Concorde

Herlig! Jeg hadde en runde med G-BOAA og har lenge tenkt å reise til East Fortune og mimre litt samt å gi bort noen av de sakene jeg fikk ombord til museét.

Tror nok de ansvarlige på East Fortune hadde vært glad for det Concorde.
IMG_2558.jpg

Museumet kan på det sterkeste anbefales, og i samme hangar som Concorden står så er det en helt utrolig bra BOAC 707-utstilling hvor fremre del av 707 fra Cosford er centre piece.

IMG_2524.jpg

Jada, fløy Air France Concorde F-BVFC på Gardermoen lørdag 10.oktober 1998. Tur/retur for kr. 3500,- Vi fløy ut i Skagerrak med mach 1.06 på fart. 1,5 times tur. Denne maskinen står idag i Toulouse.

Stusset litt på påstanden om lite kabinstøy og vibrasjoner; var vel heller det motsatte i praksis?

Ja, akkurat det med støy var litt pussig. Mulig reporteren var svært dårlig vant, kanskje i kombinasjon med veldig subjektiv. Jeg har noen timer i Mach 2 og kan avkrefte et hvert rykte om at det er lite støy i kabinen!

Når det gjelder vibrasjoner har han derimot helt rett. Det er ikke en krusning i champagneglasset, selv ikke i det lydmuren brytes. Som George Edwards, sjefen for BAC, sa da han ble spurt om dette: "Yes, that was the hard bit."

Forøvrig interessant å se prototypen filmet med luftbremsene ute, ikke ofte man ser film/bilder av det.

Last edited:
Artig traad. Jeg har aldri floeyet Concorde, men jeg har sett noen i rutetrafikk paa CDG, LHR og JFK. Jeg har vaert ombord i et pensjonert AF Concorde paa flymuseet paa Le Bourget i Paris. Det staar en tidligere BA Concorde utstilt i NY ogsaa, men jeg vet ikke helt hvorfor jeg aldri har kommet meg dit.

Barbados har en Concorde stående i en hanger, men tror museumet er stengt.

Ja, det har vært stengt i mange år. Det er litt ymse rapporter om Concorden blir passet på -og ikke minst får luftgjennomstrømning, veldig viktig i det klimaet, men såvidt jeg vet er det ikke så halvgæernt.

Rent formelt/juridisk er det vel strengt tatt British Airways som fremdeles eier den utstilte Concorden, og det krangles sikkert om hvem som skal finansiere vedlikeholdet av flyet.

Last edited:
Kom over denne i en Concorde-gruppe.
G-BOAE 24. feb 1985
Grei oversikt over akselerasjonen.

Attachments

• IMG_9964.jpg
    IMG_9964.jpg
    129.9 KB · Views: 221
Back