• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Concorde

Herlig! Jeg hadde en runde med G-BOAA og har lenge tenkt å reise til East Fortune og mimre litt samt å gi bort noen av de sakene jeg fikk ombord til museét.

Tror nok de ansvarlige på East Fortune hadde vært glad for det Concorde.
IMG_2558.jpg

Museumet kan på det sterkeste anbefales, og i samme hangar som Concorden står så er det en helt utrolig bra BOAC 707-utstilling hvor fremre del av 707 fra Cosford er centre piece.

IMG_2524.jpg

Jada, fløy Air France Concorde F-BVFC på Gardermoen lørdag 10.oktober 1998. Tur/retur for kr. 3500,- Vi fløy ut i Skagerrak med mach 1.06 på fart. 1,5 times tur. Denne maskinen står idag i Toulouse.

Stusset litt på påstanden om lite kabinstøy og vibrasjoner; var vel heller det motsatte i praksis?

Ja, akkurat det med støy var litt pussig. Mulig reporteren var svært dårlig vant, kanskje i kombinasjon med veldig subjektiv. Jeg har noen timer i Mach 2 og kan avkrefte et hvert rykte om at det er lite støy i kabinen!

Når det gjelder vibrasjoner har han derimot helt rett. Det er ikke en krusning i champagneglasset, selv ikke i det lydmuren brytes. Som George Edwards, sjefen for BAC, sa da han ble spurt om dette: "Yes, that was the hard bit."

Forøvrig interessant å se prototypen filmet med luftbremsene ute, ikke ofte man ser film/bilder av det.

Last edited:
Artig traad. Jeg har aldri floeyet Concorde, men jeg har sett noen i rutetrafikk paa CDG, LHR og JFK. Jeg har vaert ombord i et pensjonert AF Concorde paa flymuseet paa Le Bourget i Paris. Det staar en tidligere BA Concorde utstilt i NY ogsaa, men jeg vet ikke helt hvorfor jeg aldri har kommet meg dit.

Barbados har en Concorde stående i en hanger, men tror museumet er stengt.

Ja, det har vært stengt i mange år. Det er litt ymse rapporter om Concorden blir passet på -og ikke minst får luftgjennomstrømning, veldig viktig i det klimaet, men såvidt jeg vet er det ikke så halvgæernt.

Rent formelt/juridisk er det vel strengt tatt British Airways som fremdeles eier den utstilte Concorden, og det krangles sikkert om hvem som skal finansiere vedlikeholdet av flyet.

Last edited:
Kom over denne i en Concorde-gruppe.
G-BOAE 24. feb 1985
Grei oversikt over akselerasjonen.

Attachments

• IMG_9964.jpg
    IMG_9964.jpg
    129.9 KB · Views: 221
Back