Da har SAS solgt hotellene sine

Hvis SAS merkenavnet forsvinner, så forsvinner vel sikkert grunnpoengene også, og blir erstattet med extrapoints?

BF:cool2

Hvordan blir det med EB-poeng?? I dag får man jo til og med grunnpoeng. VIl det evt. forsvinne med SAS-navnet?

Dette er ikke avklart, men jeg tipper at det blir ekstrapoeng for alle hoteller i fremtiden og at grunnpoeng knyttes til selskaper i SAS-konsernet. Var for øvrig en helg på Park Inn Nottingham før jul og jeg fikk da 300+300 grunnpoeng for det, og fortsatt stod det Rezidor SAS på mange av logoene. Det er jo litt rart med Radisson SAS-hotellene som man ser og bor på rundt om i verden, helt uavhengig av om SAS flyr dit. Her i Leeds har vi et eget Radisson SAS-hotell, og i sommer bodde jeg på Radisson SAS Bosphorus Hotel utenfor Istanbul.

Min mor bodde i høst på Radisson SAS Resort Alushta i Ukraina. Og ellers finner vi jo Radisson SAS-hoteller i land som Kazakhstan, Uzbekistan, Mali og Nigeria... Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, men alt sammen hører liksom til en tid som er forbi...

Slut med Radisson SAS

Om to uger lanceres det nye navn for mere end 170 Radisson SAS-hoteller verden over.

Hotelkæden Radisson SAS skal skifte navn fordi flyselskabet SAS ikke længere er med på ejersiden. Det senest etablerede hotel i kæden, blev Radisson SAS Resort Trysil i Norge, som åbnede 15. december.

Det nye navn og logo bliver lanceret på en pressekonference i forbindelse med den officielle åbning af lufthavnshotellet i Zürich 4. februar. Det bliver altså det første hotel i kæden som tager det nye navn i brug, men alle hotellerne skal være klar med nyt navn inden udgangen af november 2009.

http://standby.dk/news/18942

Og SAS-navnet forsvinner sist fra de nordiske hotellene. Men hvor spennende kan dette egentlig bli? Hvorfor ikke bare kalle hotellene Radisson?

Hva var egentlig begrunnelsen for å selge Rezidor SAS? Greit nok at hotell ikke er innenfor kjernevirksomheten til SAS, det er jo fly, men dette var jo en kjede som tjente penger i motsetning til en del av de øvrige satsningene til SAS, f.eks. airBaltic og Spanair. Stor gjeld?

SAS er jo ikke kjent for å gjøre investeringer - og med alt som selges nå må vel selskapet ha fått opp egenkapitalen på et visst nivå, samtidig som selskapet slipper å forholde seg til dattere som sliter like mye på lommeboka som tenåringsdøtre for øvrig.

Last edited:
Tror Carlson gjoer dumt i aa kutte ut SAS navnet paa Radisson SAS hotellene rundt om i verden. Radisson navnet forbinder de fleste med hoteller med daarlig standard, paa samme nivaa som Worst Western, langt fra den standarden Radisson SAS hotellene faktisk har.

Naar de fjerner SAS navnet blir det vanskelig aa skille mellom de to merkevarenavnene, noe som kommer til aa skremme vekk saerlig amerikanere som vil bo paa ett bra hotell.

Men saa kan det jo hende at SAS ikke tillater Carlson aa fortsette aa bruke SAS navnet da, hva vet jeg?

Som TOmmy sier, merkevarevis ville jeg ikke nølt med å beholde SAS i navnet om jeg var in charge, det er jo i Scandinavia forbundet med gode hoteller - men kan jo være Carlson ikke har lov til å bruke det fremover...

Tror Carlson gjoer dumt i aa kutte ut SAS navnet paa Radisson SAS hotellene rundt om i verden. Radisson navnet forbinder de fleste med hoteller med daarlig standard, paa samme nivaa som Worst Western, langt fra den standarden Radisson SAS hotellene faktisk har.

Det kan jo hende at de ikke blir hetende Radisson og at de setter i gang noe nytt?

Om de skal beholde Radisson, ville det vært lurt å beholde SAS-navnet i Norden, da dette for de fleste vil være utelukkende positivt - gjerne kombinert med et samarbeid med SAS.

Hva var egentlig begrunnelsen for å selge Rezidor SAS? Greit nok at hotell ikke er innenfor kjernevirksomheten til SAS, det er jo fly, men dette var jo en kjede som tjente penger i motsetning til en del av de øvrige satsningene til SAS, f.eks. airBaltic og Spanair. Stor gjeld?

Vel, siden kjeden tjente penger er det vel ett åpenlyst svar....
SAS trenger kapital kjapt for i det hele tatt å overleve. Det er vel også tvil til om SAS kan overleve i det hele tatt siden det ikke gjenstår mye å selge...

Ryktene går også om det blir et helt nytt navn på kjeden - som ikke har noe med Radisson eller SAS... Men det er helt utrolig hva som har skjedd med det som startet som SAS International Hotels - snakk om ekspansjon.

jeg diskuterte dette med en ansatt i Rezidor, og han var også enig i at det ville vært en win-win både for Rezidor og SAS om noen litt lengre oppe i begge organisasjonene hadde forlenget muligheten til å bruke SAS-navnet. For SAS kunne det blitt noen millioner på å leie ut navnet, og Rezidor kunne sluppet å skru ned alle skiltene bytte logoer overalt (bare dét koster 100 mill.++) og ikke minst hadde man kunnet knytte seg til et (tross alt) meget sterkt merkenavn innen reiselivsnæringen i Norden.

jeg diskuterte dette med en ansatt i Rezidor, og han var også enig i at det ville vært en win-win både for Rezidor og SAS om noen litt lengre oppe i begge organisasjonene hadde forlenget muligheten til å bruke SAS-navnet. For SAS kunne det blitt noen millioner på å leie ut navnet, og Rezidor kunne sluppet å skru ned alle skiltene bytte logoer overalt (bare dét koster 100 mill.++) og ikke minst hadde man kunnet knytte seg til et (tross alt) meget sterkt merkenavn innen reiselivsnæringen i Norden.

Kunne ikke vært mer enig, CK.

Dessuten vil nok nordmenn (og skandinaver forøvrig) føle seg sterkere knyttet til en hotellkjede som har SAS i navnet, enn en som bare heter Radisson eller Rezidor eller hva det nå skal hete.

BF:cool2

Hadde vært bedre å beholde SAS i navnet og betale SAS for rettigheten til dette.

BLU er patetisk i forhold, må alt i verden hete Blu, Blue eller tilsvarende?

Også ordningen med opptjening av Eurobonuspoeng når du bor på hotellet, og muligheten til å oppgradere eller betale rom med Eurobonuspoeng, forblir uendret.

Blir det fortsatt grunnpoeng og, eller bare ekstrapoeng?

Som flere sier: Hvorfor ikke betalt SAS for å bruke navnet? Men om navneskiltet utenfor blir eneste forandringen, så skal ikke det skremme meg fra å bruke de, hvertfall.

Back