Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

FlygBRA skal omstruktureres og parkerer flyene sine i opptil 6 måneder.
 

Attachments

  • 2020-04-06_09-33-06.jpg
    2020-04-06_09-33-06.jpg
    67.5 KB · Views: 953
Er de flyene som nå går mellom de skandinaviske hovedstedene sponset på noe vis, eller er de operert av SAS og Norwegian rent kommersielt?
 
Er de flyene som nå går mellom de skandinaviske hovedstedene sponset på noe vis, eller er de operert av SAS og Norwegian rent kommersielt?

Slik jeg forstår det er det kun innenriks i Norge som er sponset av Staten
 
Au ....... :(

"Looking at the departure boards it appears that the daily #COVID19 death count in New York City this week will exceed the number of daily departures from its airports."
 
Ser svenskene nå har annonsert at Staten skal betale for et minimums innenrikstilbud, utover eksisterende FOT ruter.

Det er vel ikke umulig å anta det meste havner hos SAS siden vel både Norwegian og BRA vel har parkert helt?
 
Re: VFR Forbud

Avinor åpnet opp restriksjonene for å søke PPR for noen dager siden. Du må fortsatt søke, og det blir tatt en bedømming basert på kapasitet, men det er større muligheter enn da dette trådde i kraft.
Brannvakt har gått inn under dispensasjon. Rygge Flyklubb har fløyet hver dag i godt over en uke.
 
easyJet låner £600 millioner gjennom myndighetenes krisefinansieringsprogram, samt makser ut deres revolving credit facility til £500 millioner. Tilsammen sitter de da med £2,3 milliarder på konto

https://www.flightglobal.com/airlin...fund-as-part-of-liquidity-plan/137768.article

Det eg lurer på er hvordan flyselskapene skal klare å betale tilbake de enorme lånene de får. Mye tyder på at det blir restriksjoner i hele 2020 med påfølgende tap. Så kanskje de ikke begynner å tene penger igjen før til sommeren 2021. Da må mange selskaper låne enda mer penger som skal betales tilbake på et tidspunkt. Er vel ikke så lett å levere tilbake fly som er lease heller, men det vil nok være mange selskaper med for mange fly i flåten, å det blir ikke lett å selge de med det første heller. Dette kan ikke ende bra for alle selskaper :(
 
Emirates starter opp forsiktig og med redusert kabinbemanning da de primært vil fly frakt.


https://onemileatatime.com/emirates-flight-attendant-staffing/

Emirates will be resuming some flights as of April 6, 2020. This follows the airline suspending operations for two weeks.

Initially they’ll operate a very limited number of flights between Dubai and Europe using 777-300ERs — they’ll fly cargo in both directions, while they’ll primarily only sell seats on the flights out of Dubai.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Det eg lurer på er hvordan flyselskapene skal klare å betale tilbake de enorme lånene de får. Mye tyder på at det blir restriksjoner i hele 2020 med påfølgende tap. Så kanskje de ikke begynner å tene penger igjen før til sommeren 2021. Da må mange selskaper låne enda mer penger som skal betales tilbake på et tidspunkt. Er vel ikke så lett å levere tilbake fly som er lease heller, men det vil nok være mange selskaper med for mange fly i flåten, å det blir ikke lett å selge de med det første heller. Dette kan ikke ende bra for alle selskaper :(
De fleste vil nok ikke komme til å betale tilbake lånene. Er ledelsen rasjonelle og kyniske holder de minimum aktivitet i selskapene, finansiert av lån og tilskudd, frem til problemene med Corona er helt over. Så vil de dokumentere at det ikke vil være mulig å drive selskapene med den gjeldsbyrden de har. Valget for landene som sponser dem vil stå mellom å ettergi lånene eller se at selskapene erklærer konkurs og starter opp på nytt. Og ingen vil bebreide selskapene for det.

Så si farvel til det de som har hundretusener av poeng på bok og "gold for life".
 
Wizzair har gjenåpnet ruten mellom Bucuresti og Torp.
Sandefjords Blad meldte at ca 100 rumenere ankom Torp idag. Disse blir informert at de skal være i karantene i to uker.
 
Sandefjords Blad meldte at ca 100 rumenere ankom Torp idag. Disse blir informert at de skal være i karantene i to uker.
Det er sannsynlig at endel av disse har planer om være i Norge uten fast bostedsadresse eller tak over hodet. Hvordan ser da hjemmekarantene ut?

Har flyseleskap ikke noen forbliktelser for hvem de tar med til andre land i disse corona-tider?
 
Det er sannsynlig at endel av disse har planer om være i Norge uten fast bostedsadresse eller tak over hodet. Hvordan ser da hjemmekarantene ut?

Har flyseleskap ikke noen forbliktelser for hvem de tar med til andre land i disse corona-tider?

De som ikke hadde arbeidstillatelser ble sendt hjem igjen i retur. Resten skulle jobbe i landbruket, og kommer til å være i karantene hos sine arbeidsgivere.
 
Etter at Boeing stengte fabrikkene ved Seattle, annonserte de akkurat at de også stopper 787-produksjonen i South Carolina.
 
Det eg lurer på er hvordan flyselskapene skal klare å betale tilbake de enorme lånene de får. Mye tyder på at det blir restriksjoner i hele 2020 med påfølgende tap. Så kanskje de ikke begynner å tene penger igjen før til sommeren 2021. Da må mange selskaper låne enda mer penger som skal betales tilbake på et tidspunkt. Er vel ikke så lett å levere tilbake fly som er lease heller, men det vil nok være mange selskaper med for mange fly i flåten, å det blir ikke lett å selge de med det første heller. Dette kan ikke ende bra for alle selskaper :(

De fleste flyselskapene vil nok behove en eller annen form for økt kapital og friske midler etterhvert, slik at disse lånene egentlig bare kjøper dem tid
 
Jet2 ser ikke for seg å fly igjen før i midten av juni
EU_cAIrXYAESFR1
 
Uten å mene noe om flysmart24, så er det utifra det man hører fra LH kanten godt mulig de har rett når det gjelder A380. Slik det ser ut nå vil de ikke komme i produksjon igjen.


Ser styret i Lufthansa i dag sier de parkerer 6 A380 for godt, de maskinene som uansett skulle ut i 2022. Nå kan man selvsagt aldri utelukke flere permanente utfasinger, men mistenker for det noen i media har bommer litt
 
Ser styret i Lufthansa i dag sier de parkerer 6 A380 for godt, de maskinene som uansett skulle ut i 2022. Nå kan man selvsagt aldri utelukke flere permanente utfasinger, men mistenker for det noen i media har bommer litt

Bare å vente å se.
 
Back
Top