Kabinstreiken er slutt

Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by P.A. VIKING



Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

Det er jammen godt det ikke er vi to som skal jobbe sammen i kabinen Viking. Heldigvis er de fleste exSK mer positivt innstillt enn deg.

Jeg hadde forøvrig klart meg m e g e t godt uten denne "hjelpen" fra NKF. En prosent mer på lønnsslippen enn det SBK fikk er etter min og manges andres mening ikke på noen måte verdt det dårlige rykte og den kundeflukten vi nå vil oppleve. Det er det mange av NKFs medlemmer som synes også... :naughty:
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by TG923


Flyvertinnene og – vertene i SAS sa nei til å gå ned enda mer i lønn, og de krevde lik lønn for likt arbeid. Det er ikke akkurat urimelig.

...

Ved neste lønnsoppgjør i SAS Braathens bør de kabinansatte ha én fagforening, med en profesjonell ledelse og felles krav.

http://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/article2041023.ece

Kanskje de ved neste korsvei går med på å rette opp skjevheten overfor DY og andre LCC. 25% merkost for SBU er ikke noe SBU kan leve med. I mellomtiden får vi tro SBU kompletterer med alternative løsninger som vikarpool, rekruttering fra vikarbyrå eventuelt direkte ansettelse av utenlandske CA på mer levelige betingelser enn det CA foreningene har klart å presse igjennom nå. Heldigvis har SAS ledelsen andre selskaper de kan sette inn på markedet for å ikke tape for store markeds andeler, f.eks. KF, airBaltic etc etc.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Da regner jeg med at du synes det er helt greit at selskapet leier inn folk innen engineering på samme måte som du beskriver?

Du er vel like villig til å gi fra deg lønnen din til fordel for billigere arbeidskraft fra andre steder?
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by Flaps40


Kanskje de ved neste korsvei går med på å rette opp skjevheten overfor DY og andre LCC. 25% merkost for SBU er ikke noe SBU kan leve med. I mellomtiden får vi tro SBU kompletterer med alternative løsninger som vikarpool, rekruttering fra vikarbyrå eventuelt direkte ansettelse av utenlandske CA på mer levelige betingelser enn det CA foreningene har klart å presse igjennom nå. Heldigvis har SAS ledelsen andre selskaper de kan sette inn på markedet for å ikke tape for store markeds andeler, f.eks. KF, airBaltic etc etc.

Flaps40: Du har tydeligvis ikke enda forstått de økonomiske mekanismene som fungerer i markedet som SAS Braathens og DY osv. opererer. Vis meg det selskapet som kan overta SKBUs rolle... DY kan ikke gjøre det, Ryanair kommer neppe på norsk innenriks, Sterling er heller ikke i nærheten av å kunne være et alternativ. Det er rett og slett ingen som har ledig kapasitet til å gjøre dette, og om noen skulle være interessert i ekspandere så er det lite sannsynlig at det er så mye ledige piloter og annet kabinpersonale at de kan gjøre det uten en økning i kostnadene.

Det er selvsagt riktig at dersom store skjevheter opprettholdes over lengre tid så kan selskap med lavere kostnader ta markedsandeler, men også LCC'er vil merke økte kostnader når man ekspanderer. Man bør nok ikke øke SKBUs kostnader nevneverdig, men å tro at utgiftene til kabinen er det som velter SAS Braathens er vel en smule søkt. SAS-ledelsen, som Flaps40 har stor tro på, har vel selv gjort endel grep for å "devaluere" produktets verdi gjennom reduksjon i servicenivå, reduksjon i bonusopptjening på billigbilletter (noe som innebærer at man må redusere billettprisen mer enn om man ga god bonusopptjening, gjerne med evigvarende poeng), osv.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by BU9001/V2.0


Da regner jeg med at du synes det er helt greit at selskapet leier inn folk innen engineering på samme måte som du beskriver?

Du er vel like villig til å gi fra deg lønnen din til fordel for billigere arbeidskraft fra andre steder?

Ja faktisk er jeg det. Jeg tror vi må ta innover oss at arbeidsmarkedet er globalt. Eksempler er jo at SAS har solgt sin IT avdeling til CSC, SAS Component til ST Aero (Singapore), og både SAS og BU solgte i sin tid ut motorvedlikeholds verkstedene. Det ligger mye engineering i alle nevnte områder. Vi må regne med at flere funksjoner vil bli solgt. Som oftest følger de ansatte med på lasset. Men ved at man selger til globale aktører følger naturligvis at disse bedrifter over tid flytter aktivitetene der de finner det mest lønnsomt å operere. Vi ser f.eks. at FR er i ferd med å etablere teknisk vedlikehold i Riga i samarbeid med SR Technics. Håper det var svar på noe av det du spør om.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by TOS


Flaps40: Du har tydeligvis ikke enda forstått de økonomiske mekanismene som fungerer i markedet som SAS Braathens og DY osv. opererer. Vis meg det selskapet som kan overta SKBUs rolle... DY kan ikke gjøre det, Ryanair kommer neppe på norsk innenriks, Sterling er heller ikke i nærheten av å kunne være et alternativ. Det er rett og slett ingen som har ledig kapasitet til å gjøre dette, og om noen skulle være interessert i ekspandere så er det lite sannsynlig at det er så mye ledige piloter og annet kabinpersonale at de kan gjøre det uten en økning i kostnadene.

Det er selvsagt riktig at dersom store skjevheter opprettholdes over lengre tid så kan selskap med lavere kostnader ta markedsandeler, men også LCC'er vil merke økte kostnader når man ekspanderer. Man bør nok ikke øke SKBUs kostnader nevneverdig, men å tro at utgiftene til kabinen er det som velter SAS Braathens er vel en smule søkt. SAS-ledelsen, som Flaps40 har stor tro på, har vel selv gjort endel grep for å "devaluere" produktets verdi gjennom reduksjon i servicenivå, reduksjon i bonusopptjening på billigbilletter (noe som innebærer at man må redusere billettprisen mer enn om man ga god bonusopptjening, gjerne med evigvarende poeng), osv.

Enig med mye av det du sier her. Imidlertid tror jeg vi har grunnleggende ulik oppfatning av hvorvidt andre selskaper kan overta kapasiteten til SBU etter hvert som SBU eventuelt måtte finne det nødvendig å redusere. Jeg tror fremdeles det er relativt fort gjort for andre selskaper å fylle opp tomrommet etter hvert som SBU måtte redusere. Husk det er en hel rekke selskaper som hver for seg kan ta biter av markedet.

Selvsagt er ikke overpris på CA cost alene nok til å velte lasset. Problemet for SBU er at de betaler for mye for de fleste funksjoner og tjenester fordi de er bundet opp av avtaler som var til å leve med i monopoltiden. DY og andre LCC er i en betydelig bedre valgsituasjon fordi de har ikke all denne kostbare infrastrukturen de må ivareta (a la SGS, STS etc).

Når det gjelder bonus poeng etc skal jeg være forsiktig med å uttale meg. Har lite kjennskap til den siden av driften.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by cabincruiser


Originally posted by P.A. VIKING



Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

Det er jammen godt det ikke er vi to som skal jobbe sammen i kabinen Viking. Heldigvis er de fleste exSK mer positivt innstillt enn deg.

Jeg hadde forøvrig klart meg m e g e t godt uten denne "hjelpen" fra NKF. En prosent mer på lønnsslippen enn det SBK fikk er etter min og manges andres mening ikke på noen måte verdt det dårlige rykte og den kundeflukten vi nå vil oppleve. Det er det mange av NKFs medlemmer som synes også... :naughty:



Hadde Petter Jansen sagt OK til dette "in the first place" så ble vel ingen streik da , men han gamblet og tapte

Men at Deres 2 forening er ikke klarer å spille på samme banehalvdel gavner ingen av dere 2 grupperinger , så er må dere ALLE i kabinen sammle dere.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by jens



Originally posted by P.A. VIKING
også få fikk vel BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )
ok den udtalelse lover virkelig godt for det fremtidige samarbejde...... NOT
Hvorfor kan to grupper af ufaglært personale ikke arbejde på samme vilkår i samme selskab uden at bekrige hinanden?


Begge foreninger har vel kjempet for like vilkår , men ikke på samme banehalvdel.....og ikke syncronisert....

Husk også at denne gruppen ufaglært personale er en spesiell gruppe på den måten at de fleste har en (god) utdannelse fra før slik at de er ressursterke, har bein i nesa ,og har en veldig bred yrkeserfaring slik at jeg vil tror de er tøffe å møte i forhandlinger på mange måter.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Noen får det til å høres ut som om DY kabin har mye dårligere betalt en SK, det er feil. Innleide har dårligere betalt, men ikke fast ansatte.

Synes det er på tide å innse at det koster penger å ha flyene i luften, og det er godt for selskapet å ha ansatte med god erfaring.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

http://kabin.no/nyhet_3276.nml

En konflikt til ettertanke

Vi har nettopp lagt bak oss en konflikt med SAS Braathens as. En konflikt som resulterte i kanselleringer og ubehageligheter for de av våre passasjerer som ble utsatt for den. De kabinansatte i SAS Braathens ønsket ikke en konflikt; vi søkte fredelige løsninger. Det gikk som kjent ikke, og konflikten ble en realitet.

La meg begynne med å slå fast at dette var en helt lovlig arbeidskamp for våre betingelser, i en bransje som er satt under et slikt press at nesten alle mulige grenser tøyes! I løpet av de to siste årene har flertallet av de kabinansatte (tidligere SAS) hatt arbeidsdager som i mange tilfeller har overskredet alt fra 12 til 16 timer og i enkelte tilfeller opp mot 20 timer. Arbeidsuker som overstiger 45 timer med 11 dager fri pr måned. I 30 % av arbeidstiden vet de kabinansatte ikke hvor de skal eller når de kommer hjem. De har ikke overtidsbetaling eller kompensasjon for arbeid på lørdag eller søndag. Store deler av arbeidsperiodene er de borte hjemmefra uten å se sin familie. De har en weekendfri pr måned som begynner kl. 16.00 fredag og varer til kl. 06.00 mandag morgen. De aller fleste, 1600 av 1800 kabinansatte i SAS Braathens, er kvinner. De fleste av disse er dobbeltarbeidende. De vilkårene de har levd under de siste årene har vært særdeles krevende. De har ikke hatt en mulighet å langtidsplanlegge sitt familieliv. Planlegging av juleferier og sommerferier har vært vanskelig og har medført stor frustrasjon! Dette var også årsakene til den konflikten som rammet selskapet sist uke. Det er ikke mange arbeidsgrupper i Norge i 2006 som ville godtatt slike vilkår!

Jeg aksepterer fullt ut passasjerenes reaksjon! Jeg er ikke i nærheten av å forstå reaksjonen fra en del andre aktører; en reaksjon som i bunn og grunn kun hadde en fellesnevner: Mer konkurranse og flere aktører på banen. Er det slik å forstå at næringslivets og politikernes samlede oppfatning er at svaret på ovenfor nevnte arbeidsbetingelser for et kvinnedominert yrke, er mer konkurranse og ytterligere forverring av arbeidsvilkårene? Jeg forstår at våre politikere samler billige politiske poeng ved å snakke om lavprisfly! Det er skapt et inntrykk av at en flymaskin til 200 millioner kr med piloter og kabinansatte, er et perfekt arbeidsverktøy for å transportere passasjerer fra for eksempel Norge til England, for samme pris som betales for en drosjetur mellom Oslo og Gardermoen. Jo billigere jo bedre, tror de som reiser! Sammen med fallet på den gjennomsnittelige billettprisen øker presset på våre arbeidsbetingelser. Vi som har hatt denne jobben i lang tid har hatt spennende dager i et utfordrende yrke. Men samtidig har vi vært med på en av de mest radikale omlegginger i vår industris historie. For SAS Abs del er besparingene de siste tre år kommet opp i formidable 14 000 millioner kroner. Ikke noe firma eller ansatte kan gå igjennom slike sparerunder uten at det legger betydelig press og stress på de indre relasjoner i et selskap. Slik har det også vært i SAS Braathens as! Legger vi til at vi i Norge skulle slå sammen SAS og Braathens til et nytt selskap, ja da er det kanskje ennå lettere å forstå at utfordringene nesten har vært umenneskelige! Oppgående næringslivsledere i Norge forstår at dette har vært og er en betydelig utfordring. Stor ble derfor min forbauselse da jeg i et innslag i TV2 11.april ser at ”storkundene nå vil bytte leverandør av flytjenester”. Men dessverre mangler de alternativer!” Et av intervjuobjektene var en leder fra entreprenørselskapet Skanska, som fornøyd via faks kvitterer ut en ny samarbeidsavtale med et flyselskap som heter Norwegian. Et flyselskap som har satt seg selv i spissen for å ytterligere øke presset på vilkårene i norsk luftfart, med å true med å opprette besetningsbaser i Polen og eventuelle andre lavkostland. Dette applauderes av en byggenæring som sulter etter billigst mulig (øst-europeisk) arbeidskraft. For det må vi kabinansatte forstå: Slik virker konkurransen og konsekvensen blir at norske skattepenger forsvinner ut av Norge. Utflagging av norske arbeidsplasser premieres med andre ord av norsk næringsliv!

Jeg blir betydelig mer bekymret når store aktører som Statoil og Hydro står frem med lignende synspunkter. To store seriøse norske samfunnsaktører som jeg har stor respekt for og som jeg er overbevist om ikke diskriminerer menn og kvinner hva gjelder eksempelvis arbeidstidbestemmelser. Uten et eneste ord om sympati for ovenfor nevnte problemstillinger og bakenforliggende årsaker er meldingen: ”Vi vurderer å bytte leverandør av flytjenester.” Hvor er etikken og moralen i dette bildet, og hvor er norske politikere og vernet av norske arbeidsplasser? Selv hadde jeg håpet på en reflektert reaksjon, som sa at de forstår de betydelige utfordringene som SAS Braathens arbeider med; tatt i betraktning de enorme spareplanene og sammenslåingen av to ulike selskaper som nå er blitt til Norges åttende største selskap. Men nei, her må det byttes leverandør av flytjenester og nye aktører må komme inn for å drive flyprisene ennå lengre ned, i et land der flyprisene allerede er blant de billigste i Europa! Konsekvensen for arbeidsvilkårene for de som arbeider i flybransjen, blir en ytterligere forverring. Norsk Kabinforening forstår den konkurransesituasjonen SASBraathens befinner seg i, og har bidratt betydelig i det arbeidet som har vært gjort for å få SASBraathens til å bli et konkurransekraftig selskap. Det vil vi også fortsette med. Men selv for de kabinansatte går det en grense og den ble overtrådt i den perioden som nå ligger bak oss. Resultatet ble en arbeidskamp for de kabinansattes rettigheter. I årene som kommer skal våre medlemmer møte alle våre kunder med et smil og en profesjonell serviceinnstilling, og det gleder vi oss til. Til gjengjeld håper vi på at våre passasjerer forstår og aksepterer at dette er et krevende sikkerhetsyrke som vi utfører med arbeidsglede og profesjonalitet. I tillegg håper vi at vår ledelse i SAS Braathens en gang for alle forstår at selv et kvinnedominert yrke skal ha respekt og en hverdag til å leve av og leve med! På den måten unngår ledelsen fremtidige konflikter med de kabinansatte i SAS Braathens til beste for våre passasjerer, de ansatte og selskapets egen ledelse!

John Lyng
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by Lystige Laura


Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.

Det er ikke så enkelt at det er tilbud og etterspørsel som bestemmer betingelsene til de kabinansatte, selv om et eventuelt overskuddstilbud av personer som ønsker å jobbe som kabinansatte (og som er kvalifiserte eller kan bli det) på sikt kan bidra til at betingelsene blir dårligere. Dette vil skje f.eks. kunne skje gjennom overenskomster mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, noe som vel har skjedd i SAS, og gjennom at nyansettelser skjer på andre vilkår enn de vilkår som de som er i systemet allerede har (sannsynligvis ikke helt rett frem å få fagforeningene med på dette..).

Man kan ikke bare si opp de med gode vilkår og erstatte disse med noen på dårligere vilkår (ei heller kan man bryte kollektivavtaler hvis man føler for det). Tilbud og etterspørsel er viktige faktorer, men arbeidsmarkedet er litt mer komplisert enn mange andre markeder.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

John Lyng er tydeligvis ikke helt orientert om marked og markedskreftene.

Argumentasjonen at det jobbes 20 timers dager og at i 30% av tilfellene vet ikke de kabinansatte hvor dem ender opp hen når dem er på jobb.
Trodde man schedulerte sine ansatte i god tid, og i alle fall før avgang...men at det kan komme endringer tviler jeg selvsagt ikke på...men i 30% av tilfellene? Da bør SAS snarest få seg bedre verktøy for å hjelpe dem med å bruke de ansatte i bedriften mer hensiktsmessig. At det i tillegg skal være et argument at det er mange kvinner og dobbeltarbeidende og at dte derfor er synd at dem må jobbe under de kjempe-ugunstige jobb/arbeidstidsavtalene SAS Braathens har virker vel litt fjernt. Hva med å innføre en hel uke i kabin-kurset på 5-6 uker...utvide det med en uke og realitetsorientere de søkende påhva dem går til. Ikke bare virker det som SAS ser ut til å mangle evnen til å informere kundene av hva de kan forvente av service og tjenester av selskapet...men det virker ikke som de ansatte heller er orientert om hva dem går til. Hvem har ansvaret for kommunikasjonen i selskapet - her er det jo kjempeutfordringer.

At Lyng i tillegg forsøker å sverte en konkurrent som visstnok heter Norwegian blir bare enda dummere.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by TOS


Originally posted by Lystige Laura


Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.

Det er ikke så enkelt at det er tilbud og etterspørsel som bestemmer betingelsene til de kabinansatte, selv om et eventuelt overskuddstilbud av personer som ønsker å jobbe som kabinansatte (og som er kvalifiserte eller kan bli det) på sikt kan bidra til at betingelsene blir dårligere. Dette vil skje f.eks. kunne skje gjennom overenskomster mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, noe som vel har skjedd i SAS, og gjennom at nyansettelser skjer på andre vilkår enn de vilkår som de som er i systemet allerede har (sannsynligvis ikke helt rett frem å få fagforeningene med på dette..).

Man kan ikke bare si opp de med gode vilkår og erstatte disse med noen på dårligere vilkår (ei heller kan man bryte kollektivavtaler hvis man føler for det). Tilbud og etterspørsel er viktige faktorer, men arbeidsmarkedet er litt mer komplisert enn mange andre markeder.

Helt opplagte ting som står her, men hvis du vil beholde jobben din så må du være konkurransedyktig også.

Et eksempel: 2 butikker selger hvitmaling. Malingen er akkurat like holdbar og god i begge butikker, og det vet kundene. Den ene butikken tar 200 kroner pr. liter og den andre tar 50 kroner pr liter. Hvilken butikk overlever?
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Vel etter snart 10 aar her borte hvor markedskreftene styrer, har jeg aldri funnet et eksempel som du nevner om maling...jeg har kjoept masse maling til Nok 50.00 bare for aa finne ut at for aa male rommet ender jeg opp med aa kjoepe "billig" maling for Nok 250.00 totalt for aa faa det til aa se pent...mens jeg kunne ha klart meg med Nok 200.00 om jeg hadde kjoept bedre kvalitet med engang....og her i USA faar du det betaler for...koster noe vesentlig mindre, ja saa er kvaliteten deretter.....og her vil begge butikkene overleve....fordi markedet krever det....

Slik vil markedet finne rom til baade SAS og Norwegian ogsaa
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Originally posted by dc-8-63


Vel etter snart 10 aar her borte hvor markedskreftene styrer, har jeg aldri funnet et eksempel som du nevner om maling...jeg har kjoept masse maling til Nok 50.00 bare for aa finne ut at for aa male rommet ender jeg opp med aa kjoepe "billig" maling for Nok 250.00 totalt for aa faa det til aa se pent...mens jeg kunne ha klart meg med Nok 200.00 om jeg hadde kjoept bedre kvalitet med engang....og her i USA faar du det betaler for...koster noe vesentlig mindre, ja saa er kvaliteten deretter.....og her vil begge butikkene overleve....fordi markedet krever det....

Slik vil markedet finne rom til baade SAS og Norwegian ogsaa

Helt til enda en butikk selger like god maling til kr 50 pr liter. Da overlever de 2 som selger til kr 50. Den som må ha kr 200 på grunn av høye kostnader taper for mye på å selge maling til kr 50, og må kaste inn håndkledet.
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Poenget mitt er at det aldri er samme kvalitet paa noe du betaler NOK 50 for og noe du betaler NOK 200 for...altfor ofte viser det seg at NOK 200 i utgangspunktet blir billigst, naar du er ferdig med aa male rommet....slik ogsaa med flybilletter: Kjoeper jeg den billige billetten med Jetblue til New York og de instiller pga teknisk, saa er allt det de tilbyr en reise 24 timer senere (som er deres neste avgang) kjoeper jeg den dyrere billetten fra Continental (som har hoeyere kostnader) og de maa instille pga teknisk for jeg tilbud om reise via Houston aa komme frem 3 timere senere enn planlagt....og jeg rekker fremdeles konferansen jeg betalte 10x hva flybilletten koster....
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Godt poeng...og du er faktisk større fan av jetBlue enn Continental!
 
Replying to Topic 'Kabinstreiken er slutt'

Synes begge sider har et poeng...tror ikke saken er så svart/hvitt som det fremstilles her.
Continental forsøker f.eks ikke å bli et nytt Jetblue;)
 
Back
Top