CPH Præsenterer LCC koncept - "CPH Swift"

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: CPH Præsenterer LCC koncept - "CPH Swift"

Så den er ikke separat fra de øvrige terminalene?

Nei, det blir i praksis som en forlengelse av pir D

.....og de av oss som har fløyet Norwegian fra WAW, vet jo hvor "fin og kjekk" den LCC terminalen de bruker der er:angry:

Last edited:

Nu er det ikke fordi jeg mener CPH skal forfordele SAS ift andre, men jeg synes faktisk det forslag de er kommet med gør præcist det modsatte og forfordeler LCC og ikke giver SAS (og andre netværksselskaber) rimelige konkurrencemuligheder i CPH.

Først og fremmest er forslaget om Terminal A i sin nuværende form utopi. Placeringen er forkert i forhold til infrastruturen og den planlagte kapacitet er for lille og mulighederne for udbygning begrænsede. Desuden koliderer det med cargo trafikken på CPH og monopol eller ej, giver det i min verden ikke mening at en monopol udbyder tvinges til at opgive et forretningsområde for at en anden udbyder kan få adgang til et andet forretningsområde.

Nu er jeg ikke nødvendigvis stor tilhænger af Terminal A, som på ingen måde er løsningen på problemerne i CPH. Det er korrekt at placeringen alene er et problem, da infrastrukturen ikke er i orden på den foreslåede placering.

For det andet hyler SAS, Sterling med andre konstant om afgifterne på CPH, på trods af at de sammenlignet med andre europæiske lufthavne ikke er specielt frygtindgydende. Måske SAS i første omgang burde koncenterer sig om at få styr på omkostningerne i eget hus - men dette er naturligvis en del af det politiske spil mellem leverandør og kunde hvilket er helt naturligt.
Det er korrekt at SAS, Sterling og andre presser på for at få sænket afgifter i CPH. Men den løsning CPH har fremlagt betyder jo netop at ikke alle selskaber (kun de der har valgt af operere udfra LCC-modellen) kan få billigere priser i CPH. Naturligvis må SAS selv få styr på egne udgifter, men det er er vel netop det de forsøger ved at presse CPH på prisen. Det er dog svært da de i praksis er en monopolvirksomhed.

Jeg synes CPH's model er konkurrenceforvridende - specielt da de stiller krav som ingen connections for at benytte disse lavprisgates.

Om en "lavpristerminal" integreres med de øvrige terminaler eller ej er jeg forsåvidt ligeglad med, men med denne løsning vil man faktisk ende op med at de områder der benyttes af de pax der betaler den høje afgift bliver mere overfyldte end idag, da man "blander" pax.

Jeg vil mene at den bedste og mest fair løsning for alle parter var at sænke afgifterne generelt, så ville alle flyselskaber på lige konkurrencevilkår. Om man lavede en prismodel, hvor der var en afgift pr. connecting-pax el.lign, så var der også taget højde for at dem der brugte flest faciliteter også betalte mest.

CPH fokuserer ensidigt på at få LCC (bl.a. Ryanair) til København med dette forslag uden at tage højde for at netværksselskaber fortsat kommer til at betale den høje pris (og dermed indirekte er med til at betale for LCC'erne).

Hvis jeg var SAS (eller et af de andre netværkselskaber) - så ville jeg være forbandet over sådan et konkurrenceforvridende udspil fra CPH og overveje om jeg kan flytte min trafik til en af de andre skandinaviske hovedstæder.

At CPH vælger denne model er ikke overraskende. At tiltrække f.eks. Ryanair (og lign. selskaber) er en af de eneste måder de for alvor kan ekspandere på p.t. - og med den nye ejerkreds er det primære fokus sammen med at profitoptimere alt - uagtet at CPH for hver dag bliver en dårlige og dårlige lufthavn og uagtet at man fornærmer nogle af sine bedste kunder.

I de erhvervskredse hvor jeg færdes, der er det normalt at man behandler sine bedste kunder godt, men det er åbenbart ikke noget CPH har tænkt sig at gøre.

Nei, det blir i praksis som en forlengelse av pir B

.....og de av oss som har fløyet Norwegian fra WAW, vet jo hvor "fin og kjekk" den LCC terminalen de bruker der er:angry:

kan vel ikke karakteriseres som annet enn en katastrofe. Jeg tror jeg aldri har vært nærmere enn å bli drapsmann på mine flighter fra den sardinboksen.

Så så, PP, ikke vær så hårsår! Jeg trodde du tok den med et smil. uten å sitere deg så har du ofte gjennom dine innlegg ikke alltid vært like nådig, noe som sikkert ofte er fult fortjent for oss som mener at Osl er særdeles under eksponert for diverse ruter.
Jeg vet godt at dine meninger og syn på trafikkgrunnlaget er betydelig tykkere enn det pølseskinnet jeg forsøker å dra deg igjennom.
Jeg beklager om du oppfatter det slik.

Nu var det nu også mere en reaktion på at jeg er en smule imponeret over at du formår at bringe emnet ind i så mange forskellige sammenhænge - men jeg regner med at du kan tage det...;)

En liknande "lowcost" terminal behövs kanske inte på OSL eller ARN ? Där finns sekundära flygplatser som t.ex Skavsta,Västerås,Torp och Rygge som fyller dessa behov. I Öresunds området saknas denna "andra" flygplats.
Malmö har ju försökt med Ryanair och Sterling utan att lyckas. Enligt min mening så är det ett gigantiskt fiasko ! Med tanke på att man hela tiden matas med nyheter om Öresundregionens köpkraft och befolkningsmängd ? Roskilde likaså,vad händer där ?

Istället så tvingas CPH bygga denna terminal med den stora önskan att FR träder in som frälsare och enorma pax mängder. Att man sparkar på SAS och de andra nätverksbolagen verkar inte bekomma dem ?

Men nu är det ju ändå så att mitt jobb är inte att driva lufthavn (som tur är). Denna terminal kan bli succé !

Nu er det ikke fordi jeg mener CPH skal forfordele SAS ift andre, men jeg synes faktisk det forslag de er kommet med gør præcist det modsatte og forfordeler LCC og ikke giver SAS (og andre netværksselskaber) rimelige konkurrencemuligheder i CPH.

Det handler i bund og grund om der er tale om differentierede ydelser - i såfald kan jeg ikke se noget problem i differentieret pris. Hvis sagen er den at LCC selskaber får et "dårligere" produkt hvor produktionsomkostningerne af dette produkt er billigere end det produkt netværksselskaberne får, så er der vel ingen problemer. Diskussionen er så selvfølgelig om dette er tilfældet...

Naturligvis må SAS selv få styr på egne udgifter, men det er er vel netop det de forsøger ved at presse CPH på prisen. Det er dog svært da de i praksis er en monopolvirksomhed.

Nu er det vist ikke CPH der er det helt store problem for SAS, men derimod de 38 fagforeninger der lever i en anden tidsalder end alle os andre.

Jeg synes CPH's model er konkurrenceforvridende - specielt da de stiller krav som ingen connections for at benytte disse lavprisgates.

Ingen connections viser jo blot at der er tale om et andet produkt - det er ikke i min verden konkurrence forvridende.

Jeg vil mene at den bedste og mest fair løsning for alle parter var at sænke afgifterne generelt, så ville alle flyselskaber på lige konkurrencevilkår. Om man lavede en prismodel, hvor der var en afgift pr. connecting-pax el.lign, så var der også taget højde for at dem der brugte flest faciliteter også betalte mest.

Til min orientering er det CPH's strategi at de forskellige typer af flyselskaber skal have så lave omkostninger som muligt ud fra hvilke behov de har. Differentierede produkter og priser er som jeg ser det en del af denne strategi.

Det skal også bemærkes at der i dag er differentierede afgifter for lokal-pax og transfer/connecting-pax - passagerafgiften for lokal er 84 kr. mens den for transfer er 34 kr. ligesom der naturligvis ikke betales security afgift for transfer-pax

Hvis jeg var SAS (eller et af de andre netværkselskaber) - så ville jeg være forbandet over sådan et konkurrenceforvridende udspil fra CPH og overveje om jeg kan flytte min trafik til en af de andre skandinaviske hovedstæder.

Den trussel har SAS jo fremsat ved flere lejligheder. Jeg tror dog at både CPH og SAS må erkende at der er et afhængighedsforhold mellem de to som er i begges interesse. De seneste par år er dette bånd dog blevet mindre, da SAS ikke har formået at ekspandere, hvorved CPH har mistet connection pax's - dette er naturligvis bekymrende for CPH og jeg ser SWIFT som en udspil til at skabe vækst på andre fronter.

uagtet at CPH for hver dag bliver en dårlige og dårlige lufthavn og uagtet at man fornærmer nogle af sine bedste kunder.

Ingen tvivl at udvikligen på CPH en periode har gået den forkerte vej. Ved mine flyvninger de sidste par måneder synes jeg dog at havde oplevet en forbedring, så lad os håbe udviklingen fortsætter i den retning.

I de erhvervskredse hvor jeg færdes, der er det normalt at man behandler sine bedste kunder godt, men det er åbenbart ikke noget CPH har tænkt sig at gøre.

Det gøt man så sandelig også i de erhvervskredse hvor jeg færdes - men uanset hvor god en kunde man er så betaler man altså også som udgangspunkt forskellige priser for forskellige produkter.

CPH får positiv opbakning til CPH SWIFT fra de danske turist- og erhvervsbureauer - Lavprisselskaberne er gode til at skabe "incoming" trafik, så mon ikke det er dette som disse organisationer håber på.

Mere fra cph.dk:
Bred opbakning til CPH SWIFT

Det är inte lätt att "fjäska" med en grupp som CPH gör.Kan komma tillbaka som missnöje från andra som ej kan dra nytta av denna prissänkning, t.ex. största kunden!! Detta initiativ är ju ENBART för en sak! Locka till sig Ryanair, säg inget annat. Terminalen och kraven är som gjorda för dom även om andra lågprisaktörer säkert också kan dra nytta av den.
Enda nackdelen är väl att passagerarna ändå får stå i samma köer som andra.
Ska bli intressant vad OSL och ARN har för ideer när det gäller lågpris, men känns inte som en bra ide för t.ex. ARN att kopiera åtminstone inte för att dra till sig FR, det går nog inte i Stockholmsområdet där det ju inte finns ett monopol som i Köpenhamn, där finns ju ingen billigare att flyga gratis ifrån som det finns på Skavsta :-).
Bättre skapa ett system där alla kan få det billigare även de kunder som har mer catering och transferpassagerare.
Visserligen finns ju på ARN redan en terminal som skulle passa perfekt för lågpris och där det är typ 20 meter från incheckning till gate ( Terminal 2).

Jeg er faktisk ikke sikker på hva de prøver på. De kan umulig ha noen tro på at konseptet med LCC terminalen blir stort. Ingen connections gjør jo at det blir litt begrenset hvem de kan få. Det er jo også begrensninger på hvor mange som vil fly til CPH for å se på København by. De fleste nordmenn som flyr til CPH gjør det for å komme seg videre, og jeg vil vel tippe at en veldig stor anndel av pax er transfer

Det er jo også begrensninger på hvor mange som vil fly til CPH for å se på København by. De fleste nordmenn som flyr til CPH gjør det for å komme seg videre, og jeg vil vel tippe at en veldig stor anndel av pax er transfer

København er faktisk den byen i Norden som tiltrekker seg flest turister og når det kommer til forretningstrafikk så ligger den vel ca jevnt med Stockholm.

Norwegian hadde vel neppe at 5-6 daglige til CPH uten videreforbindelses muligheter fra OSL hadde det ikke vært et stort volum som reiser til København.

Og selv når det gjelder SAS OSL-CPH så har jeg aldri opplevd å stå alene på CPH å vente på bagasjen. Så selv om endel (stadig færre) skal videre så er det mange som hopper av i CPH også

Med denna swift så vore ett Lufthansaköp av CPH döden för SAS där!! Varför skulle dom flyga mkt från en flygplast där man har största konkurrenten inne o som flyger till ett lägre pris = en omöjlig ekvation. Detta gynnar än mer OSL och ARN kan man tro i kampen om de spillror som blir över. Tror det gäller oavsett vem som köper. BA är ju väldigt stora på den svenska marknaden och från ARN så...

Back