Det kan bli mer flykaos

Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Originally posted by Someone
Hvis det er så ille hvorfor har dere ikke da alle dratt til Dubai og slike steder?
En god andel av alle har allerede reist/er på vei. De resterende har blitt værende fordi man har sett konturer av lys i den mørke tunnelen. Disse lysene ser nå ut til å være skrudd av.
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Hvis det er så ille hvorfor har dere ikke da alle dratt til Dubai og slike steder?

Ikke alle har mulighet heller. Familie/ektefelle etc har jo også ett ord med i laget. Flere har dog sluttet som flygeleder og begynt på ny utdannelse.

:hi2
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Vi kan jo greie ut litt om hvorfor vi er så kategoriske i forhold til de reelle problemene vi er oppe i.

Luftfartsverket har hatt monopol på utdanning og sysselsetting av flygeledere. På grunn av plikttjenesten har dette fungert i alle år fordi Avinor har kunne plassere ut ferskingene på "gokk-plasser" slik at de som allerede er der kan flytte videre til det stedet de ønsker å slå seg til. Det vil si at man har kunnet regne med å flytte dit man ønsker i løpet av 4-5 år.
Nå har dette stoppet opp. Ingen ny tilførsel av flygeledere. Ingen incentiver for å beholde de som har blitt sittende værfast på mindre enheter. Alternativet er å finne seg noe annet å gjøre eller å reise utenlands. For flytting til en annen enhet kommer ikke på tale på flere år. Noen få har fått nye stillinger i 2007, andre i 2008.

I gamle dager var det slik at en flygeleder fant seg en flygeleder, husmor, lærer eller sykepleier, så var det enkelt å finne seg ny jobb for ektefelle. I dag er det slik at mange av oss har partner med langt bedre utdannelse med enda snevrere nedslagsområde, noe som fordrer at det i flere tilfeller er flygelederen som må gi seg og finne ny arbeidsplass. Får man ikke overflytting så må man finne på noe annet da. Eller ta med seg partner og unger til et sted der en inntekt er nok til å holde en god levestandard for hele familien.
Tidligere var ikke utlandet aktuelt for de fleste rett og slett fordi det var begrenset med jobber tilgjengelig. I dag er det skrikende mangel på flygeledere i hele verden, noe som gjør at ICAO-utdannede Europa-flygeledere med høyt språklig engelsknivå er særdeles attraktive.

PA Viking: Beklager, du er nok litt akterutseilt. I gamle dager var det nok slik at mange i stor grad ønsket å gå overtid, ja.
De fleste av dagens unge flygeledere tenker ikke slik. Noen haier selvfølgelig overtid fremdeles. Ingen tvil. Men de fleste av oss prioriterer fritid og familie, slik resten av samfunnet gjør, og ønsker ikke en eneste time for mye på jobben.
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Originally posted by M609


Mye er tatt av mine kolleger alt, men:

1. Vi forhandler på en 10 år gammel slaveavtale som var tilpasset ett helt annet sett regler hva gjelder arbeidstid. Den vil Avinor videreføre.

2. Vi står i en situasjon der vi er MASSIVT underbemannet. I den sammenheng er vi anhengig av at vi får en tariffavtale som gjøre det interesant å bli boende i Norge. Jeg snakker ikke da om å få lik kjøpekraft med flygeledere i Emiratene, men å komme a'poeng med Polen bør ikke være for mye å forlange..... (Vi er på nivå med Albania, Hviterussland og andre storheter om noen skulle være interessert......so much for Polish controllers Sandberg....)

3. Avinor har i dag en situasjon der 90% av ansatte på lite attraktive enheter (les: Nordnorge bl.a) kun jobber der fordi de er ferdig med plikttjenesten, og ikke får lov til å forlate enheten. Avinor vil miste kanskje 50% av disse innen 3 år om man ikke gjør det mer attraktivt å jobbe der. (I dag de dårligst betalte, og man bor i gokk => folk slutter) Ingen utlendinger vil jobbe i Norge når man går ned i kjøpekraft, PLUSS at man må bo i gokk.


:devil

Intressant att följa debatten. den är den samma i Sverige . Kraftig underbemanning, massor av övertid, själv har man gjort 150 timmar hittills i år. Dock så hjälper vi just nu Norge med arbetskraft i projekt med mera, trots vår egen underbemanning!!??? Finns dock en liten skillnad på Sverige och Norge. De svenska lönerna är nästan bara hälften av de norska. Vi brukar hänvisa till att vi är i nivå med Albanien,men om det är så att dom är i nivå med Norge så börjar man ju snart skämmas för sin lön.

Tror man är på rekryteringskampanj i Sverige för att locka svenskar till Norge igen. Får se hur det går. Har kollegor som flyttar till Holland, Schweiz, Dubai, Nya Zeeland, Danmark m.m.

Hoppas dock det går bra i vårt västra grannland. Ju mer dom har desto bättre när vi kommer till förhandling nästa år!!! Annars kan man ju flytta västerut!!:nor
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Hei atc-kollega.

[ironi]Ja er det ikke rart at man etter hvert har funnet ut at man trenger flere og flere flygeledere i verden, dette til tross for at antall fly i luften blir mindre og mindre. Nei forresten, det var ikke sånn det var. Det blir visst FLERE og FLERE fly i luften! Hvem kunne ha forutsett noe sånt?[/ironi]

Ja hvem kunne tenke seg det. Annet enn alle som har med luftfart å gjøre?

At de svenske, danske og norske atc-providerne har bæsja på leggen så til de grader er ikke overraskende. Problemet er at det er disse som skulle gitt beskjed til politikerne om den faktiske ståa, slik at man kunne begynt på et tidlig stadium å forebygge.
Jeg husker jeg i 2002 ble presentert en grafe som viste utviklingen i flytrafikken, der det var en enorm økning på 80- og 90-tallet, fulgt av en dip i grafen rett etter 911. Denne dippen ble brukt som argument for at vi måtte spare penger... Det var ikke slik at antall fly gikk ned. Det var bare at kurven flatet ut en periode. Nå vet vi jo alle hvilken vei det går, det er opp, opp og opp...
I teorien skulle teknologien demme opp for trafikkutviklingen men denne teknologien har ikke materialisert seg. Så da må man fremdeles bruke manpower...

Jaja, vi treffes nok i Malmø hele gjengen etter hvert.

K
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

http://www.hangar.no/articles/1036/1/Flygelederflukt-fra-Bod%F8
 
Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Ganske mange bransjer rasler med sablene i disse tider og truer med streik. Argumentene er naturligvis forskjellige fra sak til sak, men det skinner gjennom at flere og flere bransjer har høyt konfliktnivå. Trusler om aksjoner er som oftest et signal om høyt konfliktnivå i et selskap eller en bransje.

De som er i luftfartsbransjen vet godt hvilket konfliktnivå det er for tiden. Konfliktene er i aller høyeste grad skapt av to parter. Argumenter som at "luftfarten tåler ikke flere konflikter nå" er jo en fin redningsplanke for ledere som har drevet krig mot de ansattes vilkår og drevet urealistisk planlegging og bemanning i årevis for å oppnå kortsiktig gevinst med ditto fornøyde styrer (og dertil passende lederlønninger og bonuser).

Streik er ikke et utbredt fenomen i vår bransje. Den siste tids tumulter er et resultat av den ledelse som er dervet i Avinor og flyselskapene de siste årene. Streik er desverre eneste måte å legge tilstrekkelig press på lederne til å få gjennom forandringer og normalisering av vilkår samt lønnsutvikling. At det rammer 3 mann er vel ingen overraskelse - det ligger i streikens natur og er til syvende og sist det som skaper presset på partene for å finne løsning.

Selv har jeg deltatt på forhandlinger i WF de siste årene, og har i hvert fall en viss innsikt i hva dette egentlig dreier seg om. Kanskje på tide lederne snart forkuserer på å ta seg betalt for de tjenestene selskapene tilbyr?

STOL
 
Back
Top