Re: Continental fem år i Norge
Litt kluss i kommunikasjonen og vekslingen på bakrommet gjorde at den første delen (mer type "standardartikkel") jeg skrev ikke kom med i det CK la ut i går, men siden "redaktøren" har reist på ferie så klipper jeg det inn her.
Continental feirer 5 år i Norge
I juni 2004 begynte Continental Airlines med flyginger tre dager i uken fra Oslo (Gardermoen) til New York (Newark). SAS forlot Oslo til fordel for Stockholm og København og Continental-ruten viste seg fort å bli en suksess. Continental flyr nå daglig til Gardermoen – Newark, med gode forbindelser videre i og utenfor USA. De har særlig gode forbindelser sør-vestover til Florida, Texas, Latin- og Sør-Amerika.
Continental Airlines er i dag medlem av Skyteam-alliansen, men vil til høsten skifte til Star Alliance slik at passasjerene kan bruke SAS EuroBonus-kort eller Lufthansa Miles & More for opptjening av poeng. Samarbeidet vil antagelig også gjøre det enklere med billetter og forbindelser innen Skandinavia. Dave Hilfman (Senior vise president Worldwide sales) sier han har store forhåpninger til StarAlliance og de nye partnerne. Tom Grundstad, ansvarlig for Continental i Norge, regner med at de blir mer synlige i markedet her hjemme, som er sterkt dominert av SAS og Star Alliance.
Continental har to klasser på Boeing 757-200 flyene som brukes til Newark, BusinessFirst og turistklasse. I BusinessFirst er det 16 seter (4 rader) der passasjerene kan nyte god plass og god mat. På turistklasse er det plass til 159 passasjerer. Begge klasser har audio og video on demand (AVOD) og strømuttak til laptop. Continental holder på å installere nye seter i BusinessFirst på langdistanseflyene, og fra 2010 vil også norske kunder kunne nyte godt av seter som kan slås ned så de blir helt flate. Boeing 787, 777 og 757 skal alle få samme type seter, og det har vært en utfordring å kunne tilbud denne type seter, samtidig som man beholder den gode plassen for passasjeren og antallet seter på flyet.
Menyen på BusinessFirst endres omtrent en gang pr. måned, og er et sett av menyer som roteres i omkring to år før alt skiftes ut med et nytt sett menyer. Maten komponeres av «Congress of Chefs» som består av 5 kjendiskokker, et utall andre kokker og representanter for leverandører. Kokkene driver eller har drevet restauranter selv, og jobber tett med Continental for å utvikle nye menyer. De reiser innimellom også på langrutene til selskapet for selv å være med på tilberedning og servering, dels for å høste erfaring om hva som er problematisk og utfordrende ombord på et lite flykjøkken, men også for å kvalitetssikre og rettlede personalet som jobber ombord. En del steder i verden kan det være problematisk å få tak i de rette råvarene, og underleverandørene/cateringselskapene må da dokumentere dette og man jobber sammen med å finne gode erstatninger.
Ny meny i BusinessFirst
I anledning femårsjubileet og at en ny toårsrunde med menyer skal settes ut i produksjon besøkte kjendiskokk James Canora Oslo for å presentere en smak av den nye menyen på Julius Fritzner restaurant på Grand. Menyen som ble presentert var:
- Første forrett: Rare Seared Nori Wrapped Tuna with Pickled Vegetable Slaw, Ginger Soy & Wasabi Aioli
- Andre forrett: Crisp Maryland Crab Cake with Alligator Pear Mousse, Grilled Fruit Relish & Spicy Remoulade
- Hovedrett: Marinated Grilled «New York Strip» Steak with Garlic-Herb butter, Asparagus & Black Truffle Whipped Potatoes
- Dessert: The Classic Delmonico's «Baked Alaska» with Fresh erries, Berry Coulis & Caramel Sauce
James Canora arbeider til daglig på Delmoncio's i New York, og har samarbeidet med Continental i 10 år. Under serveringen fortalte han om utfordringer i forhold til det å komponere mat som skal serveres ombord i et fly. I høyden mister man litt av smakssansene så de må tenke på både hvordan ingrediensene setter smak og hvordan de krydrer. Flymaten blir forberedt før den lastes på flyet, og så blir den varmet opp i ovner ombord før den legges på tallerken og serveres. Kylling og fisk ble nevnt som to retter det var vanskelig å tilberede fordi det var veldig lett å ødelegge dem ved å varme dem opp for lenge eller for kort. Ombord på flyet blir maten varmet opp i aluminiumspakker, for deretter å bli dandert på tallerken og servert hver enkelt passasjer. Plassen på tallerken er også en utfordring på fly, da man ikke kan ha like store tallerkener som på en restaurant, og ofte må ty til å servere salat eller grønnsaker ved siden av hovedretten. På internasjonale flyginger er ofte også maten tilpasset markedet man trafikkerer, for eksempel får man tilbud om sushi når man flyr til Japan.
Chelsea Food Services eies og er en del av Continental Airlines. Selskapet har kjøkken og cateringfasiliteter i Newark, Cleveland, Houston, Los Angeles og Honolulu der de forsyner egne og andre fly med mat, drikke og tilbehør. Andre steder har Continental avtaler med kjente cateringselskaper som må forholde seg til de kvalitetskrav som Continental og Chelsea Food Services stiller. Ketchup er det mest populære tilbehøret. Heineken og vodka er de mest populære alkoholholdige drikkene hvis man ser på samtlige av Continentals flyginger. Lokalt finnes det variasjoner, for eksempel er gin og scotch mest populært på rutene til UK. Det går også med 55 millioner bokser med alkoholfrie drikker hvert år, og 30 millioner poser med pretzels.
Fly med Continental
Continental flyr daglig fra Gardermoen til Newark, der det er god forbindelse videre. mange benytter ruten kun til New York, og det er en økning i antall langweekend-turister. prisene varierer hele tiden, og Continental kjører ikke spesielle tilbud fra Oslo, men er man flink og sjekker på
www.continental.com så kan man finne priser helt med mot 3000 kroner for en t/r-billett i turistklasse i sommer.