Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Ser på FR 24 at BA har 2 stk 744 på tur til Teruel Airport i Spania. BA 9154 og BA 9155. Er vel gjerne britiske statsborgere som skal hentes hjem?

Teruel? Det er vel en av plassene man sender fly som skal hugges opp?
 
Qatar har fløyet to av sine B-787 tilbake til Doha fra VCV i dag. Har de tenkt å sette dem inn i trafikk eller lagre dem hjemme i Doha?
 
Qatar har fløyet to av sine B-787 tilbake til Doha fra VCV i dag. Har de tenkt å sette dem inn i trafikk eller lagre dem hjemme i Doha?

Ser at Qatar starter opp et stort antall ruter hvor de vil benytte vanlige pax maskiner som fraktfly (belly-hold). Her er det snakk om ca 30 flyvninger i uka til Kina, 20 uka til India, 7 i uka til Kuwait og 7 i uka til Muscat.
 
AirBaltic kansellerer ca 50% av trafikken i tiden fra 15. april til 31. oktober, RIX-TRD og RIX-BGO skal visstnok være helt ute. Hvordan det blir med RIX-OSL hvis grensene åpnes vet jeg ikke. Min flyvning RIX-TRD i juni er kansellert men ikke OSL-RIX dagen før.
 
Og i disse tider er plutselig Widerøe Europas nest største selskap i antall avganger, og største passasjerselskap, og SAS nummer tre

2bab2c7643bc3da1a0ba5e510edda779.jpg
 
Mens B737-600 er et lukket kapittel på disse kanter, flyr de som kjent fortsatt i blant annet Canada - i hvert fall til vanlig. Maskinene er likevel for sjelden vare å betrakte, og det byr seg dermed ikke alt for mange muligheter til å knipse fem individer ved siden av hverandre slik det er gjort her:

https://www.airliners.net/photo/WestJet/Boeing-737-6CT/5954795/L?qsp=eJwljDEOwkAMBP%2BydRpAorgOeAAUfMDyWUmkgE%2B2C6Iof8cc3WhGmg2s75BPPNcmKHAh4wkDGhm9HGVDmzT0RiGj2opyHOBqcU1ETXthlhZS8fd3q2K/JM59M%2Bb2kCD26IzTOX2dvS3UHxI0L9j3Lw36Lnk%3D
 
Og i disse tider er plutselig Widerøe Europas nest største selskap i antall avganger, og største passasjerselskap, og SAS nummer tre

2bab2c7643bc3da1a0ba5e510edda779.jpg

Til sammenligning hadde Norwegian 50 kommersielle flighter samme dato. 51 om man regner med en tomflyvning OSL-BUD.
 
Slik jeg forstår det så utviser Australia nå alle med midlertidige visum etc, så ikke umulig det trengs en luftbro ned dit?
 
Slik jeg forstår det så utviser Australia nå alle med midlertidige visum etc, så ikke umulig det trengs en luftbro ned dit?

Høres ut som en god mulighet for Qatar Airways å tjene litt penger, de er vel et av få selskaper som har relativt aktiv drift om dagen. I morgen har de 3 avganger fra SYD-DOH f.eks. så muligheter for også nordmenn der nede å komme seg til OSL.

Ellers går BA ruten SYD-SIN-LHR, hvor man må bli sittende ombord under SIN transit, men BA har begrenset flyvninger til Europa nå så er vel primært for briter denne.

Chartere blir det kanskje mer av til Australia fremover nå a la KLM:

KLM in early-April 2020 scheduled charter service to Australia, where the airline schedules Amsterdam – Kuala Lumpur – Sydney route, on board Boeing 777-200ER aircraft. Operational schedule as follows.

KL827 AMS2050 – 1450+1KUL0650+2 – 1650+2SYD 772 02APR20
KL827 AMS2050 – 1450+1KUL0650+2 – 1750+2SYD 772 06APR20
KL828 SYD1540 – 2200KUL2320 – 0600+1AMS 772 05APR20 / 09APR20
https://www.routesonline.com/news/3...dules-australia-charters-in-early-april-2020/
 
Lufthansa forlenger dagens begrensede flyprogram til 2. mai:

Lufthansa this week announced the extension of reduced operation into early-May 2020. For long-haul routes, the airline previously scheduled 6 routes for the period of 29MAR20 – 19APR20. This is now extended until 02MAY20.

Planned operation as follows.

Frankfurt – Bangkok 3 weekly A340-300
Frankfurt – Chicago O’Hare 3 weekly 747-8I
Frankfurt – Johannesburg 3 weekly 747-8I
Frankfurt – Montreal 3 weekly A330-300
Frankfurt – Newark 3 weekly A330-300
Frankfurt – Tokyo Haneda 3 weekly 747-8I

Selected Eurowings long-haul service previously scheduled to resume from mid-April 2020, has been delayed to May 2020 as well.

https://www.routesonline.com/news/3...terim-long-haul-adjustment-to-early-may-2020/

Samme for Swiss:

Swiss International Air Lines has extended long-haul service adjustment. The airline originally planned to operate Zurich – Newark route as its sole long-haul service for the period of 29MAR20 – 19APR20, this is now extended to 02MAY20.

Airbus A340-300 aircraft operates this route 3 times weekly. Selected dates may see A330-300 operating.

LX018 ZRH1720 – 2010EWR 343 357
LX019 EWR2155 – 1140+1ZRH 343 357

https://www.routesonline.com/news/3...terim-long-haul-adjustment-to-early-may-2020/

Widerøe kan potensielt fortsatt være en av de største aktørene i Europa også fremover.
 
Høres ut som en god mulighet for Qatar Airways å tjene litt penger, de er vel et av få selskaper som har relativt aktiv drift om dagen. I morgen har de 3 avganger fra SYD-DOH f.eks. så muligheter for også nordmenn der nede å komme seg til OSL.

Ellers går BA ruten SYD-SIN-LHR, hvor man må bli sittende ombord under SIN transit, men BA har begrenset flyvninger til Europa nå så er vel primært for briter denne.

Chartere blir det kanskje mer av til Australia fremover nå a la KLM:


https://www.routesonline.com/news/3...dules-australia-charters-in-early-april-2020/
BA15/16 LHR-SYD kuttes etter tirsdag førstkommende
 
Ser ut som BA har kuttet helt OSL tom. 30/4.

Bortfallet av avgifter i Norge er synlig - men hjelper jo ikke når man ikke kan reise. Priser med BA i Juni fra 89 kr en vei til London (business fra kr 1190).

ba.png
 
TAP Portugal må ta en ny og tøffere runde med reduksjoner og stopper nesten all aktivitet. 90% av de ansatte blir permittert frem til begynnelsen av mai. De aller fleste flygninger blir innstilt. Det blir kun flygninger til Madeira og Azorene.
From April 1 to at least May 4, TAP will only use its fleet to repatriate citizens, transport medical supplies and operate flights to the Portuguese islands of Azores and Madeira, the company said in the email. All other flights will be suspended.

https://www.reuters.com/portugals-flag-carrier-tap-to-temporarily-lay-off-90-of-staff-in-coronavirus-crisis
 
Spirit flyr fortsatt 100%, men kutter 90% den 8. Et selskap det blir interessant å følge. De er lure og har fortsatt midler.
 
Back
Top