg.

Det er kar som bor på en gård på Furustad vest for Sandefjord som hopper fallskjerm. Han ber inn sine hoppkolleger på fest hver høst hvor ankomsten skjer luftveien, derfor denne seansen.
 
Re: Dakotanorway LN WND !

Det er jo forskjell på rundflyginger... Du vet: "passasjera skal ha god ytsikt.."
og fallskjermhopping.... Ikke bra å hoppe fra 1000 fot

Glimrende svar... ha.ha.ha ! Som om sjefen sjøl skulle sagt det. (Harald Heide Steen jr.)
 
Re: Dakotanorway LN WND !

Den nevnte høyden for fallskjermhoppet var nok vanlig cruise dengang Dakota'n var rutefly.

DC-3/C-47 har "service ceiling" på 24.000' - sikkert bare testpiloter som trengte vite hvor lang tid det tar å klatre dit... Småfly med normalaspirert motor pleier klare ca 14.000'. Rate-of-climb går ned med høyden, slik at de øverste noen-tusen føttene tar lengre tid enn de nederste.

Over 10.000' er oksygen påbudt for piloter. Passasjerer vil oppleve ubehag etter noen tid over 10.000' og få problemer en stund over 15.000'. Nyttig info om hypoxia.

Hmmm. Får meg til å lure på hvilke høyder f.eks DC-4 brukte over Atlanteren.
Auda, kanskje best å vente med all googlingen til man kommer hjem...:rolleyes:
 
Back
Top