Dagen før dagen

Re: Dagen før dagen

Hvis markedet nå er i ferd med å snu, så er jeg redd for at SAS aldri vil få hodet skikkelig over vann før nedturen kommer. Og hva vil da skje?

Tar en Swiss og gjennoppstår bedre enn noen gang under LH^_^

400 mill tilsvarer vel rundt 8% av omsetningen. Det er helt klart SGS i CPH som får den største kniven og leke med. Med 20% høyere driftskostnader enn vi har her på berget. Jeg er spent på å se hva slags plan fagforeningene og ledelsen har gått med på. Jeg er spent på om det kommer nye føringer for hvilke kunder vi kan påta oss. Og om WIF handling fortsatt skal forbli selvstendig.

All den tid WFHandling leverer så gode resultat som dei gjer, så står dei nok ikkje i fare - enno

Høres fornuftig ut. Håper beslutningen kan virke motiverende på hele SGS.

Hva er motiverende med å måtte vente i 18 mnd til på beslutning om salg eller ikke? Føler med dere!

S

400 MSEK er ikke så mye penger. SGS er et stort selskap, og bare ved prosessforbedringer klarer man nok å spare mye penger. Og som det ble sagt på Dagsrevyen akkurat, så gjelder dette i mindre grad SGS i Norge, så spørs nok ikke om det kommer til å bli en del konflikter i Danmark og Sverige de neste 18 månedene.

What? 400Msek er ikke mye penger? Det er 22,5 mill i måneden det er snakk om å spare... SÅÅÅÅÅÅ stort er ikke SGS at det kan regnes som småpenger ihvertfall.....

Hva er motiverende med å måtte vente i 18 mnd til på beslutning om salg eller ikke? Føler med dere!

S

Ja det gjelder å se lyst på det :angry:, sitt på ræva i 18 mnd og se hva som skjer , eller ? bidra positivt se muligheter og utvikle SGS .

Min påstand er Alle kan bidra !

Det blir vel lønnfryss videre hvis de skal spare 400 millionerSKR.,de neste 18 måneder.
Stakkars ansatte ,særlig de SAS Cargo-
Kom ikke som noen bombe att heavy på B737klasisk skal ut av Scandinavia,havner nok i Østeuropa.

Cargo markedet er tungt om dagen, og det er flere en Sas som sliter med å få lønnsomhet i dette. Det sies at KE ikke tjener noe særlig med penger på fly 300 ton fisk i uka fra GEN til Østen. Pengene tjener de på å fly fra ICN til USA. Ingen grunn til at andre selskaper skal kunne tjene inn mere penger en Spirit gjør i dag. Over 50 % av omsetningen til Spirit kommer fra andre selskaper enn Sas, så de vil nok klare seg utenfor Sas -konsernet. Problemet er heller nå at de kommer til å miste veldig mye kompetanse når disse nå oppdager at de kan få bedre betalte jobber i andre deler av transportbransjen.

Dette var vel som forvented og hvorfor kunne man ikke ta denne beslutning for 2 måneder siden? Det var nok ikke let at finde en køber til SGS. Nu bliver det interesant og se hvordan man skal klarer de nye krav.

Det er ikke alle some er lige imponeret over dagens avgjørelse.

”SAS skader på ny egen konkurrenceevne”

http://borsen.dk/finans/nyhed/125385/

Dette var vel som forvented og hvorfor kunne man ikke ta denne beslutning for 2 måneder siden? Det var nok ikke let at finde en køber til SGS. Nu bliver det interesant og se hvordan man skal klarer de nye krav.

Det er ikke alle some er lige imponeret over dagens avgjørelse.

”SAS skader på ny egen konkurrenceevne”

http://borsen.dk/finans/nyhed/125385/

Jeg slutter meg til foranstående innlegget. Beslutningen i dag kunne de tatt for 2 mnd. siden, og spart de ansatte i SGS og STS for usikkerheten.

Jeg tror det beste for SAS vil være å selge SGS. Selskapet er kostnadstungt og driver lite effektivt, og bør omstruktureres for å sikre arbeidsplasser og videre drift. Jeg tror ikke SAS konsernet er best egnet til å gjennomføre en slik omstillingsprosess. Et krav om kostnadskutt på 400 mill. kroner vil være lite verdt hvis inntektene svikter med 600 mill. Hvis vi nå står på konjungturtoppen, kan nettopp dette være fasiten om 18 mnd.

Det viktigste for SAS nå er penger. Det er kjernevirksomheten(her vet jeg folk er uenig), og derfor bør SAS konsentrere seg om det. Mitt råd selg SGS, STS, BMI, Spanair, Spirit og kjøp fly. Forsvar hjemmeområdet og ta opp konkurransen med Finnair.

Litt disconnect er det ....

Selskapet skal spare 400 millioner svenske kroner i denne perioden. Det kan bety oppsigelser, sier kommunikasjonsdirektør i SAS-konsernet, Claus Sonberg.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=503660

.

- Dette har jeg ikke hørt noe om, sier Hans Jacob Opsahl, hovedtillitsvalgt for 600 ansatte i SAS Ground Services Norge til NA24.

- Vi anser det som helt uaktuelt. Når det gjelder SAS Ground Services Norge ligger vi godt an i forhold til avtalen om forbedringspotensial på 400 millioner kroner. Det er allerede budsjettert, sier Opsahl.

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article1585439.ece

Det er forskjell på "det KAN bety oppsigelser" og "det VIL bety oppsigelser". Regner med det er journalisten som forsøker å lage hønsefrikase av 5 fjær :)

Man må jo være rimelig naiv hvis man tror at SGS skal kunne spare 400mill over 18måneder uten å si opp folk!

..kan han være av oppfatningen om at SGS er til for de ansatte? Isåfall deler han vel oppfatningen til sine Danske kolleger som åpenbart mener det er en menneskerett å jobbe i SAS/SGS (sett i lys av viljen/evnen til å effektivisere).
Satt på spissen er det vel delvis hans jobb å fremme de ansattes interesser, men jeg er alvorlig bekymret for bakkekontakten hans... Det SGS minst trenger er vel en "krig" mellom de ulike landene og int. avdelingen.
Det er et ordtak som sier; "..når krybba er tom - biter hestene". Om strategien er å la SGSDK seile sin egen sjø vil neppe SGSNO eller SGSSE leve lenge.. Jeg ville ikke vært komfortabel med å la denne mannen "tale min sak" :-)

Back