CPH hevder de er mest punktlig i Europa

Det er en kjennsgjerning at CPH bedriver systematisk dreining av statistisk materiale, men dette er da ikke unikt for dem.

Nå virker det vel som at noen mente at uttalelser om at CPH feilinformerer i andre dimensjoner enn punktlighet var basert på sjalusi.

Jeg synes jo f.eks. at tallene Toffen viser til er et annet eksempel på nokså drøy feilinformasjon. Man kan sikkert i tillegg inkludere både deler av Oppland og Hedmark, så blir tallet med bedrifter over 100 ansatte enda høyere og vil ligge et sted mellom Stockholm og Øresundsregionen. Setter man grensen ved minimum 5 ansatte så er det i Oslo og Akershus drøyt 20000 bedrifter. Tar man med de nærmeste kommunene i Oppland, Hedmark og f.eks. Østfold så kan man sikkert øke det tallet med noen tusen. Da ligger Oslo-regionen nokså nærme tallene fra Øresundsregionen.

Men det er vel helt greit dette også... Kan neppe ha noen særlig betydning. Flyselskapene gjør sine egne vurderinger osv.;)

Flightstats har definert flyplasser med over 250 daglige avganger som internasjonale (og at de skal ha et uvisst antall ruter til flere kontinenter), og regionale som under 100 daglige avganger.

Hvor mange internasjonale avganger har OSL?

~160 i dag om jeg talte rett

Jeg satte meg også ned og talte og kom til drøyt 150 (men kvalitetskontrollen i tellingen var det så som så med...).:)

Men kan virkelig SEA ha over 250 daglige internasjonale avganger. Det overrasker meg. I 2010 hadde SeaTac ca 31 millioner passasjerer, og av disse var kun ca 2.8 millioner internasjonale passasjerer (ifølge Port of Seattle) for delt på 21 internasjonale destinasjoner. Ifølge trafikkrapporten fra Port of Seattle var det i 2010 ca 14.500 internasjonale avganger, så fordelt per dag snakker vi altså om ca 40 daglige internasjonale avganger. Hvordan har da SEA havnet i ketagorien major international airports...? Etter definisjonen som Superhai viser til så vil jo SEA knapt nok komme i kategorien Regional flyplass....;)

Last edited:
Flightstats har definert flyplasser med over 250 daglige avganger som internasjonale (og at de skal ha et uvisst antall ruter til flere kontinenter), og regionale som under 100 daglige avganger.

Forstår jeg deg (og Flightstats) korrekt:
- At flyplasser med mere enn 250 avganger TOTALT daglig regnes som Internasjonale ?
- Eller mere enn 250 INTERNASJONALE avganger daglig regnes som Internasjonale.

Forstår jeg deg (og Flightstats) korrekt:
- At flyplasser med mere enn 250 avganger TOTALT daglig regnes som Internasjonale ?
- Eller mere enn 250 INTERNASJONALE avganger daglig regnes som Internasjonale.

Hvis det er førstnevnte tolkning så er jo OSL i kategorien Internasjonal. Er det variant nr. 2 så ser det ikke ut til at SEA er Internasjonal. Uansett hvordan man snur & vender på dette så virker det merkelig.

Har forsøkt å lete litt rundt på hjemmesidene til CPH/SLV og ARN/Swedavia etter publiserte punktlighet og regularitetstall (på samme måte som OSL/Avinor) og har ikke funnet noen lettfattelig oversikt.

Kan det stemme at at det ikke finnes noen slik oversikt for disse, selv om det er noenogførtiårsiden mennesket landet på månen? Er det evnen eller viljen det står på - dette er etter mitt syn statistikk som er av det fornuftige slaget..

Noen som har teorier om hvorfor det ikke er etablert?

Back