Dagens punktlighet på OSL (...og flere dager)

Status
Not open for further replies.
Re: Dagens punktlighet på OSL (...og flere dager)

Og hvor lang må forsinkelsen være før det blir "statistikk"? Og hvordan var det nå, hvor ble forsinkelsen målt? Når de lukket døren eller når flyet forlot gaten eller var det på rullebanen?

Ja, DY sliter i julestria. Synd for både de ansatte og paxen.

Vil vel ikke bli forundre meg mye om dette får oppmerksomhet på toppnivå i selskapet og at det blir tatt grep både internt og ifht. handling på nyåret. DY er jo ikke tjent med så dårlig regularitet som det de har hatt i jula.

Når det gjelder handling tviler jeg de er villige til å øse ut for mye penger.
Krever de høyere bemanning for å "handle" så vil sikkert handlingprisen gå opp også.
Det som hadde vær artig å vite er om de, DY, "bevisst" går inn for den billigst mulige handlingen uansett hvordan det slår ut for pax.

Eksempel, DY fra OSL-SVG igår var 1:30 dly, når fly så lander SVG så går der nærmere 25 mins før 1ste bag kommer på båndet??? Tar ikke så lang tid å losse et fly selvom det er fullt, jeg mener DY har jo kun 20 mins turn på SVG.
Forøvrig er ikke dette noe nytt, har opplevd fler ganger når jeg har hantet familie med DY at bag lastes før den lossede sendes på ankomst.

Er dette noe DY har lagt opp til, eller er det handlingselskapene, i mitt kunnskapsområde, Norport ( ikke noe uthengning av dem, men som et spørsmål ) som selv har valgt dette.

Virker jo, utfra pax tall som om pax'en igrunnen d...... i både gebyr/ontime/bagasjelevering iallefall utfra belegget til DY å dømme,
dermed kan kanskje DY klare seg hva enn statistikken måtte si

Forøvrig er ikke dette noe nytt, har opplevd fler ganger når jeg har hantet familie med DY at bag lastes før den lossede sendes på ankomst.

Dette er direkte løgn! Vi vet jo alle at du ikke er særlig glad i konkurranse til ditt SGS, men dette er lavmål.

Krever de høyere bemanning for å "handle" så vil sikkert handlingprisen gå opp også.
Det som hadde vær artig å vite er om de, DY, "bevisst" går inn for den billigst mulige handlingen uansett hvordan det slår ut for pax.

Eksempel, DY fra OSL-SVG igår var 1:30 dly, når fly så lander SVG så går der nærmere 25 mins før 1ste bag kommer på båndet??? Tar ikke så lang tid å losse et fly selvom det er fullt, jeg mener DY har jo kun 20 mins turn på SVG.

Er dette noe DY har lagt opp til, eller er det handlingselskapene, i mitt kunnskapsområde, Norport ( ikke noe uthengning av dem, men som et spørsmål ) som selv har valgt dette.

Virker jo, utfra pax tall som om pax'en igrunnen d...... i både gebyr/ontime/bagasjelevering iallefall utfra belegget til DY å dømme,
dermed kan kanskje DY klare seg hva enn statistikken måtte si

Pisspreik. Jeg har opplevd dårlig levering av SGS flere ganger enn hos andre selskaper på Osl, men ikke later jeg til å konkludere på det ene eller andre fordi enkelte hendelser har skjedd da og da!

Ingen seriøs aktør på det norske markedet vil spekulere i å risikere forsinket pax og baggasje for å spare penger. Det er tøv og tull Krølle og det vet du!

Norwegian har utvilsomt en utforring med punktligheten. Jeg konstaterer også at enkelte glemmer å dele på 12, når man tar for seg punktligheten for året som helhet. Norwegian har tatt punktligheten på alvor og er opp 20% fra november 2008. Det er fortsatt lang igjen til SAS, noe jeg tror Norwegian vil ha problemer med å nå, når vi ser forskjellen i flåte utnyttelse mellom de to.

For de som staker ut punktligheten til Norwegian gjennom tallene fra de siste to ukene, kan jeg ikke annet enn å beklage når punktligheten for året som helhet er klart.

Last edited:

Dersom det er et handling problem så kan det skyldes mer enn akkurat prisen DY betaler. Sykdom, dårlig organisering, feilberegning av ferieplaner m.v. kan påvirke regulariteten. Jeg tror DY vil se på forsinkelsene både innenfor og utenfor egen organisasjon og treffe de nødvendige tiltak for å få regulariteten på plass. Bare vent å se ;)

Jeg har selv opplevd at det har tatt laaang tid å få bag fra samtlige handlingselskaper på OSL. En gang fikk jeg kofferten 15 minutter etter at flyet hadde forlatt OSL igjen så her får man feie for egen dør og ikke skyte på andre.

Da tar jeg på moderatorhatten og ber alle puste litt gjennom nesen før de poster ..
Slike personkarakteristikker er det ikke behov for her !
Back to Topic !

Ontime er Alfa & Omega for flyselskapene, det vet vel de fleste. Fra min tid i nevnte bransje brettet vi opp skjorteermene og gjorde hva vi kunne for å få de ut på rute. Det var 25 minutter turnaround unntatt kveldsrutene som var smekk fulle med post. Å drive flyselskap gjør man ikke alene, det er mange aktører som må gjøre sitt for at det skal gå rundt og på rute. Det får faktisk følger for både reisende, ansatte og innleide og andre kunder om det oppstår forsinkelser. Litt mer vidsyn og forståelse for hva en delay kan forårsake må ansatte og ledelse i selskapene ta alvorlig, ellers taper de terreng.

Og hvor lang må forsinkelsen være før det blir "statistikk"?

Er forsinkelsen bare 5 min er det ikke mye å klage på. Snakker vi om nærmere halvtimen begynner det å bety noe for de fleste.

Er forsinkelsen bare 5 min er det ikke mye å klage på. Snakker vi om nærmere halvtimen begynner det å bety noe for de fleste.

Jeg tror man regner det som forsinkelse når det er +15 minutter, men om det er i forhold til avgangstid eller ankomsttid vet jeg ikke. Jeg tror den europeiske statistikken som er vist til i en annen tråd går på ankomst i forhold til oppsatt tid (og for kundene er det vel normalt ankomsttid som er av interesse).

Pisspreik. Jeg har opplevd dårlig levering av SGS flere ganger enn hos andre selskaper på Osl, men ikke later jeg til å konkludere på det ene eller andre fordi enkelte hendelser har skjedd da og da.

Nå var dette en respons til tråden rundt DY, ikke SGS, har på ingen måte, tror jeg, antydet at SGS nødvendigvis er bedre en de forskjellige handlingselskaper, har sett hvordan det kan driftes der igården og ja:headbang
Så, konkludere? muligens, kun lufting av erfaring, om noen føler seg støtt,
sorry no offense

Nei, det er ikke noe nytt og det kan være gode grunner til at det gjøres. Hvis en flymaskin kommer for sent inn, hva er da viktigst: å snu flyet fortest mulig for å ta inn forsinkelsen og hindre forsinkelser for avganger og passasjerer utover dagen (og spare arbeidstid på crew), eller å få bagasjen raskest mulig inn til passasjerene som allerede er forsinket? Svaret gir kanskje seg selv...?

Kan også dra en parallell til NSB. Tidligere så var det slik at forsinkede tog skapte forsinkelser for alle andre tog på samme linje. Hvorfor? Fordi det forsinkede toget ikke slapp forbi tog på rute som kom bak. Etterhvert ble dette endret (og spor ombygget) slik at forsinkede tog kunne slippe forbi tog på rute. På den måten fikk man 1 forsinket tog med et par hundre misfornøyde passasjerer, fremfor 10 tog med noen tusen misfornøyde passasjerer.

Ontime er Alfa & Omega for flyselskapene, det vet vel de fleste. Fra min tid i nevnte bransje brettet vi opp skjorteermene og gjorde hva vi kunne for å få de ut på rute. Det var 25 minutter turnaround unntatt kveldsrutene som var smekk fulle med post. Å drive flyselskap gjør man ikke alene, det er mange aktører som må gjøre sitt for at det skal gå rundt og på rute. Det får faktisk følger for både reisende, ansatte og innleide og andre kunder om det oppstår forsinkelser. Litt mer vidsyn og forståelse for hva en delay kan forårsake må ansatte og ledelse i selskapene ta alvorlig, ellers taper de terreng.

Jeg har hørt at det var i din tid i bransjen at du skapte uttrykket "slutt å klag, alt skal med, og flyet skal gå på rute". Kan du av- eller bekrefte dette??

Det er den rette ånd!!! Og han var nok ikke alene om å jobbe etter det prinsippet ..!

Gör man det med en leende i tillägg blir ens dag så mycket lättare och paxen glömmer bort att deras dag är ")!#/%(%. Vi körde under principen "keep smiling" när saker gick åt helvette och det gjorde mycket för båda sidor.

Jeg har hørt at det var i din tid i bransjen at du skapte uttrykket "slutt å klag, alt skal med, og flyet skal gå på rute". Kan du av- eller bekrefte dette??

Kan aldri tenke meg at det var Cato, han måtte stort sett vekkes i "formannsbua".
Men det skyldtes nok i stor grad at han hadde VIP-kort på Sjøflyhavna:-)

Ser at Norwegian har store forsinkelser på Rygge i dag ...

Ser at Norwegian har store forsinkelser på Rygge i dag ...

Ja, været er det ikke enkelt å gjøre noe med:
ENRY 041650Z 36002KT 0100 R30/0400 FZFG VV001 M11/M12 Q1004

Dvs. minus 11, tåke og nesten null sikt...

I dag har SAS 11 fly på Osl mellom kl 07 og 18, med snitt på over 6 timer i liggetid.
Hvordan tillater selskapet seg dette, med de økonomiske utfordringene de har?

I dag har SAS 11 fly på Osl mellom kl 07 og 18, med snitt på over 6 timer i liggetid.
Hvordan tillater selskapet seg dette, med de økonomiske utfordringene de har?

SAS kjører fortsatt på redusert ruteprogram i forbindelse med juleferien da man gjerne må et stykke ut i januar før trafikken tar seg opp igjen. Derfor har de veldig mye ledig kapasitet om dagen. F.eks så er OSL-KRS imorgen redusert til 4 rundturer mot normalt 6.

Så for å snu spørsmålet ditt: Hvordan kan de ta seg råd i disse økonomiske tider å fly halvfulle fly?

Status
Not open for further replies.
Back