Da var det slutt

gikk Sterling European konk? Ble det ikke bare et navneskifte i forbindelse med fusjonen med Maersk Air?
 
Til info:

Norwegian hjelper Sterling-passasjerer

I forbindelse med at Sterling er konkurs, har Norwegian iverksatt ekstra tiltak for å hjelpe Sterling-passasjerer som nå skal ut å reise.

– Norwegian beklager at en konkurrent og code share-partner er konkurs. Vi jobber nå med å finne alternativer, slik at vi kan hjelpe passasjerene som nå har kjøpt billetter hos Sterling og skal fly enten med opprinnelig Sterling-rute eller på Norwegians eksisterende ruter.

- Vi har ledig flykapasitet grunnet våre planer om å fase ut MD80. Disse flyene tar vi nå inn i driften igjen. I tillegg endrer vi planene for besetningen som skulle vært kurset i forbindelse med innfasing av nye fly. Dette utsettes i en periode. Norwegian har ansatte som er vant til å snu seg raskt. Vi har fokus på våre passasjerer hver dag og nå trår vi til litt ekstra. Nå har vi fokus på å ivareta de passasjerer som er berørt.

Informasjon til passasjerer som er berørt av Sterling-konkurs

Passasjerer til og fra Stockholm – kjøpt billett med Norwegian med reisen (flys av Sterling):
Disse passasjerene vil Norwegian finne alternativer til på en nyopprettet rute eller via Oslo. Hvis andre alternativ ikke finnes vil Norwegian forsøke å finne andre løsninger. Passasjerene får også valget om å bytte til en annen destinasjon operert av Norwegian ut fra Stockholm. Vi tilbyr full refusjon for de som ikke ønsker å reise.

Passasjerer til og fra Oslo - kjøpt billett hos Sterling (flys av Norwegian):
Disse passasjerene har vi allerede blokkert seter til på våre fly, så disse passasjerene frakter vi tilbake til opprinnelsessted med reise innen 9. november, men kun på dato/flightnummer som opprinnelig bestilt, og kun mot fremvisning av gyldig reisedokument fra Sterling. Sterling-passasjerer som ønsker å reise tilbake på en annen dato/flightnummer eller ikke kan vise til et gyldig reisedokument fra Sterling må kjøpe ny billett. Kundene må kontakte Norwegian.

Passasjerer som har bestilt hos Sterling, på avganger hvor Sterling skulle ha fløyet:
Disse passasjerene tilbys en billett hos Norwegian til 50 % av tilgjengelig pris + skatter og avgifter. Viktig: De må oppgi referansenummer fra Sterling ved bestilling, samt ha med seg gyldig reisedokument fra Sterling ved avreise. Dette gjelder for reiser som opprinnelig skulle ha vært gjennomført innen 9. november.

Disse passasjerene må ringe våre kontaktsentre:
Innen Norge – tlf.nr.: 815 21 815
Innen Sverige – tlf.nr.: 0770-45 77 00
Utenfor Skandinavia – tlf.nr.: + 47 21 49 00 15

Passasjerer kan også møte opp på Norwegians billettskranker på Oslo Lufthavn Gardermoen, Stockholm Lufthavn Arlanda og København Lufthavn Kastrup.

For de passasjerer som ikke dekkes av ovenstående retningslinjer bes ta kontakt med sitt reiseforsikringsselskap eller kredittkortselskap. Refusjon kan søkes dersom man har betalt med kredittkort i henhold til Kredittkjøpsloven § 8.

Vi i Norwegian jobber nå fortløpende med å sette inn ekstra kapasitet for berørte kunder. Alle strandede Sterling-passasjerer frakter Norwegian gratis i dag 29. oktober der vi har ledige seter. Passasjerene bes ta kontakt på telefon til vårt kontaktsenter eller vår representant på flyplassen i utlandet.

Norwegian har allerede satt inn følgende fly til/fra Stockholm i dag 29. oktober.
København
Arlanda Teminal 2
Stockholm – København DY4901 08:45 – 10:00
København – Stockholm DY4902 10:45 – 12:00
Stockholm – København DY 4903 17:45 – 19:00
København – Stockholm DY 4904 19:45 – 21:00

Alicante og Malaga
Arlanda Teminal 2
Stockholm – Alicante DY3803 12:00 – 16:30
Alicante – Malaga DY3803 17:00 – 18:00
Malaga – Stockholm DY3804 18:45 – 22:45

Nice
Arlanda Teminal 2
Stockholm – Nice DY3855 12:30 - 15:40
Nice – Stockholm DY3856 16:40 – 19:50

Løpende informasjon om nye ruter og situasjonen finner du på: http://www.norwegian.no/sw36042.asp


Hilsen Norwegian
 
Ja det er jo nok flere der bliver ramt af denne konkurs:
Et andet firma i farezonen efter Sterlings konkurs er det engelske handlingselskab Menzies Aviation. Menzies, som i al stilhed åbnede i Københavns Lufthavn ved årsskiftet, har et par hundrede medarbejdere. Og Sterling var Menzies største kunder og stod for ca. 70 % af handlingselskabets produktion.
Nogle får nok jobs (måske) hos Novia....
På Take-off hjemmeside står om flere firmaer som bliver ramt
Hilsen
ole
 
Hvorfor gikk disse avgangene fra OSL i dag?
08:50 København NB4926 Sterling Forsinket 09:50 SMS
09:45 Barcelona NB4740 Sterling Avreist 11:43
09:50 Malaga NB4802 Sterling Forsinket 10:45 SMS
10:15 Alicante NB4792 Sterling Forsinket 12:30 SMS
Var de operert av DY?
 
DY opererte vel alle ruter for Sterling unntatt BLL fra OSL, så disse er nok fløyet av DY ja.
 
VG:Et slanket selskap vil betyr at det satses på å få i lufta igjen rundt 15 fly, mens selskapet i konkursøyeblikket hadde 30 maskiner i drift.

Var det ikke 19 fly de hadde i drift da?

Virker som en reprise fra et Svensk selskap (Myair?)
 
Jeg er generelt skeptisk til selskaper som gjenoppstår fra de døde. Det er fint og flott at de skal slanke flyflåten og satse på de lønnsomme rutene, men spørsmålet er hvorfor Sterling selv ikke gjorde en slik slanking - og dermed unngikk å gå konkurs. Det er vel ikke annet enn en selvfølge at man hele tiden skal fokusere på lønnsomhet, og ikke noe som skal være ekstraordinært i en situasjon som denne. Det er heller ikke gitt at tilliten til et nytt Sterling vil være spesielt stor, folk vil være redde for at selskapet vil gå konkurs igjen - og innen Sterling eventuelt skulle være på plass igjen så har andre selskaper tatt over både slots og markedsandeler.

Virker som en reprise fra et Svensk selskap (Myair?)

Tenker du på FlyMe? Flere prøvde å få dette selskapet igang igjen etter konkursen.
 
VG:Et slanket selskap vil betyr at det satses på å få i lufta igjen rundt 15 fly, mens selskapet i konkursøyeblikket hadde 30 maskiner i drift.

Var det ikke 19 fly de hadde i drift da?

Virker som en reprise fra et Svensk selskap (Myair?)


Ca. 26 fly på slutten !
 
Så blev det sat en deadline for salg af resterne, nemlig idág 3/11 kl.00.00

http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1501901.ece

Fra Take.off
Et Sterling på halv størrelse af det krakkede kan være på vej. Afgørelsen kan komme inden midnat. Det evt. nye Sterling overtager dog ikke gæld fra det gamle selskab - eller de 250.000 berørte gæster.


Redningsplan for selskabet gøres i disse dage klar af kuratoren bag konkursboet. Flere interesserede, som før konkursen gav bud på Sterling, er nu tilbage ved forhandlingsbordet.

”Vi arbejder i døgndrift på at få overdraget så meget som muligt af selskabet til en ny ejer,” siger kurator Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert.

Det kan ifølge Jyllands-Posten betyde, at Sterling allerede kommer på vingerne igen i denne uge.

Men det bliver i så fald formentlig kun med ca. 15 fly – det halve af det gamle Sterlings flåde. Og kun de mest lukrative ruter føres videre.

Konkursen betyder, at flyselskabet kan genstartes uden at være tynget af det gamle selskabs trecifrede milliongæld – og det skal heller ikke levere rejser til de ca. 250.000 passagerer, som havde forudbetalt et trecifret millionbeløb til det krakkede Sterling.

”En ny ejer er ikke retsligt forpligtet i forhold til passagerer, med mindre man overtager hele selskabet. Hvis passagererne skal gøre sig håb, så skal det være fordi den nye ejer vil skabe goodwill,” siger ekspert i konkursret, Lars Lindencrone Petersen, fra advokatfirmaet Bech Bruun.

Ifølge Ritzau har kuratorerne sat mandag midnat som deadline for bud på den krakkede flyvirksomhed.

Kuratorerne oplyser, at de mange Sterling-ansatte snart kan vente, at lønnen for oktober tikker ind. Lønmodtagernes Garantifond, som sikrer løn ved en konkurs, har nemlig fraveget en sædvanlig anmeldelsesprocedure. Det betyder, at de allerede er i gang med at udbetale lønnen for oktober til alle Sterling- medarbejdere med base i Danmark, skriver Ritzau.

Men langt flere flypassagerer end oprindeligt antaget kom i klemme ved Sterlings konkurs. Efter krakket vurderede rejsebranchen, at 30.000-50.000 passagerer var ramt. I weekenden sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, til Jyllands-Posten: ”Vi frygter, at Sterling har solgt langt flere billetter, end antaget. Vores vurdering er nu, at det drejer sig om mellem 200.000 og 300.000; heraf 50.000 billetter gennem rejsebureauerne.”

Han vurderer, at snitprisen på billetterne er 1.200-1.500 kr. Dermed har passagererne mistet 240 og 450 mio. kr.

Ifølge kurator Lisa Bo Larsen er der endnu ikke overblik over konkursboets kreditorer, herunder antallet af solgte billetter. Men kilder tæt på Sterling bekræfter, at over 200.000 danskere, nordmænd og svenskere havde købt billet, da konkursen ramte natten til onsdag.
 
en kollega av meg i CPH har veddet en kald pils på at Sterling er oppe igjen om 14 dager - jeg anser det som en free Carlsberg! (selv om sist jeg veddet på et flyselskap kostet det meg en flaske Moët, eller hva Savipix?)
 
Back
Top