Danske Lars Gosvig tapte penger på kjøp av billetter i konkursrammede Sterling Airlines. Nå starter han en hjemmeside for å organisere andre, som har mistet pengene sine på samme måte. Målet er å fremme et felles krav mot konkursboet.
Lars Gosvig arbeider som jurist og er momsekspert. Nå vil han lage en felles front mot Sterlings konkursbo, slik at kundene kan få tilbake så så mye som mulig av pengene de har betalt inn.
- Folk skal sende sine krav inn til meg, og så sikrer jeg, at de er ensartede og sender dem i en bunke til bobestyreren, sier Lars Gosvig til dansk radio P4 i København.
Lars Gosvig ser flere fordeler i at man sender inn et felles krav. Det vil lette bobestyrerens arbeide med å gjennomgå og etterprøve kravene.
- På den måten vil det kunne skaffes flere penger til kreditorene, sier Gosvig til den danske radiostasjonen.
For å organisere kravene mot Sterling Airlines konkursbo har ha opprettet hjemmesiden "krav-i-sterling.dk" som du du kan klikke deg inn
her: http://krav-i-sterling.dk/
Ansatte føler seg kraftig lurt i flybløffen.
Det har senere kommet frem at selskapet ikke tjente penger og at eieren hadde lite erfaring med drift av flyselskaper når han tok over ledelsen.
En ansatt forteller at hun er overbevist om at eierne i lengre tid har kjent til at selskapet stod på randen av en konkurs. Selskapet har innstilt flyruter og sagt opp ansatte.
- At konkursen kom akkurat når den gjorde, har sin naturlige årsak - det var dagen før lønningene til de ansatte skulle betales ut. De må ha visst tidligere hvor mørkt det så ut, og de fortsatte å selge billetter likevel, er forferdelig. Jeg skjemmes over å ha jobbet for Sterling, sier hun.
Til tross for at Sterling-konkursen var et faktum allerede klokken 01:15 onsdag morgen i forrige uke, fortsatte selskapet å selge billetter frem til 02:30-tiden.
- Jeg tror at det hele var kald beregning fra ledelsen og skjemmes over å ha jobbet for Sterling, uttaler en ansatt til expressen.se.
Natten mellom tirsdag og onsdag forhandlet Sterling med to parter om å selge flyselskapet. I hemmelige samtaler satt ledelsen sammen med sine jurister, men forhandlingene førte ikke frem.
Samtidig kjøpte reisende billetter på nettet, mens Sterling forfattet et brev om at selskapet var gått konkurs.
- Ved 01:15-tiden visste de at det ikke ble noe oppkjøp, men de fortsatte likevel å selge billetter til 02:30-tiden. De skulle ha stoppet salgene tidligere, sier Nicolas Fischer fra Handel og kontors flyavdeling i Danmark til avisen.
- Jeg synes det er feil. Du får penger av mennesker til tross for at du vet at du ikke kan levere varen, sier han.
Det er helt forkastelig at man kunne kjøpe billetter på kvelden og natten den dagen. Det beste for selskapet ville vært å legge inn en feilmelding om tekniske problemer på hjemmesiden eller lignende, sier Lennart Björling i Svergies handelsreiseforening SBTA.
Sterlings ansatte var heller ikke forhåndsinformert om utviklingen i selskapet.
- De som jobbet på den tiden måtte betalte sine billetter hjem selv. En av mine kolleger måtte til og med betale et hotellrom som Sterling skulle betalt for, sier en av de ansatte.
Det danske lavprisselskapet ble hovedsakelig drevet og eid av en finansmann fra Island. Det var i lang tid spekulasjoner rundt den økonomiske helsen i selskapet, men senest 14. oktober uttalte hovedeier Pálmi Haraldsson til Jyllandsposten; - Strerling er gjeldsfritt, den eneste gjelden det har, er til meg.
Pálmi Haraldsson har selv pumpet inn millioner i selskapet for å prøve å redde det.
och tv4.se uppger att Danska anställda får lön i morgon men inte tidigare anställda i Norge och Sverige.
och tv4.se uppger att Danska anställda får lön i morgon men inte tidigare anställda i Norge och Sverige.
Rundt 200 finske, norske og svenske piloter og kabinansatte i Sterling Airlines kan bli sittende tomhendte tilbake. Årsaken er at de ikke omfattes av den danske lønnsgarantiordningen..
Danmarks svar på Statens Lønnsgarantifond - "Lönmodtagernes garantifond" vil med henvisning til EU-reglene ikke betale ut lønner til finske, norske og svenske ansatte i det konkursrammede flyselskapet.
Fondets tolkning av EU-reglene har fått Dansk Funktionærforbund Serviceforbundet til å protestere kraftig, melder Ritzau.
Les pressemeldingen fra forbundet her:
"Lønmodtagernes Garantifond i Danmark efterlader 205 piloter og kabinepersonale fra det konkursramte Sterling Airlines A/S i økonomisk uføre
Da lønmodtagernes Garantifond i Danmark i sin fortolkning af EU-lovgivningen har oplyst , at de i henhold til EU-lovgivningen ikke vil behandle norske, svenske og finske ansattes lønudbetalinger i forbindelse med konkursen, men henviser til de ansattes respektive landes LG-fonde, efterlades de ansatte i et økonomisk uføre. Sterling Airlines A/S har ikke foretaget lønudbetaling for oktober måned for piloter og kabinepersonale fra Norge, Sverige og Finland.
Forbundet stiller sig uforstående overfor Lønmodtagernes Garantifonds fortolkning, da piloter og kabinepersonale i Sterling Airlines A/S er ansat i et rent dansk selskab med adresse i Danmark. De er blot udstationeret til beflyvning fra Norge, Sverige og Finland.
For at piloterne og kabinepersonalet fra ovennævnte lande, i forbindelse med konkursen ikke skal stå i et totalt økonomisk uføre, har Forretningsudvalget i Dansk Funktionærforbund Serviceforbundet i dag truffet beslutning om, at de piloter og kabinepersonale, der er medlemmer af forbundet, vil modtage et tilbud om et lån på op til 10.000 danske kroner for at afbøde de værste bivirkninger.
Formand Karsten Hansen
Advokat Jørgen G. Jacobsen, fra Brammer Advokater"
Der er mange spekulationer om Sterling i disse dage, det seneste er at Karsten Ree overtager Sterling.
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1503463.ece
http://borsen.dk/executive/nyhed/144199/
Nå har vel DY fått konsesjon på å fly CPH-AAL-CPH, så tror nok at Norwegian vil gjøre det bedre en såkalte Sterling 4 hvis det sku starte...
Jeg selv tror at DY har fått 4-5 Sterlingfly inn i flåta nå som bare venter på at 6 november skal komme...
Ham mener det vist alvorlig med luftfart.
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1503519.ece
Nå har vel DY fått konsesjon på å fly CPH-AAL-CPH, så tror nok at Norwegian vil gjøre det bedre en såkalte Sterling 4 hvis det sku starte...
Jeg selv tror at DY har fått 4-5 Sterlingfly inn i flåta nå som bare venter på at 6 november skal komme...