• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CPH Top20 Airlines 2007

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
1. En sånn liste skulle vi gjerne hatt på OSL også!
2. Det er imponerende at KLM gjør det så bra også på CPH med tanke på at de har langt flere IC- ruter enn OSL.
3. Alle selskapene gikk jo nesten frem i fra 2005 til 2006. Det var sterke tall.
4. Spennende å se de nye tallene senere i dag.
 
Og der kom 2007 tallene:

20 flyselskaber har 85 % af passagererne i Københavns Lufthavn. SAS, Sterling og Cimber er de tre største – de 17 andre har alle under 2 %. KLM overhalede sidste år BA som lufthavnens største udenlandske flyselskab – og Air Berlin blev årets højdespringer…
Ud af de 21,4 mio. passagerer sidste år i Københavns Lufthavn, fløj de 18,2 mio. med lufthavnens 20 største flyselskaber.


SAS var klart størst med 10,2 mio. og en markedsandel på 48 %, en tilbagegang på 1,1 % fra 2006.

Sterling havde 1,9 mio. passagerer, en markedsandel på 9,3 – en tilbagegang på 2,9 %.

På 3-pladsen landede Cimber Air med 799.000 passagerer sidste år; det svarer til 3,7 % af lufthavnens passagertal og en fremgang på 17,4 % i forhold til 2006.

De helt friske tal fra Københavns Lufthavn viser også, at KLM sidste år byttede plads med British Airways på 4. pladsen – men kun 335 passagerer skilte KLM og BA.

KLM havde i fjor 413.292 passagerer, mens BA endte med 412.957 på 5. pladsen.

De øvrige 15. flyselskaber på listen over de største i Københavns Lufthavn sidste år er i afrundede tal (og med 2006 placeringen i parentes):

6. Spanair 407.000 (9)
7. Air France 365.000 (7)
8. Easyjet 352.000 (8)
9. AirBaltic 350.000 (10)
10. MyTravel Airways 332.000 (6)
11. Icelandair 327.000 (11)
12. Lufthansa 310.000 (12)
13. Norwegian 293.000 (14)
14. Austrian Airlines 266.000 (16)
15. Thai Airways 259.000 (15)
16. Finnair 246.000 (18)
17. Swiss 236.000 (19)
18. Air Berlin 223.000 (27)
19. Blue 1 (Finland) 215.000 (13)
20. Widerøe (Norge) med 211.000 passagerer i fjor på Københavns Lufthavn (ned fra en 17. plads i 2006)
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=15486
 
Last edited:
Kan man si noe om DYs kabinfaktor for deres to CPH-ruter med utgangspunkt i disse tallene?
 
Kan man si noe om DYs kabinfaktor for deres to CPH-ruter med utgangspunkt i disse tallene?

Det sikkert mulig, men det er muligens litt vanskelig å få korrekte tall pga endel forandringer i DY sitt rute tilbud til og fra CPH. WAW-CPH ble vel økt fra 3 til 6 ukentlige en eller annen gang i høst og etter code-share avtalen med NB gikk ut økte vel DY fra 3 til 5 daglige avganger på hverdager, samt også endel forandringer i helgene.

Da DY og NB brøt samarbeidet ble det over natten vesentlig lettere å få svært billige billetter mellom OSL og CPH
 
Det blir vanskelig FlightDeck, og siste økningen var til 29 ukentlige flighter hver vei mellom OSL og CPH fra WS 2008/2009 - seks flighter pr. uke mellom CPH og WAW har vel holdt seg i bare deler av 2007. Det man derimot kan si er at DY mest trolig vil bli blant de ti største på CPH i 2008.
 
Back
Top