Da har SAS solgt hotellene sine

Er vel ikke noe navneskifte på gang med det første... Radisson SAS er fortsatt et merkenavn under Rezidor paraplyen (tidligere Rezidor SAS)

787 vil kle de røde motorene...:clap

Når en snakker om flykjøp, burde en heller ikke satse på en MD80 erstatter? i stedet for en A340/330 erstatter nå i første omgang?

SAS har for lite penger til å kjøpe nye fly for.Hvis hadde råd hadde ny nok kvittet seg med MD80 flåten på vel 50 fly først:: .Tror SAS Interkonental er snart en historie.Taper alt for mye på den gesjeften.:question:
Får håpe det ikke blir ett skikkelig rabalder i flygerkorpset når det skjer.

Originally posted by fokkeren

SAS har for lite penger til å kjøpe nye fly for.Hvis hadde råd hadde ny nok kvittet seg med MD80 flåten på vel 50 fly først:: .Tror SAS Interkonental er snart en historie.Taper alt for mye på den gesjeften.:question:
Får håpe det ikke blir ett skikkelig rabalder i flygerkorpset når det skjer.

Ja, om du mener at SAS skal kjøpe alle flyene kontant, har du rett. Det er vel rimelig sjelden at det skjer i flyverdenen. Man har flere alternativer når man skal kjøpe fly, akkurat som man har når man skal kjøpe en ny bil.

Derfor er det viktig for SAS å ha en best mulig kredittrating og har en del cash i bunnen for å få muligheten til å gjøre dette. Besparelsen med nyere materiell er åpenbare, da både A330/340 og MD80 maskinene bruker relativt mye mer drivstoff enn det det nye materiellet vil gjøre. Vedlikeholdet er jo også en faktor.

Så det å ha 5 milliarder ekstra i kassa, gjør at SAS faktisk har råd til å fornye flåten sin

Seriøst, SAS kommer ikke til å kutte ut intercont. De har gjennomgått et knallhardt program for å øke lønnsomheten og SAS intercont tjener nå penger. Jeg mener at et stort problem for SAS intercont er kansellerte avganger grunnet meget presset kapasitet, de har rett og slett for få fly til å dekke det rutenettet de nå har. Ved å øke til 16-18 maskiner, vil dette endre seg.

Det var normalt at flyselskaper eide hoteller i gamledager. I dagens pressede marked er det viktig å ha fokus på det man holder på med: Drive flyselskap. Derfor er dette et meget godt trekk av SAS

Fem milliarder kroner er ikke mye penger.Det er bare 5 B787 pluss litt reserve deler.Det var jo kjekt att SAS Lnterkontenal går pluss-Pga.utenlands cabincrew:p

Har SAS noe mer å selge:question: Resten er vel oppdelt i datterselskaper

1 SAS IC går i det hele med overskudd. BKK OG PVG har røde tall. det blir nok noen endringer ---Hva får vi nok vite 1.q 2007

2 utenlandske CC --to på hvert fly TYO, PVG og PEK. Tror IKKE disse er årsaken til en IC gevinst på 100mil +/-:p

Med tanke på shorthaul så tror jeg SAS kanskje begynner å innse at det ikke er så smart å bytte ut MD-80 flåten med 737NG eller A320.

Både Airbus og Boeing har planer i startgropa for nye arvtakere til 737NG og A320 serien. Flyene vil ikke bli tilgjengelige på markedet før 2013-2020, men da kan SAS være tidlig ute å bestille for å bytte ut tre forskjellige flåter i en smekk. Kjøper de A320 nå så må de stille seg ganske langt bak i køen, og hvis jeg ikke har lest feil er det snakk om at Airbus ikke har ledige leveringsposisjoner før i 2008/9 med nåværende leveringstempo.

Produksjonen av A320 skal derimot økes, men de nye leveringsposisjonene blir kjapt plukket opp så hvis SAS vil ha flere A320 så må de være kjapp.

Med SAS sedvanlige "vent og se" holding, holder jeg derimot en knapp på det første jeg sa.

Når det gjelder longhaul, får virkelig håpe SK smeller til og skaffer seg de A340-300 Air Canada snart skal kvitte seg med, og gjerne noen flere.

Er jo litt enig med deg.Tenk hva det vill koste i velihold pluss om verdien på flyene som da nermer seg tredve år.
De hugger opp alerde A320 og B777-
Tror det blir fryktelig dyrt å kjøpe nytt uten å ha noe bytte med.

Håper SAS går inn for en type mellom distanse fly.Mye penger å spare på å gjøre det.

Hvis interkonental går så bra burde de sikre seg snarest mulig.Det har sikkert vert ett godt PR stunt.

Originally posted by P.A. VIKING

Slapp av "fokker'n" har nok bare noe jernspon i motorolja....

Originally posted by dc-8-63

Ganske mye Jernspon i den smoereolja der ja.....:)

Da er det nok på tide å ta frem denne:

troll.jpg

:p

Originally posted by Tommy777

Besparelsen med nyere materiell er åpenbare, da både A330/340 og MD80 maskinene bruker relativt mye mer drivstoff enn det det nye materiellet vil gjøre. Vedlikeholdet er jo også en faktor.

Så det å ha 5 milliarder ekstra i kassa, gjør at SAS faktisk har råd til å fornye flåten sin

Var det dermed en bom å bestille A330/A340? Det er jo ikke så lenge siden de ble satt i trafikk - og hvorfor skal de allerede nå bytte de ut? Er klar over at det vil gå en del år selvsagt.

Og over til noe annet: Hvorfor bestiller SAS bare noen få A319 når de bare kunne plusset på med noen 737? Føler det hele virker litt tilfeldig når SAS i tillegg har mange MD-80-fly. De får jo utrolig mange flytyper å forholde seg til. Men det er nok helt sikkert gjennomtenkt - bare stusser litt over at de har så mange forskjellige flytyper/produsenter og at det ikke ser ut til at de vil rendyrke en spesiell. Vet ikke om det er noen grunn til deg heller, bare tenker det er naturlig.

Det er klart at 330/340 er nyere fly som er gode i mange år fremover. Men i forhold til ny teknologi med bruk av kompositt etc, vil en utskifting til 787 være fornuftig. Før SAS får 787 i trafikk, har det jo faktisk gått minst 10 år siden Airbusen kom i bruk.

Jeg skjønte aldri det innkjøpet SAS gjorde på 90 tallet da de kjøpte både 737NG og A320 serien. For å være helt ærlig, trodde jeg de slotene som SAS hadde på 319 kom til å bli solgt, kun fire ensomme fly sto på Airbus bestillingsliste.

Jeg tror dog at SAS nå kan ta et valg: Det er relativt mange 737 i flåten, 12 A321/319. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle om SAS velger Airbus til å erstatte MD80 og evt erstatter de gamle 737 med NG. Da får man kun 2 flytyper på shorthaul

Men dette er det mange flere her som har bedre greie på dette enn meg....

Og da er de siste 6,7% av aksjene solgt til Carlsons Hotel og lurer på hvor lang tid det tar før hotellene blir hetene kun Radisson og i Skandinavia

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/05/27/501810.html

Hvor lenge blir SAS-merkenavnet beholdt?

Jeg hørte en gang at det skulle beholdes i noen år i forbindelse med at Radisson SAS skulle satse i Russland. Det var da strategisk lurt å beholde SAS-navnet, fordi russere ville være mer positive til SAS enn til et amerikansk selskap som Radisson.

Hvor lenge blir SAS-merkenavnet beholdt?

Etter mye leting fant jeg dette på Aftenposten.no:
- Det er ikke riktig klart ennå. Den avtalen vi har med SAS, er at vi kan bruke navnet frem til november 2009. Det kan hende at det blir tidligere, eller at det kommer noe annet. Men at SAS-navnet forsvinner, det er vi temmelig sikre på, sier Kristina Windset, kommuniksjonsdirektør i Rezidor Hotel Group i Skandinavia til Aftenposten.no.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2573060.ece

Back