Da er det bare å booke på NSB
Flykaoset de siste dagene kan regnes som barnemat sammenlignet med konfliktene som er ventet til våren.
Lørdag kunne SAS Braathens melde om null innstilte flyavganger.
Til våren står imidlertid konfliktene i kø når partene i luftfarten braker sammen i hovedforhandlinger. Streikeviljen er stor i flere av foreningene, og kravene fra selskapene er beinharde.
I løpet av april, mai og juni skal det forhandles frem ny tariffavtale for pilotene, kabinansatte, stuere, teknikere og mekanikere i SAS Braathens, Widerøe og Norwegian. Og på toppen av det hele kommer Avinors forhandlinger med flygelederne.
Flygeledere og Avinor
En forhandling som kan ende i en lammende konflikt er forhandlingen mellom flygelederne og Avinor. Dagens tariffavtale med flygelederne er over 1. april.
Leder i Norsk Flygelederforening, Rolf Skrede, ønsker ikke å sende ut noen krigserklæring i forkant av vårens forhandlinger, men det er ventet at forhandlingene med ledelsen i Avinor vil bli tøffe etter det turbulente året.
Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening spare på kruttet til forhandlingene. Der vil han prøve å vinne frem med kravet om fem år lavere pensjonsalder.
Foto: Scanpix
Skrede har tidligere sagt at hovedkravet under årets forhandlinger vil være fem år lavere pensjonsalder. Med dagens bemanningssituasjon på flygeledersiden, vil kravet trolig bli svært vanskelig å svelge for Avinor.
En streik blant flygelederne kan i verste tilfelle lamme hele flytrafikken i Norge.
Kabinpersonal
En annen forhandlingsrunde som er ventet å bli svært vanskelig er forhandlingene mellom ledelsen i SAS Braathens og 750 kabinansatte organisert i Parat.
- Jeg tror jeg har alle våre medlemmer bak meg hvis vi går til konflikt. Det er ikke noe mål, men det er det våpenet vi har, sier tillitsvalgt for de kabinansatte, Terje Nilsen til TV 2 Nettavisen.
De kabinansatte som er organisert i Parat kommer fra tidligere Braathens. Hovedkravet i forhandlingene deres er en garanti på likebehandling med de kabinansatte som kommer fra SAS.
Parat organiserer 750 av de rundt 1900 kabinansatte i SAS Braathens. En streik vil ramme SAS Braathens hardt.
Lang rekke
I tillegg til de to nevnte forhandlingene er det en lang rekke tariffavtaler som skal reforhandles.
I løpet av våren skal følgende forhandlinger gjennomføres:
SAS Braathens
Kabinpersonell organisert i Norsk Kabinforening
Kabinpersonell organisert i Parat
SAS Braathens Flyverforening
Pilotforeningen til SAS
Norwegian
Norwegians pilotforening
Norwegians kabinforening
Widerøe
Tariffavtale for piloter
Tariffavtale for kabinansatte
I tillegg skal Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) gjennomføre hovedforhandlingene på vegne av over 650 flyteknikerne i SAS, Braathens, Norwegian og Widerøe
nettavisen.no
Flykaoset de siste dagene kan regnes som barnemat sammenlignet med konfliktene som er ventet til våren.
Lørdag kunne SAS Braathens melde om null innstilte flyavganger.
Til våren står imidlertid konfliktene i kø når partene i luftfarten braker sammen i hovedforhandlinger. Streikeviljen er stor i flere av foreningene, og kravene fra selskapene er beinharde.
I løpet av april, mai og juni skal det forhandles frem ny tariffavtale for pilotene, kabinansatte, stuere, teknikere og mekanikere i SAS Braathens, Widerøe og Norwegian. Og på toppen av det hele kommer Avinors forhandlinger med flygelederne.
Flygeledere og Avinor
En forhandling som kan ende i en lammende konflikt er forhandlingen mellom flygelederne og Avinor. Dagens tariffavtale med flygelederne er over 1. april.
Leder i Norsk Flygelederforening, Rolf Skrede, ønsker ikke å sende ut noen krigserklæring i forkant av vårens forhandlinger, men det er ventet at forhandlingene med ledelsen i Avinor vil bli tøffe etter det turbulente året.
Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening spare på kruttet til forhandlingene. Der vil han prøve å vinne frem med kravet om fem år lavere pensjonsalder.
Foto: Scanpix
Skrede har tidligere sagt at hovedkravet under årets forhandlinger vil være fem år lavere pensjonsalder. Med dagens bemanningssituasjon på flygeledersiden, vil kravet trolig bli svært vanskelig å svelge for Avinor.
En streik blant flygelederne kan i verste tilfelle lamme hele flytrafikken i Norge.
Kabinpersonal
En annen forhandlingsrunde som er ventet å bli svært vanskelig er forhandlingene mellom ledelsen i SAS Braathens og 750 kabinansatte organisert i Parat.
- Jeg tror jeg har alle våre medlemmer bak meg hvis vi går til konflikt. Det er ikke noe mål, men det er det våpenet vi har, sier tillitsvalgt for de kabinansatte, Terje Nilsen til TV 2 Nettavisen.
De kabinansatte som er organisert i Parat kommer fra tidligere Braathens. Hovedkravet i forhandlingene deres er en garanti på likebehandling med de kabinansatte som kommer fra SAS.
Parat organiserer 750 av de rundt 1900 kabinansatte i SAS Braathens. En streik vil ramme SAS Braathens hardt.
Lang rekke
I tillegg til de to nevnte forhandlingene er det en lang rekke tariffavtaler som skal reforhandles.
I løpet av våren skal følgende forhandlinger gjennomføres:
SAS Braathens
Kabinpersonell organisert i Norsk Kabinforening
Kabinpersonell organisert i Parat
SAS Braathens Flyverforening
Pilotforeningen til SAS
Norwegian
Norwegians pilotforening
Norwegians kabinforening
Widerøe
Tariffavtale for piloter
Tariffavtale for kabinansatte
I tillegg skal Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) gjennomføre hovedforhandlingene på vegne av over 650 flyteknikerne i SAS, Braathens, Norwegian og Widerøe
nettavisen.no