Da er det bare å booke på NSB

Hurum

ScanFlyer Gold
Da er det bare å booke på NSB

Flykaoset de siste dagene kan regnes som barnemat sammenlignet med konfliktene som er ventet til våren.

Lørdag kunne SAS Braathens melde om null innstilte flyavganger.

Til våren står imidlertid konfliktene i kø når partene i luftfarten braker sammen i hovedforhandlinger. Streikeviljen er stor i flere av foreningene, og kravene fra selskapene er beinharde.

I løpet av april, mai og juni skal det forhandles frem ny tariffavtale for pilotene, kabinansatte, stuere, teknikere og mekanikere i SAS Braathens, Widerøe og Norwegian. Og på toppen av det hele kommer Avinors forhandlinger med flygelederne.

Flygeledere og Avinor
En forhandling som kan ende i en lammende konflikt er forhandlingen mellom flygelederne og Avinor. Dagens tariffavtale med flygelederne er over 1. april.

Leder i Norsk Flygelederforening, Rolf Skrede, ønsker ikke å sende ut noen krigserklæring i forkant av vårens forhandlinger, men det er ventet at forhandlingene med ledelsen i Avinor vil bli tøffe etter det turbulente året.

Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening spare på kruttet til forhandlingene. Der vil han prøve å vinne frem med kravet om fem år lavere pensjonsalder.
Foto: Scanpix
Skrede har tidligere sagt at hovedkravet under årets forhandlinger vil være fem år lavere pensjonsalder. Med dagens bemanningssituasjon på flygeledersiden, vil kravet trolig bli svært vanskelig å svelge for Avinor.

En streik blant flygelederne kan i verste tilfelle lamme hele flytrafikken i Norge.

Kabinpersonal
En annen forhandlingsrunde som er ventet å bli svært vanskelig er forhandlingene mellom ledelsen i SAS Braathens og 750 kabinansatte organisert i Parat.

- Jeg tror jeg har alle våre medlemmer bak meg hvis vi går til konflikt. Det er ikke noe mål, men det er det våpenet vi har, sier tillitsvalgt for de kabinansatte, Terje Nilsen til TV 2 Nettavisen.

De kabinansatte som er organisert i Parat kommer fra tidligere Braathens. Hovedkravet i forhandlingene deres er en garanti på likebehandling med de kabinansatte som kommer fra SAS.

Parat organiserer 750 av de rundt 1900 kabinansatte i SAS Braathens. En streik vil ramme SAS Braathens hardt.

Lang rekke
I tillegg til de to nevnte forhandlingene er det en lang rekke tariffavtaler som skal reforhandles.

I løpet av våren skal følgende forhandlinger gjennomføres:

SAS Braathens
Kabinpersonell organisert i Norsk Kabinforening
Kabinpersonell organisert i Parat
SAS Braathens Flyverforening
Pilotforeningen til SAS

Norwegian
Norwegians pilotforening
Norwegians kabinforening

Widerøe
Tariffavtale for piloter
Tariffavtale for kabinansatte

I tillegg skal Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) gjennomføre hovedforhandlingene på vegne av over 650 flyteknikerne i SAS, Braathens, Norwegian og Widerøe

nettavisen.no

Replying to Topic 'Da er det bare å booke på NSB'

Det blir både NSB til Røros, Gøteborg og Kristiansand i løpet av våren... Til USA blir det SAS...

Og i løpet av april forhandlinger med SAS Ground Services - som alltid må rydde opp etter "alle" som finner det for godt å jobbe som de skal.......f.eks flyveledere,piloter,kabin,dansker som har faglige møter....

Bare så det er sagt.....SGS ansatte har ikke hatt lønnsøkning siden 2002...... stor skam.

Det hadde jo vært fint da om alle kunne være enige om at alle skal få litt, og så litt for å få hjulene til å gå. Da hadde alle gått på jobb, lykkelige og glade, og alle ville tjent penger. Og kundene ville vært fornøyde og så ville de kjøpt mer tjenester.
Men sånn fungerer det ikke.

For ATC sin del så har vi hatt en lønnsvekst på minus 15% i forhold til snittet i Norge. Vi har forsaket privatlivet og jobbet som hakka møkk med 3-400 timer overtid, mange av disse i simulator og med aspiranter i hotseat i 8-9 år for å få nok flygeledere til å drive flykontroll i Norge. Så kuttet man tre kull og reduserte effekten av all jobbinga til 0 slik at vi må begynne på nytt igjen.
En kan jo spørre om vi er villige til å gå inn på en tilsvarende avtale igjen... :sarc

Og når det gjelder opinion så har man vel ingen ting å tape, så terskelen er lav.

Originally posted by atck
.

(..)For ATC sin del så har vi hatt en lønnsvekst på minus 15% i forhold til snittet i Norge.(...)

Ikke for å rakke ned på dere, men at dere har hatt 15 prosent lavere lønnsvekst enn gjennomsnittet i Norge, er jo for småpenger å regne. Hvis resten av Norge får et tillegg på en krone per time, får dere da 85 øre i TILLEGG. Over hvor mange år er dette "snittet" hentet fra?

Godt arbeidsmiljø er nesten like viktig som lønn. Da orker man mer.

Nytter vel ikke å få godt betalt dersom du er så sliten av å gjøre 2-3 manns jobb at du ikke får brukt kronasjen på den sparsomme fritiden som er igjen...

:smokin

Er det noen som tror at NSB skal komme gjennom dette uten aa streike, da..?? :p

Originally posted by SAJblue

Originally posted by atck
.

(..)For ATC sin del så har vi hatt en lønnsvekst på minus 15% i forhold til snittet i Norge.(...)

Ikke for å rakke ned på dere, men at dere har hatt 15 prosent lavere lønnsvekst enn gjennomsnittet i Norge, er jo for småpenger å regne. Hvis resten av Norge får et tillegg på en krone per time, får dere da 85 øre i TILLEGG. Over hvor mange år er dette "snittet" hentet fra?

Eh. Hvis resten av landet i løpet av perioden 1996-2005 har hatt en reallønnsvekst på 100% så har vi hatt en lønnsvekst på 85%.
Nå er ikke jeg økonom, men slik jeg har skjønt det har altså resten av landet (snittet) hatt en snittmessig økning mens vi har stagnert. Det fordi vi ikke har hatt hovedforhandlinger siden 95/96.
Det jeg vet uten å være økonom er at jeg knapt har hatt noen lønnsøkning siden 2000... Mens prisnivået på det meste har økt. Og det merkes, uten at jeg sånn sett klager på lønna.

Hvis lønnen deres har STEGET mindre enn resten av landet, har dere fortsatt hatt lønnsvekst, og mest sannsynlig også økning i reallønnenkjøpekraften. Vi har for tiden en særdeles lav prisstigning her i landet, og også reduksjonen i matmomsen for noen år siden førte til økt kjøpekraft.
Selv om dere har hatt lavere lønnsvekst målt i prosent, enn andre arbeidsgrupper, er lønnen deres fortsatt høyere enn hos veldig mange, noe som vil si at i kroner og ører har dere fått mere tillegg enn veldig mange.

Originally posted by SAJblue

Hvis lønnen deres har STEGET mindre enn resten av landet, har dere fortsatt hatt lønnsvekst, og mest sannsynlig også økning i reallønnenkjøpekraften. Vi har for tiden en særdeles lav prisstigning her i landet, og også reduksjonen i matmomsen for noen år siden førte til økt kjøpekraft.
Selv om dere har hatt lavere lønnsvekst målt i prosent, enn andre arbeidsgrupper, er lønnen deres fortsatt høyere enn hos veldig mange, noe som vil si at i kroner og ører har dere fått mere tillegg enn veldig mange.

Slik jeg oppfatter det så synes du altså at vi skal vente med å forlange å følge med den normale lønnsveksten til resten av landet er på samme nivå som det vi er i dag

Fett nok, du om det. Sjøl har dere vel tenkt å forholde dere til LIDL-ansatte når dere ser på hvor mye lønn dere skal ha ved neste lønnsoppgjør. Sånn i solidaritetens ånd mener jeg.

'Opprettholde kjoepekraften' er vel minimumskravet for de fleste vel ... ???

Jeg sier ikke at dere får for mye lønn, bare at argumentet om at dere har en marginalt lavere lønnsvekst enn gjennomsnittet ikke holder i seg selv. Men i og med at jeg ikke kjenner bakgrunnsmaterialet til den statistikken skal jeg nå legge denne diskusjonen død.

For min del er ferie, gode arbeidsforhold og mye fritid det viktigste. Regner med et lønnstillegg i størrelsesorden én til to kroner i år for min del. Men jeg er allerede meget godt fornøyd med en lønn på 114,49 per time nå.

En annen ting som suger max for oss, er at overtidsbetalingen vår regnes ut fra timelønnen på grunnlønn, og siden grunnlønna er ca 50% av lønna (resten er tillegg), blir det jævlig dårlig betalt å jobbe overtid!

Det er mye som må gjøres i lønnsoppgjøret for oss i NFF. Fordeling mellom enheter, avlønning av beredskap/hjemmevakt, hyppig helgetjeneste, hyppig natt-tjeneste, og avlønning av overtid.

I 96 så fikk NFF en god del tillegg for å holde fred, og "ta i ett tak for selskapet" slik at bemanningen skulle komme på plass.

Vi har holdt fred når det gjelder lønn i 10 år, men siden Avinor har føkket opp bemanningen, og ett nytt skippertak er på portene, kan dem drømme om at vi selger oss billig denne gangen! Skal man måtte avgi folk til skoletjeneste i malmø, sitte med aspirant i posisjonen hver jævla dag, og jobbe simulator til krampa tar deg, da må man regne med at det vil koste.

Hva tror dere piloter ville sagt, om ALLE måtte drive som checkpiloter på 30% av alle leg de fløy? Og 2 dager i uka måtte de jobbe overtid i simulatoren på Arlanda?

Som atck sier, mannen i gata hater oss som pesten uansett, så man kan ikke tenke på det. Spm er bare om hvordan man skal gripe striden fatt, slik at vi unngår å komme i en situasjon det streik blir nødvendig. :hi2

Heldigvis har jeg utstyrt meg selv med et fransk kjøretøy som det ikke er direkte ekkelt å kjøre langt i - ei heller den "svenske". Ingen av de har vist mye tegn til arbeidskonflikter og er fornøyd bare de blir utstyrt med service og fuel. :)

Seriøst, jeg tar det nesten for gitt at det blir diverse streiker i flybransjen (og kanskje NSB?), så bil blir nok det mest sikre fremkomsmidlet om man skal holde seg innenfor Sør-Norge i allefall. Uansett så håper jeg partene har vet nok til å streike på lovlig vis og ikke sånne type aksjoner vi har sett fra SAS Braathens i forrige uke.

NSB ansatte har akkuart valgt sjefen sin til norges beste leder - mye på grunn av forholdet den nye ledelsen har opparbeidet seg til fagforbundet. Det er leeenge siden det var streik i NSB og jeg tror ikke det skjer i løpet av dette året heller... GO NSB....:up:

På regiontogene er vel NSB nå redusert til et tilbud for flyskrekk-kandidater, siden prisene er de samme. Men de er også et alternativ for meg dersom SAS driver med for mye streiking og nødlandinger. Er ikke så begeistret for Norwegian heller med sin aldrende flåte og spinkle service.

Nok et knallinnlegg fra Airwolf...not!!!

Høres ut som det blir bilen på airwolf. Får satse på han ikke har aldrende bil.

Håper vel heller at han ikke har sertifikat...;)

Back