Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Re: Refusjon av flybilletter

Hvis selskapet går konkurs må du "stille deg i køen" sammen med alle de andre kreditorene, og hvis du da bare har cash points eller voucher å slå i bordet med, tror jeg du har små eller ingen muligheter til å få igjen noe som helst.
Du må sjekke med forsikringsselskapet og spørre om reiseforsikringen gjelder.

"Søke om refusjon"? Ifølge forbrukerorganisasjoner tilsier både norske regler og EU-regler at man har krav på refusjon om det blir kansellering.

"Søke om refusjon"? Ifølge forbrukerorganisasjoner tilsier både norske regler og EU-regler at man har krav på refusjon om det blir kansellering.

Meget mulig en bevisst valgt formulering for å få flest mulig til å ombooke eller velge cashpoints. :)

Har flere reiser i slutten av mars og tidlig i april, til oppdrag som ikke lenger eksisterer. Venter på kansellering, voucher kan de drite i.

Den der dugnadsånden for å redde WF, DY og SK har altså dødd ut (generelt, ikke ment spesifikt om noen her inne)?

I disse dager går diskusjonen om refusjon av kjøpte flybilletter friskt.
Får man pengene igjen for lavprisbilletter når flyvningen blir kansellert, eller blir man "avspist" med Cash Points eller vouchere ?
Flysmart har en sak nå der de sier man har krav på refusjon for alle billetter:
https://flysmart24.no/2020/03/26/kritisk-til-tilbud-etter-avlyste-flyreiser-mange-trenger-pengene/
Tidligere har vi hørt at i alle fall Norwegian kun tilbyr Cash Points, nå også med 20 % ekstra, dersom man avbestiller billettene selv.
Men hva gjelder når flygningen blir kansellert av selskapet ?
Jeg hadde billett til Kreta 18. april.
I går fikk jeg beskjed om at flygningen var kansellert, og jeg fikk da tre alternativer; ombooking til en senere reise, Cash Points, eller refusjon. Jeg valgte selvfølgelig refusjon.
Men hva skjer dersom man velger Cash Points, eventuelt voucher som hos SAS, og selskapet går konkurs ?
Noen hevder at reiseforsikringen da ikke dekker dette...
Er det noen som med 100 % sikkerhet kan si hva som er tilfellet ?

Dersom flyselskap kansellerer så fratrer de fra kontrakten. Dette betyr du har rett å fa pengene dine tilbake. Dersom du velger en annen form som voucher eller cash-points, er ditt choice. Cash is king is disse dager, gjelder for alle, også for kunder ;)

Dersom flyselskap sier at de kommer å fly og du vil kanselle din tur, så er du avhengig av det hva selskapene tilbyr deg. Formelt består kontrakten, men du ønsker deg ut. Her har du ingen rett på refusjon.

Hva skjer med Points i Bonusprogrammer dersom en flyselskap er konkurs? Full tap for deg. Samme gjelder for vouchers.

Hva skjer med Points i Bonusprogrammer dersom en flyselskap er konkurs? Full tap for deg. Samme gjelder for vouchers.
Husker at jeg hadde endel poeng hos Swizzair som røyk etter at de gikk konkurs etter 9/11.

At Coconaviruset vil få mye større innvirkning på flyfarten enn 9/11 er det lite tvil om og om det ikke kommer flere konkurser så er det et under. Spørsmålet er bare hvem som vil overleve og la status og poeng forbli og hvem som vil starte opp igjen med null gjeld.

Angra litt på at eg nettopp tok ein stor EU261 i voucher frå sas no ja.. Jaja, 11 mnd igjen.

Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Da fikk naboene plutselig beskjed om å komme seg til Lufthavnen (PTY/MPTO). Den finske ambassade har ordnet dem plass med Lufthansa til Frankfurt. Hvordan de skal komme seg fra Frankfurt til Helsinki vet de foreløpig ikke.

Naboene kom seg fra Panama med Lufthansa Rescue Flight, tok av fra Panama i går kveld, og landet i FRA i 9-tiden i morges.

De venter nå på Finnair til Helsinki som skal gå 1925.

Det må være "interessant" å vente i ti timer på en lufthavn der alt er stengt. Ifølge han er det en brusautomat og en baguettsjappe det eneste som er åpent. I terminalen er det mer politifolk enn det er reisende.

Hva som skjer når de kommer til Helsinki kan jo også bli interessant. Opprinnelig plan var jo egen bil og ferge til Sverige, etter formodentlig besøk hos slekt og familie til kone. Men hva de får lov til å gjøre nå, tja si det?

Attachments

• Deadfrankfurt.jpg
    Deadfrankfurt.jpg
    85.5 KB · Views: 568
  • Depfra260320.jpg
    Depfra260320.jpg
    66 KB · Views: 579

Dersom flyselskap kansellerer så fratrer de fra kontrakten. Dette betyr du har rett å fa pengene dine tilbake. Dersom du velger en annen form som voucher eller cash-points, er ditt choice. Cash is king is disse dager, gjelder for alle, også for kunder ;)

Dersom flyselskap sier at de kommer å fly og du vil kanselle din tur, så er du avhengig av det hva selskapene tilbyr deg. Formelt består kontrakten, men du ønsker deg ut. Her har du ingen rett på refusjon.

Hvordan blir dette i forhold til en eventuell konkurs siden de har en lang backlog på utbetaling? Vil en ikke uansett tape om ikke de rekker å utbetale cash? Usikker på hvem som har prioritet ved en eventuell konkurs.

Hvordan blir dette i forhold til en eventuell konkurs siden de har en lang backlog på utbetaling? Vil en ikke uansett tape om ikke de rekker å utbetale cash? Usikker på hvem som har prioritet ved en eventuell konkurs.

Litt usikker på spørsmålet: Men kort sagt, så ved konkurs vil de som sitter med vouchere, bonuspoeng og andre lignende "krav" i praksis få null. Da dette ikke har prioritet blant kreditorene.

Derimot sitter man med billetter ved en konkurs, så er det en sak mellom deg og kredittkortselskapet (så lenge man betaler med kredittkort) og ikke boet. Da må kredittkortselskapet betale deg i henhold til Kredittkjøpsloven. Så du får pengene igjen. Slik sett er da en eventuel backlog hos flyselskapet uvesentlig

Skal fly fra Lima til Wien i kveld. Ser det er noen nordmenn som gjerne vil med og. I tillegg til endel andre skandinaver og finner. Blir spennede å se hvor mange som klarer å komme seg til flyplassen med strengt portforbud i Peru.

Ikke Coronafast flyprater, men Coronafaste foreldre av en flyprater denne gangen.

Mine foreldre befinner seg for tiden i Taiwan (vært der siden januar) og hadde opprinnelig retur til OSL den 4. mai med KLM via AMS.

Fikk melding nå kl 15:15 om at KL808 var kansellert. Pga at det er bestilt spesialassistanse til faren min (dårlig til bens) var det ikke mulig å endre bookingen på web. Så for meg timer i kø på telefonen, men kom gjennom til en svensktalende agent etter bare 3 minutter. Veldig serviceinnstilt og etter en liten kartlegging så fant man ledige seter i samme reiseklasse (C) dagen etter på samme flightnr. Så da ble hjemreisen utsatt med et døgn - får se om det skjer mer krøll og sprell, men håper resten går på skinner :)

Back