• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bakseteakrotur i T6- Harvard LN WNH fra Torp

stefan

ScanFlyer Blue
I Januar var jeg så heldig at jeg fikk en kjempeflott 30 årsgave av en gjeng venner- Sitte på med en T-6 Harvard (LN-WNH) som flyr Akro.
Sist helg ble gaven endelig gjennomført og det var FETT!
Dagen begynte med noe usikkerhet rundt drivstoffsystemet og manglende trykk/advarsel om potensielle farer, men flyet ble fikset og prøveflydd og plutslig var det min tur til å hoppe i baksetet.
Fallskjermen ble tatt på, Go-pro 1 festet på velteburet, Go pro 2 på hodet og etter en ganske rudimentær sikkerhetsintroduksjon (sånn løsner du beltet, sånn åpner du opp “canopyen” og sånn løser du ut fallskjermen) var det taxi og take off.
Dette var første gang jeg fløy noe mindre enn en Dash-8 og det var en fin følelse å kjenne på hvor annerledes fly med halehjul oppfører seg, hvordan halen letter og generellt hvor raskt flyet tar av (10 m/s headwind hjalp nok også litt her).
Først bar det sørover på litt sightseeing over Sandefjord og Larvik også begynte morroa:) Jeg ble spurt om jeg var klr for en rull og det var jeg i aller høyeste grad. Etter en liten climb ble det tatt en god gammeldags barrel roll og vi kom ut igjen på ca level flight. Utrolig kult med harvardens ganske åpne cockpit, fantastisk god sikt og fint vær, så var det en rull til før jeg ble spurt om jeg var klar for loop- Ai ai captain!
Etter å ha sett timesvis med youtube videoer visst jeg at det var lurt å spenne det man har av muskler og å puste som om man skal føde. G-kreftene (4g iflg piloten) kom mye raskere på enn det jeg trodde men med spente lår som nærmest tråkket gjennom gulvet fikk jeg ikke noe innsnevring av synsfelt eller lignenede og fikk nytt å være opp ned med litt mindre g-belastning. Så ble det den siste oppretningen med nye 4g som trakk snørret ut av nesa ;-). Utrolig kul opplevelse som bør prøves.
Flyturen ble avsluttet med enda en rull og en loop og jeg satt og storkoste meg i baksetet. Piloten åpnet “takluka” for landing og etter ca 15 min i lufta var vi nede igjen. Én skrytehistorie rikere :)

Bilder
picasaweb.google.com/schlomil/20140510T6Harvard?authkey=Gv1sRgCO7E15mLgtSjfQ


www.youtube.com/watch?v=qhNih-2tzaQ
 
Back
Top